جزئیات مجمع سالیانه بوعلی /  راه‌اندازی واحد پارازایلین به کجا رسید؟

امروز مجمع سالیانه پتروشیمی بوعلی سینا با نماد معاملاتی بوعلی با حضور جمعی از سهامداران و مدیران این شرکت به صورت حضوری و آنلاین (برخط  )برگزار شد.  

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد سید محمد احمدزاده مدیرعامل پتروشیمی  بوعلی در طی این مجمع اظهار کرد: سود آوری پتروشیمی بوعلی در سال ۹۸ حدود ۸۰۰ میلیارد تومان (حدود ۶۴ میلیون دلار) و در سال ۹۹ به حدود ۲ هزار میلیارد تومان (حدود ۹۵ میلیون دلار) رسید که این از نظر دلاری رشد ۶۰ درصدی را داشته است.

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی ادامه داد: مبلغ دلاری گفته نشان می دهد که تمام تاثیرات نرخ ارز در آن حذف شده است و سود واقعی شرکت به این میزان دست پیداکرده است و با رشد دو برابری نسبت به سال گذشته توانسته عملکرد خوبی را به جای بگذارد.

وی بیان کرد: پتروشیمی بوعلی در طی این دوره مالی با افزایش ۲۵ درصدی مقدار فروش کل محصولات رو به رو بوده که ۵ درصد این مقدار مربوط به افزایش تولید محصولات بوده و ۲۰ درصد باقی مانده مربوط به محصولات تولید شده در سال های گذشته است که به فروش رسید و در سال ۹۹ هیچ محصول فروش نرفته ای برای شرکت باقی نماند.

احمدزاده تشریح کرد: صادرات زمینی این شرکت به حدود ۴ برابر رسیده است که اهمیت این موضوع مربوط به کاهش هزینه‌های حمل و نقل و لجستیک می شود. در سال های پیشین پتروشیمی بوعلی از مسیرهای دریایی برای صادرات محصولات خود بهره می برد.

وی افزود: یکی از محصولات سودآور برای کشور و همچنین این پتروشیمی، بنزن است که در این محصول افزایش تولید داشتیم. در سال گذشته که با همگیری ویروس کرونا، یک اختلاف قیمتی درمورد بنزین با کشورهای منطقه ای ایجاد شد و این شرکت با بهبود زیرساخت های خود، شرایط به وجود آمده را تبدیل به فرصت کرد و با تولید ۱۱۰ درصد محصول بنزین از مزیت نسبی به وجود آمده، استفاده برد.  

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی خاطرنشان کرد:پیش‌بینی می‌کنیم با راه‌اندازی واحد پارازایلین و دیگر پروژه‌های توسعه‌ای شرکت از سال بعد حدود ۴۰ الی ۵۰ میلیون دلار به سودسازی اضافه شود.  با راه اندازی واحد پارازایلن علاوه بر تولید این محصول، تولید بنزن دوبرابر قبل می رسد.

وی خبرداد: یکی از پروژه های اصلی این پتروشیمی مربوط به راه اندازی واحد شیرین سازی برش سبک می شود. اکنون با خلاء آن تنگناهایی در تولید به وجود آمده اما امسال با عملیاتی شدن این واحد، پتروشیمی بوعلی از آن منتفع خواهد شد. عملیاتی شدن این پروژه منجر به افزایش ۲۵ درصدی تولید و سودآوری شرکت می شود که مبلغ این سودآوری نیز حدود ۴۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

به گفته احمدزاده؛ پتروشیمی بوعلی در طی یک سال مالی گذشته، خود را به یک خوراک ثابت محدود نکرده است و متناسب با بازار، علاوه بر خوراکی که میدان نفتی پازنان و عسلویه دریافت می کند، از مشتقات نفتا برای تامین نیاز مصرفی بهره می گیرد. البته استفاده از نفتا سیاستی متغییر دارد اما در مجموع این امر موجب کاهش نرخ تمام شده محصولات می شود.

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی بیان کرد: در سال گذشته حدود ۵۳ درصد خوراک مورد نیاز پتروشیمی بوعلی سینا از میدان نفتی عسلویه تامین شده که در نهایت هم منجر به تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا شد.

وی با بیان اینکه پتروشیمی بوعلی سینا امسال عزم جدی برای تحقق برنامه های خود دارد؛ مطرح کرد:  گاهی خرید و دریافت محصولات توسط پتروشیمی امیرکویر بیشتر از نیاز ثابت آن بوده که همین امیر باعث بهم ریختگی و عدم تحقق کامل برنامه های پتروشیمی بوعلی سینا می‌شد اما با توسعه پروژه شیرین سازی، می توانیم نیاز پتروشیمی امیرکویر را به طور کامل تامین کنیم و مازاد محصول تولیدی را پردازش و به کشورهای هدف صادر کنیم. این امر می تواند منجر به افزایش درآمد ارزی این شرکت شود.

احمدزاده ضمن بیان اینکه سیاست های این پتروشیمی در تولید محصول متغییر بوده، توضیح داد: در سال گذشته حاشیه سود محصول ریفرمیت نسبت به مابقی محصولات کمتر بود. در نتیجه سعی داشتیم خوراکی تهیه کنیم که ریفرمیت کمتر و از طرفی برش سبک بیشتری داشته باشد. امسال حاشیه سود برش سبک نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد افزایش و ریفرمیت کاهش داشته است

وی در خصوص تفکیک فروش محصولات این شرکت بیان کرد: فروش صادراتی پتروشیمی بوعلی سینا به یک میلیون تن رسیده و فروش داخلی آن حدود ۶۰۰ هزار تن بوده که نصف مقدار فروش داخلی مورد استفاده شرکت های همجوار قرار می گیرد.

مدیرعامل پتروشیمی بوعلی ادامه داد: در سال گذشته حدود ۲۵۰ هزار تن صادرات داشتیم که برای انجام این مهم، زیرساخت بارگیری تا ۲۰۰ تانکر در روز را مهیا کردیم.

احمدزاده گفت: پتروشیمی بوعلی سینا برای نخستین بار توانسته به بازارکشورهای همسایه دست پیدا کند. در سال های پیشین مشتری های زمینی بسیار محدود بود اما اکنون حضور تثبیت شده ای در بازار داریم. به طوری که در سال گذشته روزانه ۱۶۰ تانکر بارگیری شده و به کشورهای همسایه صادر می‌شد.

لازم به ذکر است؛ در نخستین مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی بوعلی سینا، با تقسیم ۹۰ درصد سود شرکت به هر سهم ۵۵۵ تومان سود تعلق گرفت و در نزدیک ترین فرصت این سود به سهامداران حقیقی از طریق سامانه سجام پرداخت می‌شود.

انتهای پیام. /

۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
کد خبر: 16686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha