بهترین استراتژی معاملاتی برای معامله در بورس ایران چیست؟

متخصص بازار سرمایه معتقد است بازار در دوران مختلف نیاز به استراتژی های مختلف دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ برای بهتر معامله کردن و برای گرفتن بهترین سود از بازار و فرار از زیان های بسیار نیاز به یک پلن معاملاتی یا استراتژی برای معامله هستیم، عده ای معتقدند بهترین استراتژی برای خرید سهم در بازار ایران توجه ویژه به عوامل بنیادی سهم و سرمایه گذاری در سهم هایی است که هنوز در بازار ناشناخته هستند و کسی به آنها توجه ویژه ای نمی کند؛ این نوع سهم ها را باید خرید و به آن نگاه بلند مدت داشت.

عده ای دیگر از فعالان بازار سرمایه معتقدند نگاه بلندمدت به بازار ایران شاید درست باشد اما زیان های زیادی هم دارد و آن جاماندن از روند رشدهای بی نظیر مانند سال های ۹۷ تا ۹۹ است. در  مصاحبه با سیدهادی میرعلمی به بررسی گروه های بورسی بلندمدت و استراتژی معاملات پرداختیم.

*عده ای معتقدند بهترین سهم های بازار، سهم های فراکابی هستند و این نوع از سهام با نگاه بلندمدتی بسیار عالی هستند، نظر شما چیست؟

 شرکت‌های فراکابی مدت زیادی در اصلاح قرار داشتند و از زمانی که بازار تحرکی را داشت و ارزش معاملات آن بالا رفت، در همان روز این سهم‌ها نیز جمع‌آوری شد، اما این سهم‌ها، سهم‌های خیلی بهتری در بلندمدت هستند به دلیل اینکه سال‌های آینده اقبال به سمت بازارهای آزادی چون کالا، بورس و فرابورس بیشتر حرکت می‌کند و من فکر می‌کنم بورس کالا برای دولت آینده بیشتر مورد اقبال قرار می‌گیرد و صنایع جدیدی هم به آن‌ها اضافه خواهند شد چون هم از لحاظ مقداری سودآوری دارند، می‌توانند سود قابل توجهی داشته باشند.

 این سهم‌ها از سال ۸۵ که پذیره‌نویسی شدند، سالانه به طور میانگین ۷۰ درصد رشد داشتند و به صورت مرکب در این ۱۵ سال بازدهی عجیبی داشتند که این بازدهی‌ها می‌توانند تکرارشونده باشند و هر چقدر اقبال مردم به بازار بورس بازگردد، می‌تواند از طریق کارمزدها سودآور باشند، اما نکته منفی که شامل حال این صنایع می‌شود، هزینه‌هایی که است که شرکت بورس در گزارش سالانه خود داشت.

 برخی از شرکت‌ها به صورت خصوصی اداره می‌شوند و اعضای هیئت مدیره به دلیل هزینه‌های شخصی برای این شرکت دلسوزی دارند، اما برخی از شرکت‌ها هم وجود دارند که دولتی هستند و اعضای هیئت مدیره آن از طریق دولت انتخاب می‌شوند که این مدیرعامل‌ها از جنبه هزینه شرکت‌ها را در مضیغه قرار می‌دهند، اما از لحاظ سودآوری در بلندمدت تأثیرگذار هستند چراکه ممکن است هنوز کف‌های حمایتی خود را نساخته باشند.

*بهترین استراتژی برای بازار بورس ایران چیست؟

استراتژی مورد استفاده شخصی من استفاده از واچ‌لیست است. این واچ‌لیست شامل چند سهم است که به صورت چند ماهه نمودارها و گزارش‌های آن بررسی می‌شود  که این لیست از طریق تحلیل‌های بنیادی تهیه شده است بنابراین، گام نخست تحلیل بنیادی است بنابراین، می‌توان فهمید که روند سودآوری این شرکت‌ها رو به رشد است و ما از این سهم‌ها می‌توانیم حدود ۵۰ تا ۷۰ سهم را در نظر بگیریم.

میرعلمی با اشاره به اینکه بهتر است به سمت سهم‌هایی نرویم که توجیهی برای رشد آن‌ها وجود ندارد، گفت: نمونه این مسئله را آبان و آذر سال گذشته مشاهده شد که برخی بدون در نظر گرفتن بنیاد سهم‌ها، روی آن‌ها پروژه انجام دادند و این سهم‌ها را وارد حباب کردند و صف‌های طولانی برای آن‌ها به وجود آمد که باعث قفل شدن آن‌ها شد و در نهایت با ۳۰ تا ۴۰ درصد منفی بازگشایی شدند.

در واچ‌لیست تهیه شده برای سرمایه‌گذاری، باید به طور مداوم تحلیل تکنیکال چک شود چراکه گام اصلی سرمایه‌گذاری روی سهم‌ها تحلیل تکنیکال است. ما با تحلیل بنیادی متوجه ارزش سهم می‌شویم، اما زمان سرمایه‌گذاری با تحلیل تکنیکال مشخص می‌شود.

 باید سهم‌های انتخاب شده را به طور خاص مورد توجه قرار داد، واچ‌لیست تهیه شده تنها مرجعی است که باید به آن توجه داشت و نباید به دیگر سهم‌ها توجهی کرد و چون این فرصت وجود ندارد که تمام بازار را مورد بررسی قرار داد، از بررسی سهم‌ها می‌گذریم و اگر نمی‌توانیم به طور مداوم این مسائل را بررسی کنیم، می‌توانیم برنامه خود را به گونه‌ای تنظیم کنیم که به محض رسیدن به سطوح خطر هشداری به ما داده شود.

سرمایه‌گذاران پس از تحلیل‌هایی که انجام دادند می‌توانند ۴ تا ۷ سهم را برای پرتفوی خود انتخاب کنند و این سهم‌ها می‌توانند از لیدرهای بازار باشند. این لیدرها در دوره‌های قبل آلفای بالاتری دارند و آخرین سهمی هستند که در صف فروش می‌ریزند. بنابراین، سهامداران باید از داشتن سهم‌های زیاد خودداری کنند تا بتوانند روی سهم‌های خریداری شده خود تمرکز کنند.

مرحله بعد از تحلیل سهم، تابلوی سهم حائز اهمیت است چراکه جابجایی پول بین حقیقی و حقوقی را نشان می‌دهد. در بسیاری از سهم‌ها در ابتدای یک روند همیشه حقوقی‌ها هستند که سیگنال را به سهامداران حقیقی می‌دهند و از فیلترنویسی می‌توان تک‌سهم‌هایی را پیدا کرد که پول هوشمند وارد آن‌ شده است.

*عده ای معتقدند به علت دستکاری های دولت و حقوقی ها بازار ایران به صورت تکنیکال تحلیل پذیر نیست، شما در یک کلام توضیح دهید آیا تحلیل تکنیکال در بازار ایران جواب می‌دهد یا خیر؟

قطعا تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه جوابگو است، اما نمی‌توان دستکاری در بازار بورس را رد کرد. با انجام تحلیل تکنیکال با قطعیت نمی‌توان صحبت کرد و این تحلیل تنها برای سناریوگذاری مناسب است، ولی نمی‌توان این را قبول کرد که تحلیل تکنیکال به هیچ وجه در بورس ایران جواب نمی‌دهد.

ریزش مرداد ماه سال گذشته، واگرایی‌های بزرگی که در اندیکاتورها رخ داده بود در تحلیل تکنیکال مشخص بود و با بررسی تمام پارامترهای تکنیکال بورس مشخص بود که این اتفاقات در بازار سرمایه رخ می‌دهد و این تحلیل‌ها از سال ۷۲ نشان می‌دهد که کف‌های بازار بر اساس دوره ۲۳ فیبوناچی دوره رونق قبلی خودش شکل گرفته است بنابراین می‌توان گفت که بازار ما نسبت به تحلیل‌های تکنیکال واکنش نشان می‌دهد.

بازار ما حتی نشان داده است که تحلیلگرانی که اصول تکنیکال را مشخص و با سناریوهای منطقی بررسی کرده‌اند، بازدهی بهتری نسبت به سایرین داشته‌اند و اگر معامله‌گران از یک تحلیل تکنیکال استفاده کنند که پیش از این تست شده است، قطعا می‌توانند بازدهی خوبی را داشته باشند.

 شاخص کل از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا شاخص کل می‌تواند تأثیر زیادی روی سهم‌های دیگر بازار داشته باشد و سهامداران باید قبل از اینکه تحلیل سهم انجام دهند، باید شاخص کل را بررسی کنند و باید گفت اگر در روند نزولی باشیم، می‌توان از ابزار درآمد ثابت و در روندهای رنج می‌توان از نوسان‌گیری‌های چند هفته‌ای استفاده کرد، اما زمانی که بازار وارد یک روند صعودی پرقدرت شد، اینجا می‌توان سهامداری کرد.

۶ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۹
کد خبر: 16656

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha