اجازه صادرات تخم مرغ دست وزارت جهاد/عرضه ۲۵ هزار خودرو در هر سه ماه

در یک هفته گذشته اخبار متنوعی در حوزه صنعت،معدن و تجارت در رسانه های مختلف منتشر که می توان گفت از مهمترین این اخبار توصیب عرضه ۲۵ هزار دستگاه خودرو به صورت هر سه ماه توسط دو خودرو ساز بزرگ کشور است.

به گزارش گروه صنعت پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، حوزه صنعت، معدن و تجارت در یک هفته گذشته شاهد اخبار مختلفی بود که در رسانه ها منتشر شد در این خبر برخی از مهمرتین این اخبار را باز خوانی می کنیم.

*صادرات تخم مرغ منوط به مجوز وزارت کشاورزی شد

وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد صادرات تخم مرغ منوط به اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاروزی است.کاظم خاوازی در نامه‌ای به جعفر سرقینی سرپرست وزارت صنعت معدن و تجارت نوشت: پیرو تصمیمات متخذه در جلسه مورج ۲۶ شهریور ۹۹ که با حضور معاون اول ریاست جمهوری برگزار شد. خواهشمند است دستور فرمایید هرگونه صادرات تخم مرغ از تمامی مبادی گمرکی کشور منوط به مجوز صادره از سوی این وزارت گردد.

*۳۵ میلیارد یورو ارز صادراتی برگشت

حمید زادبوم  با ارائه گزارشی میزان ارز بازگشتی حاصل از صادرات غیرنفتی تا پایان مردادماه ۹۹ را ۳۵ میلیارد یورو اعلام کرد و گفت: این رقم با توجه به کل صادرات مشمول تعهدات ارزی سال های۹۷، ۹۸ و فروردین ماه ۹۹، نشان‌دهندۀ بازگشت  ۶۸ درصد ارز حاصل از صادرات به چرخۀ اقتصادی کشور است و این در حالی است که بر اساس گزارش بانک مرکزی ۱۶.۳ میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به چرخه اقتصادی کشور باز نگشته است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران  در این خصوص اظهار داشت: از ۲۲ فروردین ۹۷ تا پایان فروردین ۹۹ تعداد ۲۱ هزار و ۲۵۴ نفر صادرکننده ارز خود را بازگردانده اند که نسبت به تعداد صادرکنندگان تا پایان اسفند ۹۸، تعداد ۷۰ صادرکنندۀ دیگر نیز به فهرست اضافه شده‌اند.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه اقدام ارزی در سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان‌های صمت استان‌ها، گفت: با فعالیت این گارکروه‌ها در سراسر کشور، از ابتدای مردادماه سال جاری، بازگشت ارز به اقتصاد کشور افزایش یافته که امیدواریم این روند در سایۀ تعامل با صادرکنندگان سرعت بیشتری پیدا کند.

مسئول کمیتۀ اقدام ارزی بیان داشت: تعداد صادرکنندگانی که تا پایان مرداد ماه سال جاری صد در صد تعهدات ارزی خود را ایفا کرده‌اند ۲۲۸۶ نفر صادرکننده بوده در صورتی‌که این تعداد در پایان تیرماه امسال، ۲۰۱۴ نفر صادرکننده بوده‌اند.

*پایش ۶۶۰ معدن کوچک در نیمه اول امسال

عباس نعیمی در نشست شورای هماهنگی طرح احیاء و فعال سازی معادن کوچک افزود: در قالب طرح احیا، فعال سازی و توسعه معان کوچک مقیاس، از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه جاری، از ۶۶۰ معدن، برای ۱۵۰ معدن اقدام کلینیکی انجام شده است.

وی با بیان اینکه این آمار از ۳۱ استان کشور دریافت شده است، عنوان کرد: از ابتدای اجرای طرح احیاء و فعال سازی معادن کوچک تاکنون، ۲۷۹۰ معدن پایش شده است.

عضو هیات عامل ایمیدرو ادامه داد: از این تعداد، بر روی ۱۱۷۰ معدن اقدام کلینیکی انجام شده است.

قائم مقام ایمیدرو اعلام کرد: در مجموع تاکنون برای ۲۰۰ معدن اقدامات نهایی صورت گرفته است و تا پایان نیمه نخست امسال، ۸۶ معدن فعال و در مدار تولید قرار گرفت که ۵۴ معدن مربوط به سال جاری است.

*صادرات ۳۵ میلیون دلار پوشاک به ۲۹ کشور

سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک با تشریح میزان تجارت پوشاک کشور گفت: در ۵ ماهه اول سال جاری بالغ بر ۴هزار و ۵۲۷ تن انواع پوشاک به ارزش ۳۵ میلیون و ۱۹۰ هزارو ۵۲ دلار از کشورمان به بیش از ۲۹ کشور جهان صادر شده است واین در حالی است که کشورهای مقصد پوشاک ایران در سال گذشته صرفا ۴ کشور افغانستان، روسیه، عراق و یمن بوده است.

لطیفی افزود: در حال حاضر پوشاک تولید کشورمان به عراق، کویت، استرالیا، ارمنستان، آذربایجان، ازبکستان، روسیه، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، آلمان، کره، ژاپن، امارات، انگلستان، ونزوئلا، ساحل عاج، ایتالیا، ترکیه، کانادا، قطر، عمان، نیجریه، سوئیس، پاکستان، گرجستان، اسپانیا و دانمارک صادر شده است.

*قیمت سویا و کنجاله تغییر کرد

ستاد تنظیم بازار  طی مصوبه ای  در جلسه مورخ ۲۶ شهریور ۹۹ قیمت جدید کنجاله سویا و دانه روغنی سویا را اعلام کرد.

اهم مباحث و مصوبات یکصدو دومین جلسه کارگروه ستاد تنظیم بازار بدین شرح است: 

در راستای مصوبات یکصدودومین جلسه کارگروه تنظیم بازار و با توجه به افزایش قیمت جهانی دانه‌های روغنی نسبت به مقطع تعیین قیمت‌های مصوب قبل و به منظور ایجاد انگیزه در تأمین به هنگام کالا، قیمت‌های محاسباتی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در جلسه ارائه و با قیمت‌های جدید به شرح ذیل موافقت شد. 

بر این اساس، قیمت مصوب دانه‌های روغنی سویا از قیمت ۲۴۱۵۰ ریال به ۲۶۵۰۰ ریال افزایش یافت و همچنین قیمت مصوب کنجاله سویا از ۲۴۵۰۰ ریال به قیمت مصوب جدید یعنی ۲۷۰۰۰ ریال افزایش یافت. 

همچنین در مصوبات ستاد تنظیم بازار آمده است: با توجه به سهم اثر تغییرات نرخ ارز نهاده‌های پایه کشاورزی و تغییر نرخ کنجاله سویا در قیمت گوشت مرغ، تخم‌مرغ، شیر خام و... قیمت محصولات با پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی و محاسبه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان متعاقباً تصمیم‌گیری و ابلاغ خواهد شد. 

در مصوبه ستاد تنظیم بازار آمده است: با توجه به شکایات واصله از سوی برخی تولیدکنندگان در خصوص عدم دریافت نهاده‌های دام و طیور با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان و تهیه این اقلام از بازار آزاد، مقرر گردید اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق تعاون ایران در اسرع وقت لیست این دسته از تولیدکنندگان را تهیه و به وزارت جهاد کشاورزی ، وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی کل کشور ارائه تا در این خصوص اقدام قانونی صورت پذیرد. 

*صادرات ۸.۴ میلیارد دلاری معدن و صنایع معدنی

آمار رسمی تجارت خارجی در بخش معدن و صنایع معدنی گویای آن است که زنجیره فولاد با صادرات ۴.۵ میلیارد دلار و واردات ۹۸۶ میلیون دلار عمده محصولات تجارت خارجی کشور را تشکیل می دهد.

زنجیره فولاد بیشترین صادرات را در بین اقلام معدن و صنایع معدنی به دست آورد. پس از آن گروه مس در جایگاه دوم قرار گرفت.

جداول آماری نشان می دهد که ارزش صادرات زنجیره فولاد و تولیدات مرتبط پارسال با رشد ۷ درصدی نسبت به سال ۹۷، به رقم ۴ میلیارد و ۵۰۷ میلیون دلار رسید و این درحالی است که واردات این اقلام نیز در سال گذشته با افت ۲۳ درصدی در مقایسه با سال ۹۷ برابر با ۹۸۶ میلیون دلار بود. آمار صادراتی مس و محصولات پایین دستی رقم یک میلیارد و ۲۴۱ میلیون دلار را نشان می دهد که رشد ۳۵ درصدی در مقایسه با سال ما قبل دارد.

درعین حال، واردات این گروه هم با افت ۳ درصدی نسبت به سال ۹۷ به رقم ۱۶ میلیون و ۸۵۷ هزار دلار رسید.

ارزش صادرات روی در سال ۹۸ به رقم ۳۰۱ میلیون دلار رسید که در مقایسه با عملکرد سال ۹۷ رشد ۱۸ درصدی را ثبت کرد. برپایه این آمار ارزش صادرات پودر آلومینا نیز پارسال با رشد ۱۴۴ درصدی نسبت به سال ۹۷ بالغ بر ۳۸۷ هزار دلار بوده است. در بین اقلام وارداتی این بخش نیز، زنجیره فولاد بیشترین سهم و پس از آن انواع فرو در جایگاه دوم قرار گرفتند.

*ایران خودرو ۱۸ هزار و سایپا ۷ هزار دستگاه خودرو عرضه می کنند

مهدی صادقی نیارکی در جلسه کمیته خودرو اظهار داشت: این طرح در راستای اجرای مصوبات کمیته خودرو و به منظور مدیریت بازار و افزایش عرضه خودرو انجام خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد: خودروسازان ۴۰ درصد از تولیدات خود را به طرح های جدید فروش و ۶۰ درصد را به انجام تعهدات قبلی خود اختصاص خواهند داد.

معاون امور صنایع وزارت صمت با تاکید بر ضرورت فروش اموال و املاک غیر مولد و مازاد شرکت‌های خودروساز گفت: منابع مالی حاصل از فروش این اموال باید صرف پروژه های ساخت داخل و داخلی سازی قطعات مورد نیاز بشود.

صادقی نیارکی تصریح کرد: واردات قطعاتی که ساخت داخل می شوند، مشمول محدودیت واردات می شوند تا تمایل به سمت داخلی‌سازی قطعات افزایش یابد.

وی گفت: تولید قطعات اصلی که هنوز ارزبری دارند در قالب پروژه های ملی و حمایت بانک های عامل و بانک مرکزی می بایست به سمت داخلی‌سازی برود.

معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: کمیته ای در ایدرو با حضور معاونت طرح و برنامه وزارت متبوع و سایر ذی نغعان برای رصد برنامه های ساخت داخل و هماهنگی برای تامین تسهیلات مورد نیاز می بایست تشکیل شود.

وی در ادامه با اعلام اینکه برگزاری میزهای ساخت با رعایت پروتکل های بهداشتی از سر گرفته شد، بیان کرد: اولین میز در حوزه پتروشیمی خواهد بود و میزهای بعدی به ترتیب در صنعت لوازم خانگی و خودرو برگزار می شوند.

انتهای پیام/

۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
کد خبر: 1663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha