سود سهامداران پدیده شاندیز چه شد؟

پدیده شاندیز طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که، امکان تامین نقدینگی مورد نیاز جهت توزیع سود تقسیم شده را ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ در چند روز اخیر اطلاعیه ای در رابطه با پدیده شاندیز در فضای مجازی می‌چرخید، این اطلاعیه مبنی بر این است که  شرکت توسعه بین المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز (به اختصار پدیده شاندیز) امکان تامین نقدینگی مورد نیاز جهت توزیع سود نقدی تقسیم شده را ندارد و حتی در آینده نزدیک هم توزیع سود را پیش بینی نمی‌کند.

در اطلاعیه گفته شده که قرار است سود تقسیم شده سهامداران در دفاتر شرکت به حساب بستانکاریشان ثبت و در برنامه آتی افزایش سرمایه، سود به سرمایه تبدیل شود. در این حالت به جای سود نقدی در آینده نامعلوم و بعد از افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامدارن به آن ها سهام جدید داده می شود.

در رابطه با اطلاعیه بالا به گفت و گو با کارشناس بازار سرمایه پرداختیم.

هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه در رابطه با اطلاعیه منتشر شده از شرکت پدیده، در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: طبق اطلاعیه بالا شرکت شاندیز اعلام کرده که در مجمع ۱۰ درصد سود را تصویب کرده است، اما در حال حاضر این  سود را پرداخت نمی‌کند و آن را به افزایش سرمایه می‌برد.

وی افزود: نکته قابل توجه در رابطه با این اطلاعیه این است که باید بدانیم تاریخ مجمع و تصمیم گیری در رابطه با سود چه زمانی بوده است، که برای این امر می‌توان به سایت کدال (سایت اطلاع رسانی ناشران) مراجعه کرد و تاریخ مجمع و تقسیم سود را دید.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: هر شرکتی ۸ ماه فرصت دارد، تا سود تصویب شده که  در شرکت شاندیز مقدار آن ۱۱۴ تومان به ازای هر سهم است را در مجمع پرداخت کند، حال اگر در این ۸ ماه شرکت افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران بدهد، می‌تواند به سهامداران بگوید، که پول حاصل از تقسیم سود را در افزایش سرمایه استفاد کرده است.

وی افزود: پدیده شاندیز در تاریخ ۱۳۹۹/۲۷/۷ مجمع عمومی به طور فوق العاده  را تشکیل داده است، ۸ ماه از این تاریخ می‌گذرد و هنوز سود تقسیم شده را به سهامداران نپرداخته اند، در این بازه از  زمان نیز افزایش سرمایه از محل مطالبات صورت نگرفته، پس این قضیه دارای تبعات قانونی است و سازمان بورس و نهاد ناظر که همان ناشرین بورس هستند، باید بر این امر نظارت کنند.

وی گفت: شرکت پدیده شاندیز اطلاعیه خودش را منتشر کرده است و در ان زمان بندی پرداخت سود را اعلام کرده است. تصمیم مجمع عمومی برگشت ناپذیر است و شرکت باید سود سهامداران را با گرفتن وام یا سایر روش‌های دیگر پرداخت کند.

افزایش سرمایه از طریق مطالبات، نیازمند رضایت سهامداران است!

مرتضی شهیدی حقوق دان بورسی در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در رابطه با پدیده شاندیز گفت: پدیده شاندیز در مجمع خود پرداخت سود را تصویب کرده است، اما شرکت پدیده شاندیز می‌گوید امکان پرداخت عملی را ندارند و بیان می‌کنند که، از طریق مطالبات سهامداران افزایش سرمایه بدهند.

وی افزود: نکته قابل توجه این است که زمانی که در مجمع سود پرداختی تصویب می‌شود، این سود جزو مطالبات سهامداران تلقی می‌شود، یعنی دو روز بعد از مجمع که نماد باز شد و فردی سهامش را فروخت طلب فرد از شرکت تقسیم کننده هنوز باقی است.

شهیدی عنوان کرد: بنابراین سود تقسیم شده جزو مطالبات سهامداران است و شرکت باید به هر نحوی که شده است این سود را پرداخت کند، حتی با فروختن دارایی‌های شرکت و اگر شرکت از این کارخودداری کند هر سهامداری می‌تواند از شرکت به هیئت داوری در خواست شکایت کند.

این حقوق دان بورسی تصریح کرد: اگر شرکت با اراده خود سود را پرداخت نکند، هیئت داوران می‌تواند، اموالی از مال‌ها شرکت را توقیف کند و آن‌ها را بفروشد و سودش را به سهام داران بدهد، اما شرکت مدعی شده است که، سود را به مطالبات می برد و از آن طریق افزایش سرمایه می‌دهد، اما زمانی این سود تقسیم شده قابلیت برده شدن به افزایش سرمایه را دارد که سهامداران اظهار رضایت کرده باشند.

در انتها  با جمع بندی نظر کارشناسان می‌توانیم عنوان کنیم، چون سود نقدی در مجمع تصویب شده است و زمان ۸ ماه شرکت برای پرداخت سود تمام شده، شرکت ملزم به پرداخت سود به سهامداران خود است، در غیر این صورت با پیگرد قانونی و شکایت سهامداران قسمتی از دارایی شرکت به فروش می‌رود و از طریق آن سود سهامداران پرداخت می‌شود.

۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
کد خبر: 16697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha