ایران و المپیک توکیو؛ کابوس یا شگفتی؟

با مثبت شدن تست دوپینگ قهرمان کاراته، یکی دیگر از امیدهای اصلی ایران برای کسب در المپیک از بین رفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ورزش سه، نرسیدن کیانوش رستمی و سهراب مرادی به سهمیه المپیک و اعزام تیم ملی وزنه برداری فقط با دو ورزشکار به المپیک در کنار جوان و کم تجربه بودن نفرات اعزامی تیم ملی کشتی و همچنین وضع نه چندان مطلوب آمادگی تکواندوکاران المپیکی در ماههای اخیر دغدغه های بزرگ ورزش ایران برای المپیک توکیو بود، اما حالا یک امید بزرگ دیگر برای کسب مدال در این رویداد بزرگ هم از دست رفته است. کاراته که اضافه شدنش به المپیک توکیو اتفاقی خوشایند برای ورزش ایران بود، حالا دیگر فقط یک نماینده در بخش مردان خواهد داشت و ملی پوش باتجربه تر و پرامیدتر ایران به خاطر دوپینگ نمی تواند در توکیو حاضر شود.

حتی احسان حدادی که سابقه کسب مدال نقره المپیک لندن در رشته پرتاب دیسک را هم داشته، این روزها با دیسک کمر دست و پنجه نرم می کند و شرایط مساعدی ندارد.

بد نیست نگاهی به وضعیت رشته های مدال آور ایران در المپیک به شکلی دقیق تر و ریزبینانه تر بیاندازیم.

* در رشته کشتی که ایران دارای ۶ سهمیه در کشتی آزاد و ۵ سهمیه در کشتی فرنگی است، پرامیدترین کشتی گیر و یا حتی پرامیدترین ورزشکار ایران در المپیک، حسن یزدانی است. این نابغه جویباری که با نمایش بی نظیر خود در سال های اخیر توجه همه را به خود جلب کرده، قصد تکرار مدال طلای المپیک ریو را در توکیو دارد، اما یک رقیب سرسخت به نام دیوید تیلور پیش روی خود می بیند. در کشتی آزاد می توان رضا اطری، محمدحسین محمدیان و امیرحسین زارع را جزو دیگر مدعیان کسب مدال دانست و در کشتی فرنگی نیز می توان روی تجربه بالای محمدعلی گرایی حتی برای کسب مدال طلا هم حساب باز کرد. در سایر اوزان نفراتی به مراتب کم تجربه تر و کم امیدتر روی تشک می روند، اما هم غلامرضا محمدی و هم محمد بنا امیدوار به درخشش شاگردان خود در توکیو هستند.

* در تکواندو، ایران دو سهمیه در بخش مردان توسط میرهاشم حسینی و آرمین هادی پور کسب کرده و یک سهمیه هم در بخش بانوان توسط ناهید کیانی به دست آورده است. نتایج اخیر تکواندوکاران المپیکی ایران در رقابت های آسیایی خیلی ها را بابت المپیک نگران کرده، اما به هر حال باید امیدوار بود اتفاقات دوره قبلی برای تکواندوکاران به ویژه در بخش مردان تکرار نشود.

* در وزنه برداری علی هاشمی در ۱۰۹کیلو و علی داوودی در فوق سنگین نمایندگان ایران هستند و با وجود تلاش های فدراسیون در آخر هیچ سهمیه ای به کیانوش رستمی و سهراب مرادی به عنوان دو طلایی ایران در المپیک ریو تعلق نگرفت. بدون شک نباید از این دو وزنه بردار انتظار کسب مدال طلا را داشته باشیم، اما ملی پوشان ایران می توانند با ثبت وزنه های مدنظر کادرفنی، حداقل یک برنز یا نهایتا نقره برای ایران کسب کنند؛ اتفاقی که البته با توجه به آمادگی بالای رقبا چندان راحت نخواهد بود.

* در کاراته هم ایران نتوانست در آخرین مسابقه گزینشی، سهمیه ای به ۴ سهمیه قبلی اضافه کند. بهمن عسکری و سجاد گنج زاده در بخش مردان و حمیده عباسعلی و سارا بهمنیار در بخش بانوان نمایندگان ایران هستند که اتفاقا یکی از پرامیدترین تیم های کاروان ورزشی ایران را تشکیل می دادند، اما مثبت شدن تست دوپینگ یکی از ملی پوشان شوک بزرگی را به کاراته و البته ورزش ایران وارد کرد و شانس اصلی کسب مدال طلا در این رشته را از ایران گرفت.

* در والیبال هم که صحبت از گرفتن مدال و رفتن روی سکو می شد، نتایجی که در لیگ ملت ها برای شاگردان آلکنو به ثبت رسید، خیلی ها از صحبت کردن درباره این ماجرا هم ناامید کرده است. با این حال باید دید والیبال ایران در المپیک چه روزهایی را پشت سر می گذارد و آیا برای نخستین بار می تواند از کاروان ایران در المپیک یک رشته تیمی را صاحب مدال کند یا خیر.


به امید سورپرایز از ستاره های جدید

با وضعیتی که در کاروان ایران می بینیم، نباید خیلی امیدوار به ثبت یک خاطره فوق العاده از المپیک توکیو در ذهن ایرانی ها باشیم. البته که نباید در فاصله اندک باقی مانده تا المپیک دست از حمایت و تلاش برداشت و باید به اتفاقات و سورپرایزهای المپیک هم امیدوار بود. در رشته هایی همچون تیراندازی، شمشیربازی، بوکس و تنیس روی میز با اینکه سابقه کسب مدال در المپیک وجود نداشته و الان هم کسی از آنها چندان توقعی برای مدال آوری در المپیک ندارد، به نظر می رسد پتانسیل رقم زدن اتفاقات بزرگ در ورزشکاران ایرانی وجود داشته باشد. کمتر از یک ماه تا شروع المپیک باقی مانده و فعلا باید به امید همین سورپرایزها روزهایمان را شب کنیم.

۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۸
کد خبر: 16606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha