سهم‌هایی که از بی‌پولی دولت نفع می‌برند

از سال ۱۳۸۸ تا کنون، نرخ سرمایه گذاری بصورت ناخالص منفی بوده است و فقط به سبب تورم شاهد افزایش اسمی سود شرکت ها هستیم، بی آنکه رشدی در تولید شرکت ها ایجاد شده باشد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ اگرچه شاخص کل بورس امروز رشد ۵۲۶۱ واحدی نشان می‌داد، ولی تعداد نمادهای منفی بازار بیش از دیروز بود! امروز ۳۹۴ نماد بازار رنگ قرمز به تن داشتند و ۱۶۴ نماد هم قفا در صف فروش بودند!  

مسیح زرگر خرازی کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: نقدینگی جدیدی توسط حقیقی‌ها وارد بازار سرمایه شده و ورود پول حقیقی‌ها به بازار به معنای تداوم بیشتر مثبت‌های بازار خواهد بود.

وی در رابطه بازمان باز شدن قفل صف‌های فروش نمادهای کوچک بازار گفت: چنانچه چشم‌انداز صنعتی مثبت ارزیابی شود، نقدینگی وارد سهم‌های آن صنعت خواهد شد. با این شرایط، برخی سهم‌های کوچک بازار پتانسیل جذب نقدینگی و رشد خواهند داشت؛ اما برخی سهم‌های کوچک هم که بدون هیچ دلیل منطقی و بنیادی رشد شارپ کرده بودند و حالا هم چشم‌انداز مثبتی در مورد سودآوری آن‌ها وجود ندارد، کماکان جذاب نیستند.

زرگر افزود: سهامداران برای سرمایه‌گذاری می‌توانند سهم‌هایی را هدف بگیرند که مشمول دریافت سوبسید بوده و قیمت‌گذاری دستوری دارند. چنین صنایعی در وضعیتی که دولت با معضل کسری بودجه و کمبود نقدینگی مواجه است، احتمالاً از شمول دریافت سوبسید و قیمت‌گذاری دستوری خارج خواهند شد و با کمرنگ شدن حضور دولت، نفس خواهند کشید.

وی اضافه کرد: برای مثال صنعت روغن نباتی و برخی غذایی‌ها و همچنین صنعت دارو، به‌تدریج از زیر چتر دولت خارج خواهند شد و ازآنجاکه محصولات این صنایع، جزو کالاهای ضروری است و با حذف سوبسیدها و آزادسازی قیمت‌ها، مشکل تقاضا نخواهند داشت و با افزایش حاشیه سود، برای سرمایه‌گذاری جذاب هستند البته این فرصت را برای خودرویی‌ها متصور نیستم؛ چراکه بزرگ‌ترین مشکل صنعت خودروسازی در کشور ما، ضعف مدیریتی است و سهم‌های این صنعت همواره پر ریسک بوده‌اند!

این کارشناسا بازارسرمایه تصریح کرد: علاوه بر این، صنعت لاستیک‌سازی هم به سبب چشم‌انداز نه‌چندان مثبت توافق، احتمالاً رشد خواهد کرد. همچنین صنعت نیروگاهی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت جذاب خواهد بود. در نظر داشته باشید که در حال حاضر با توجه به نرخ پایین خرید برق از نیروگاه‌ها، سرمایه‌گذاری جدید در صنعت نیروگاهی توجیه ندارد اما؛ در سال‌های آینده قطعاً با چالش قطعی برق و خاموشی مواجه خواهیم بود و در این صورت، یا دولت باید خاموشی را بپذیرد و یا اینکه با افزایش نرخ برق نیروگاه‌ها، سرمایه‌گذاری‌های جدید و افزایش ظرفیت تولید در این صنعت را جذاب کند. ضمن اینکه اکثر نیروگاه‌ها مطالباتی از وزارت نیرو دارند که با خاموشی‌های اخیر، احتمالاً برای تسویه این مطالبات هم تدابیری اتخاذ خواهد شد. درمجموع بهتر است سرمایه‌گذاران در وضعیت کنونی، روی سهم‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که سود تقسیمی داشته باشند تا در صورت کاهش نقدشوندگی بازار، حداقل از سود نقدی سهام بهره‌مند شوند.

زرگر در خاتمه با اشاره به شرایط مذاکرات، اظهار کرد: بعید است که در کوتاه‌مدت توافقی حاصل شود که تحریم‌ها رفع شوند و چشم‌انداز مثبتی در این زمینه متصور نیستم. در این صورت با توجه به افزایش انتظارات تورمی، بازار سرمایه هم رشد خواهد کرد. نکته اینجاست که از سال ۱۳۸۸ تاکنون، نرخ سرمایه‌گذاری به‌صورت ناخالص منفی بوده است. مثال ساده منفی بودن نرخ سرمایه‌گذاری این است که فرض کنید در سال ۸۸، خودرویی خریداری کرده‌اید و تا امروز تعمیراتی روی این خودرو انجام نداده‌اید! طبیعی است که چنین خودرویی به‌زودی برای همیشه از کار خواهد افتاد. تمامی صنایع ما، چنین شرایطی دارند و فقط به سبب تورم شاهد افزایش اسمی سود شرکت‌ها هستیم، بی‌آنکه رشدی در تولید شرکت‌ها ایجادشده باشد!

۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۷
کد خبر: 16713

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha