۲ میلیون شغل طی دو سال گذشته از بین رفته است!

یک کارشناس اقتصادی گفت: طبق آمارهای رسمی که خود دولت اعلام کرده، طی یک سال و نیم گذشته حدود دو میلیون شغل را از دست داده ایم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار  اقتصاد حمید حاج اسماعیلی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار  اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به اینکه چرا با وجود مهاجرت از روستا به شهرها، همچنان میزان بیکاری در روستاها نسبت به شهرها بیشتر است؟ اظهار کرد: نرخ بیکاری در روستاها به تناسب شهرها طی چند سال گذشته بالاتر رفته است. علت آن محرومیت‌های جدیدی است که در روستاها ایجاد شده است. از جمله؛ افزایش مشکلات آب و خشکسالی‌هایی که در چند سال گذشته ایجاد شده اثر خود را بر روستاها گذاشته است.

او در ادامه بیان کرد: برخی از مشکلات دیگر که در روستاها ایجاد شده ناشی از این است که دولت به تناسب نیازهایی که در روستاها مطرح است، سرمایه گذاری نکرده است؛ بنابراین دو عامل اساسی؛ ایجاد محرومیت‌های جدیدی که ناشی از خشکسالی و بی آبی است و باعث از بین رفتن کشاورزی و باغداری شده است. دوم، عدم سرمایه گذاری دولت به صورت جدی برای رفع نیازهایی که متناسب زمان برای خانواده‌ها ایجاد شده است.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: این دو عامل اساسی باعث شده مهاجرت از روستاها بسیار جدی شود علی رغم مهاجرت‌های زیادی که شکل گرفته به دلیل کمبود شغل نرخ بیکاری را بالا برده است. اکنون بسیاری از روستایی‌ها به جز مسئله کشاورزی امکان اینکه بتوانند از مهارت‌ها خود استفاده کنند، ندارند. در صورتی که از امکانات خوبی به عنوان یک مرکز گردشگری برخوردار هستند.

حاج اسماعیلی تصریح کرد: عدم سرمایه گذاری دولت و مشاوره‌های فنی به روستائیان باعث شده که روستاها به یک مرکز محروم تبدیل شوند و نه تنها برای خود آن‌ها شغل ایجاد نکند بلکه امکانات و سرمایه‌های روستاها نیز به مرور زمان از بین برود؛ بنابراین توجه به روستاها می‌تواند در بحث گردشگری و همچنین در احیا و بهینه کردن مصرف آب در روستاها موثر باشند.

او افزود: اگر این اتفاق بیفتد کشاورزی می‌تواند به صورت محدود و تخصصی دوباره شکل بگیرد و باغداری نیز احیا شود. در عین حال صنایع دستی و بومی مربوط به روستاها نیز می‌تواند برای خانواده‌ها مطرح باشد که در مجموع این موارد می‌تواند برخی از مشاغل را در روستاها مجددا احیا کند.

تحریم‌ها و کرونا اثر زیادی در افزایش نرخ بیکاری ایفا کردند

او تاکید کرد: دو عامل اساسی که در بالا بودن نرخ بیکاری موثر بود؛ تشدید تحریم‌ها که از دو سال و نیم قبل در کشور بسیار زیاد شد و شوک بزرگی به اقتصاد وارد کرد و از آنجایی که اقتصاد ما آمادگی لازم را نداشت، نتوانستیم برنامه ریزی درستی برای جبران اثر تحریم در کشور انجام دهیم و در نهایت بخشی از مشکلات اقتصادی از جمله افزایش نرخ بیکاری را ایجاد کرد.

حاج اسماعیلی تصریح کرد: عامل دوم، مسئله کروناست. بخش زیادی از مشاغل ما در حوزه گردشگری، حمل و نقل، صنایع دستی در پی آن دچار مشکل شدند و نرخ بیکاری طی دو سال گذشته بسیار اضافه شد. طبق آمارهای رسمی که خود دولت اعلام کرده، طی یک سال و نیم گذشته حدود دو میلیون شغل را از دست دادیم.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: اگر بخواهیم این موارد را برطرف کنیم، ابتدا باید ظرفیت‌هایی که در کشور موجود است را افزایش و مشارکت مردم را در حوزه اقتصاد زیاد کنیم. همچنین در بخش‌های روستایی نیز باید علاوه بر مشاوره فنی به روستائیان، به تشویق کارآفرینی بپردازیم و پتانسیل‌هایی که در روستاها برای ایجاد اشتغال وجود دارد را احیا و رونق دهیم.

او در پایان اشاره کرد: یکی از آن‌ها همان بحث گردشگری در روستا است. دومین مورد، بحث کشاورزی تخصصی و باغداری است که می‌تواند برخی از مشاغل را در روستاها احیا کند. سومین موضوع این است که ظرفیت‌های فنی تولیدات بومی در مناطق روستایی است که دولت می‌تواند با مشاوره‌های فنی و ایجاد بازار، آن‌ها را دوباره احیا کند. اگر ما همین موارد را فعال کنیم، حدود ۶۰ درصد از ظرفیت‌های اشتغال دوباره احیا می‌شود تا در نتیجه آن مردم در روستاها بمانند و به حاشیه شهرها مهاجرت نکنند.

۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۴
کد خبر: 16650

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha