«مریم طه تامسون» کیست؟ چگونه تخلیه اطلاعاتی شد؟

مریم طه تامسون پس از ترور سردار سلیمانی در بغداد، نام منابع اطلاعاتی و مخبران ارتش آمریکا در عراق را به فردی مرتبط با حزب الله منتقل کرده بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پاتک اطلاعاتی و امنیتی اخیر مقاومت اسلامی لبنان به ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی، شوک سختی را به سنتکام و نیروهای اشغالگر در منطقه وارد ساخته است. اکنون تل‌آویو و واشنگتن به‌وضوح آگاه هستند که بخش عمده‌ای از اطلاعات و نقشه‌های محرمانه مربوط به اهداف و اقدامات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت آن‌ها در اختیار کسانی است که از آنها، تحت عنوان مغزهای متفکر امنیتی و عملیاتی مقاومت یاد می‌شود.

دادگاهی در ایالات متحده یک مترجم آمریکایی را که با پنتاگون کار می‌کرد، در جریان یک پرونده انتقال اطلاعات به حزب الله، به ۲۳ سال حبس محکوم کرد. مریم طه تامسون، شهروند ۶۳ ساله آمریکایی لبنانی‌تبار، پیشتر اعتراف کرده بود پس از ترور شهید حاج‌قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران در بغداد، نام منابع اطلاعاتی و مخبران ارتش آمریکا در عراق را به فردی مرتبط با حزب الله منتقل کرده بود.

رابطه عاشقانه یک زن عضو پنتاگون با یک عضو حزب الله+عکس

به عبارت بهتر، اکنون تمام عوامل، مهره‌ها و مزدورانی که در شهادت حاج‌قاسم سلیمانی دست داشته‌اند، در تیررس و رصد مقاومت قرار دارند. به گزارش ایندیپندنت، خانم تامسون در دادگاه ۲۶‌ماه مارس ۲۰۲۱ به دلیل انتقال داده‌های مربوط به امنیت ملی و کمک به یک دولت خارجی، گناهکار شناخته شد. مریم طه تامپسون متولد لبنان است که در سال ۱۹۹۳ تابعیت آمریکا را به دست آورده و در کنار سربازان آمریکایی در افغانستان، عراق و سوریه به ایالات متحده آمریکا خدمت کرده است.

تامسون که به دلیل مجوز کاری خود به اطلاعات فوق‌محرمانه دسترسی داشت، در تاریخ ۳۰ دسامبر ۲۰۱۹، شروع به جست‌وجو در سیستم‌های کامپیوتری پنتاگون کرده بود. او به ده‌ها پرونده دست یافت و توانست با روش‌هایی اطلاعات محرمانه دفاع ملی، از جمله هشت منبع اطلاعاتی، بیش از ۱۰ هدف آمریکا و چندین راهکار و تدبیر و روش پیشبرد عملیات آمریکایی‌ها را به طرف دیگر منتقل کند. این اطلاعات شامل نام، مشخصات هویتی، پیشینه، تصویر افراد و همچنین اطلاعات دقیق درباره اطلاع‌رسانی مخبران به دولت آمریکا بود.

وحشت تل‌آویو و واشنگتن  از افشای اطلاعات قاتلان سردار سلیمانی / «مریم تامسون» چگونه توسط حزب‌الله لبنان تخلیه اطلاعاتی شد؟

اکنون مقامات آمریکایی کاملا آگاه هستند که حزب الله به اطلاعات بنیادین، گسترده و دقیقی درخصوص شبکه ارتباطی واشنگتن در منطقه (غرب آسیا) دست یافته است. از سوی دیگر، مهره‌های مخفی آمریکا در منطقه نیز اکنون بیش از هر زمان دیگری نسبت به تضمین زندگی خود از سنتکام، سازمان سیا و پنتاگون طلب کمک کرده‌اند. اما واقعیت این است که دموکرات‌ها و جمهوریخواهان آمریکا در عمل نمی‌توانند اقدامی برای صیانت از هزاران مهره سوخته خود در منطقه صورت دهند.

نگرانی اطلاعاتی مشترک واشنگتن و صهیونیست‌ها از حزب الله
شبکه سعودی العربیه در ۲۳ آوریل و در یکی از گزارش‌های اخیر خود، نتوانسته است نگرانی غیرمستقیم خود را از کسب اطلاعات گسترده حزب الله درخصوص ماهیت شبکه اطلاعاتی آمریکا در منطقه و تبعات این موضوع کتمان کند: «براساس ارزیابی سالانه تهدیدات جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در سال ۲۰۲۱، حزب الله درواکنش به افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و به عنوان بخشی از تلاش خود برای بیرون راندن ایالات متحده از منطقه، ممکن است حملاتی علیه منافع ایالات متحده و متحدان آن انجام دهد. این (سلطه اطلاعاتی حزب الله بر منطقه) یکی از جدی‌ترین و مستقیم‌ترین تهدیدات برای ایالات متحده محسوب‌می‌شود.»

این شبکه سعودی که یکی از مهم‌ترین رسانه‌های منعکس‌کننده مواضع رژیم اشغالگر قدس و ایالات متحده در منطقه محسوب می‌شود، گریزی نیز به ماجرای شهادت سردار سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس زده و می‌نویسد: «تلاش‌های حزب الله برای کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه، پس از دستور دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص ترور ژنرال ارشد ایرانی (سردار سلیمانی) تشدید شده است. حزب الله لبنان توانایی هدف‌گیری مستقیم و غیرمستقیم منابع آمریکا در داخل لبنان، منطقه، خارج از منطقه و حتی تاحدودی در داخل ایالات متحده دارد.»

اکنون مشخص شده یکی از اصلی‌ترین دلایل هشدارهایی که در این‌خصوص از سوی رسانه‌های وابسته به آمریکا و صهیونیست‌ها در منطقه مخابره می‌شود، مربوط به اطلاعات ارزشمندی است که حزب الله لبنان از ده‌ها کانال، مجرا، منابع دست اول و حتی برخی نیروهای وابسته به پنتاگون و سنتکام به دست آورده است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که پرونده تامسون تنها یکی از پرونده‌هایی است که در این‌خصوص افشا شده و سلطه اطلاعاتی حزب الله بر منطقه و خصوصا عوامل آمریکا و رژیم صهیونیستی، بسیار گسترده‌تر از حد تصور است.

حزب الله جنگ الکترونیک را هم از تل‌آویو برده است
پایگاه امنیتی دفنس آپدیت از منظر دیگری فعالیت‌های امنیتی حزب الله در منطقه را مورد بررسی قرار می‌دهد. این پایگاه، به توانایی حیرت‌آور مقاومت لبنان در رصد فعالیت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی اشاره می‌کند و می‌نویسد: «تا قبل از تاریخ سرنوشت‌ساز ۱۲ جولای ۲۰۰۶ (در بحبوحه جنگ ۳۳ روزه تل‌آویو و حزب الله)، اسرائیل تصور می‌کرد یک قدرت برتر جهانی در توسعه سیستم‌های امنیتی و جنگ الکترونیک محسوب می‌شود. اسرائیل سیستم‌های پیشرفته‌ای را در حوزه جنگ الکترونیک طراحی کرده بود.

تل‌آویو تحقیقات گسترده‌ای در این خصوص صورت داده بود و هرگز تصور نمی‌کرد روزی این تحقیقات (در صحنه نبرد) به چالش کشیده شود. اما در جریان جنگ ۳۳ روزه و در همان روزهای نخست نبرد، اسرائیل متوجه شد ماجرا به گونه‌ای که تصور می‌کرد، نیست.

فرماندهان اسرائیلی اطمینان داشتند تور اطلاعاتی خود را روی جنوب لبنان انداخته‌اند و تمامی تماس‌ها، شبکه‌های ارتباطی و حتی تلفن‌های همراه و شخصی رزمندگان و مقامات حزب الله را مسدود کرده‌اند. آن‌ها حتی تصور می‌کردند ارتباط میان سید حسن نصرا... و فرماندهان حزب الله را در روزهای اول جنگ قطع کرده‌اند. اما (صهیونیست‌ها) اشتباه می‌کردند.»

این پایگاه امنیتی در ادامه می‌نویسد: «مدتی اندک طول کشید که صهیونیست‌ها متوجه شدند حزب الله در جنگ الکترونیک موفقیت‌های بزرگی را کسب کرده است. آن‌ها مانع از نفوذ واحدهای جنگ الکترونیکی و امنیتی اسرائیل در شبکه‌های ارتباطی حزب الله شده بودند. کار به آنجا ختم نشد. صهیونیست‌ها متوجه شدند که حزب الله اپراتورها و تجهیزاتی را برای ردیابی رادارها و ارتباطات، درون شبکه‌های صهیونیست‌ها به‌کار گرفته‌اند.»

روایت ژنرال صهیونیست از توان امنیتی حزب الله
ژنرال گال هیرش، یکی از فرماندهان ارتش اسرائیل پس از پایان جنگ ۳۳ روزه، این‌گونه از توان امنیتی حزب الله در این نبرد سخن گفت: «نیروهایم در طول جنگ در منطقه بنت جبیل (در جنوب لبنان)، اتاق‌هایی پر از تجهیزات قوی ارتباطی پیدا کردند که شامل دستگاه‌های شنود، رایانه‌ها، تجهیزات ارتباطی مدرن، نقشه‌های نظامی به‌روز و دقیق از اهداف نظامی و منطقه‌ای اسرائیل بودند. حتی در این اتاق، لیستی از تلفن‌های داخلی مهم در داخل اسرائیل بود. کارشناسان ما شدیدا از این موضوع متعجب شدند. این تجهیزات بسیار خاص بودند. بی‌دلیل نبود که پس از گذشت چهار هفته از جنگ ۳۳ روزه، شبکه‌های ارتباطی حزب الله در فاصله نیم‌کیلومتری از اراضی اشغالی فعال بود. حتی شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی لبنان به‌راحتی در طول دوران جنگ به فعالیت خود ادامه دادند.»

از زمان جنگ ۳۳ روزه تاکنون، توان حزب الله در نبرد امنیتی علیه رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا به مراتب قوی‌تر و پیچیده‌تر شده است. با این حال، معمای قدرت امنیتی حزب الله موضوعی نیست که به‌سادگی بتواند توسط واشنگتن و تل‌آویو مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد! در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹) حزب الله لبنان برای نخستین بار ویدئویی از پایگاه‌ها و مراکز نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در داخل شهرهای فلسطین اشغالی را منتشر کرد. گروه اطلاع‌رسانی نظامی حزب الله لبنان «الاعلام الحربی»، این ویدئوکلیپ را تحت عنوان «ای صهیونیست‌ها، در داخل شهرهای خود اهداف نظامی و امنیتی دارید»، منتشر کرده است. این ویدئو، پس از سخنرانی تاریخی سید حسن نصرا... منتشر شد، زمانی که دبیرکل حزب الله به صهیونیست‌ها هشدار داد اگر به لبنان حمله کنند، با پدیده‌ها و تبعاتی مواجه خواهند شد که قبلا هرگز ندیده‌اند و تصور آن را نیز نکرده‌اند.

وحشت تل‌آویو و واشنگتن  از افشای اطلاعات قاتلان سردار سلیمانی / «مریم تامسون» چگونه توسط حزب‌الله لبنان تخلیه اطلاعاتی شد؟

حزب الله در حال پیروزی در جنگ هیبریدی است
دستیابی مقاومت اسلامی لبنان به اطلاعات بسیار محرمانه ایالات متحده آمریکا و رژیم اشغالگر قدس در منطقه و کشف ارتباطات دقیقی که میان سازمان‌های سیا و موساد با مهره‌های ضد مقاومت در عراق، سوریه و دیگر نقاط منطقه وجود داشته است منجر به وحشت کاخ سفید و رژیم اشغالگر قدس شده است. این مساله نمایانگر پیروزی بزرگ حزب الله در نبرد هیبریدی (ترکیبی) با دشمن صهیونیستی است.

جنگ هیبریدی (Hybrid Warfare) به معنای به کارگیری ترکیبی قابلیت‌های نیروهای نظامی و غیرنظامی متعارف به شیوه‌ای پیچیده و هماهنگ شده است. نباید فراموش کرد که جنگ هیبریدی محدود به «جنگ نظامی» نیست، بلکه ظرفیت‌های بالقوه و توانایی‌های بالفعل یک بازیگر در حوزه‌های مختلف، در شکل‌دهی و تعریف آن دخالت دارد. مطابق تعریفی که در کنفرانس امنیتی مونیخ (سال ۲۰۱۵) ارائه شده است، جنگ هیبریدی شامل توان دیپلماسی، جنگ تبلیغاتی، حمایت از شورش‌های داخلی و محلی، حمایت از نیروهای چریکی، جنگ اقتصادی حملات سایبری نیز می‌شود. بنابراین، در تفسیر مختصات و حدود ثغور جنگ هیبریدی، باید تعاریف کلاسیک از نبرد نظامی و. را کنار گذاشت.

حزب الله لبنان نشان داده است تسلط بر صحنه نبرد با دشمن، تنها مختص به ابعاد محدودی از نبرد (جنگ نظامی) نیست و در جنگ امنیتی، الکترونیکی، اطلاعاتی و اقتصادی و فرهنگی نیز بر دشمن چیره شده است. مقاومت اسلامی لبنان امروز در همه ابعاد دشمنان آمریکایی و صهیونیستی را در منطقه رصد می‌کند و با کسب اطلاعات به روز و ارزشمند از تحرکات بنیادین طرف مقابل در منطقه، بسیاری از نقشه‌های آن‌ها را نقش بر آب‌می‌سازد.

بدون شک در آینده‌ای نزدیک، بسیاری از محافل امنیتی و رسانه‌ای در عزب ناچار به افشای مصادیق گوناگونی از قدرت امنیتی و اطلاعاتی حزب الله در برابر تل‌آویو و واشنگتن و ریاض خواهند بود. قدرتی که روز به روز ظهور و بروز بیشتری در میان رزمندگان مقاومت پیدا خواهد کرد.

حزب الله کاملا اسرائیل را رصد می‌کند
دکتر طلال عتریسی، استاد علوم سیاسی دانشگاه بیروت درخصوص توان امنیتی و اطلاعاتی حزب الله می‌گوید: «باید بگویم که علاوه بر موفقیت‌های نظامی و سیاسی حزب الله، مقاومت لبنان توانسته است در نبرد امنیتی با صهیونیست‌ها و دشمنان مقاومت نیز به دستاوردهای بسیاری دست پیدا کند. این موضوع، غیرقابل کتمان است. حزب الله اعلام کرده هر فردی در اراضی اشغالی ساکن است، از دید مقاومت یک نیروی صهیــــــونیست محســـــــوب می‌شود و تحت رصد قرار دارد. به عبارت بهتر، باید بگویم حزب الله کاملا اسرائیل را رصد می‌کند.»

این تحلیلگر برجسته لبنانی افزود: «حزب الله لبنان طی سال‌های اخیر و پس از موفقیت در نبرد نظامی و اطلاعاتی با دشمن صهیونیستی، تحت تحریم و فشارهای اقتصادی ایالات متحده آمریکا و هر دو دولت (ترامپ و بایدن) در واشنگتن قرار گرفته است. مقامات واشنگتن تصور می‌کنند می‌توانند با نبرد اقتصادی علیه حزب الله مانع استمرار فعالیت موثر آن در لبنان و منطقه شوند، اما آن‌ها در این‌خصوص نیز اشتباه فکر می‌کنند.»

توان اطلاعاتی حزب الله دشمن را متحیر کرده است
عدنان منصور، وزیر خارجه سابق لبنان در درخصوص توان امنیتی و اطلاعاتی حزب الله تصریح کرده است: «اکنون آمریکا و رژیم صهیونیستی هر دو آگاه هستند که تضمین و محاسبه‌ای در قبال نبردهای نظامی با حزب الله ندارند. این مساله مرهون توان امنیتی و اطلاعاتی حزب الله است که در هر لحظه، می‌تواند دشمنان را غافلگیر کند. این مساله در طول سال‌های گذشته و اخیر بارها به اثبات رسیده است. با این حال جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ میلادی، نقطه عطفی در این خصوص محسوب می‌شود.»

عدنان منصور تاکید کرد: «آمریکا و اسرائیل تلاش‌های زیادی برای مواجهه امنیتی و اطلاعاتی با حزب الله کردند. حتی آن‌ها در مقاطعی می‌خواستند نیروهای سازمان ملل (یونیفل) را به مهره‌های خود جهت جنگ اطلاعاتی با حزب الله تبدیل کنند، اما در این مسیر نیز ناموفق ماندند.» اکنون اسرائیل قدرت راه‌اندازی نبرد جدیدی علیه حزب الله را ندارد، زیرا واقعا نسبت به توان نظامی و امنیتی مقاومت و آثار و تبعات این بحران‌سازی به‌شدت هراسان است.

منبع: روزنامه جام جم 

۸ تیر ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۷
کد خبر: 16648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha