به مرحله یک هشتم نهایی یورو ۲۰۲۰ خوش‌آمدید؛ فوتبال در تسخیر اروپا

مرحله یک هشتم نهایی مسابقات جام ملت‌های اروپا با برگزاری هشت دیدار از امشب(شنبه) آغاز و تا سه شنبه ادامه پیدا خواهد کرد تا چهره هشت تیم راه پیدا کرده به مرحله سوم مشخص شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا، مرحله یک هشتم نهایی مسابقات جام ملت‌های اروپا از امشب(شنبه) آغاز خواهد شد و ۱۶ تیم حاضر در این مرحله برای صعود به دور سوم با یکدیگر رقابت خواهند کرد. در دور گروهی ۳۶ بازی به انجام رسید که ماحصل آن به ثمر رسیدن ۹۴ گل بود که میانگین ۲.۶۱ از آن به دست آمد. متوسط حضور تماشاگران در هر مسابقه هم حدود ۱۸ هزار نفر بود.

در ادامه راجع به هر یک از هشت دیدار در پیش رو که طی روزهای شنبه تا سه شنبه برگزار می‌شود نکاتی را به اطلاعتان خواهیم رساند:

ولز-دانمارک: اولین تقابل در حساس‌ترین زمان ممکن

به مرحله یک هشتم نهایی یورو ۲۰۲۰ خوش‌آمدید؛ فوتبال در تسخیر اروپا

این اولین رویارویی ولز و دانمارک در مرحله نهایی یک تورنمنت معتبر است. ۱۰ جدال قبلی آنها هیچکدام حساسیتی مثل دیدار پیش رو نداشت. هر ۲ تیم به عنوان تیم دوم راهی مرحله یک هشتم نهایی شدند ولی دانمارک به دراماتیک‌ترین شکل ممکن طعم صعود را چشید. آنها اولین تیم تاریخ یورو بودند که در ۲ بازی نخست خود شکست خوردند اما در ادامه با یک برد به دور دوم رسیدند. ولز نیز با چهار امتیاز به این مرحله راه پیدا کرد تا نشان دهند شاید در تورنمنت‌های کم‌تعدادی حضور داشته‌اند اما همیشه کیفیت خوبی از خود بر جای می‌گذارند. این تیم در جام جهانی ۱۹۵۸ به یک چهارم نهایی رسید؛ در نیمه‌نهایی یورو ۲۰۱۶ حضور داشت و حالا باید دید تا کجا پیشروی خواهند کرد.

ایتالیا-اتریش: آتزوریِ شکست ناپذیر به دنبال تکرار مسیر جام جهانی

به مرحله یک هشتم نهایی یورو ۲۰۲۰ خوش‌آمدید؛ فوتبال در تسخیر اروپا

تیم جذاب روبرتو مانچینی باید در ورزشگاه ومبلی به مصاف اتریشی برود که سرانجام طلسم‌شکنی کرد و راهی دور دوم شد. ایتالیا در دور گروهی ۹ امتیاز کسب کرد و با هفت گل زده و صفر گل خورده پا به یک هشتم نهایی گذاشت. لاجوردی‌پوشان در ۱۱ بازی اخیر خود به برتری رسیده‌اند و موفق به ثبت کلین‌شیت شده‌اند. همه این‌ها گواه بر این قضیه است که تیم فرانکو فودا کار سختی برای عبور از سد ایتالیا دارد. این اولین رویارویی ۲ تیم در یورو به حساب می‌آید اما در جام جهانی شاهد چهار مصاف بین ایتالیا و اتریش بوده‌ایم که هر چهار مسابقه با برتری آتزوری به اتمام رسیده است. آخرین بار در جام جهانی ۱۹۹۸ شاهد این ماجرا بودیم. حال باید دید مطابق انتظار صدرنشین گروه اول به دور یک چهارم نهایی راه پیدا می‌کند یا اتریش بعد از ۶۱ سال ایتالیا را شکست داده و شگفتی‌ساز می‌شود.

هلند-جمهوری چک: مصاف لاله‌های نارنجی با یک تیم سرسخت

به مرحله یک هشتم نهایی یورو ۲۰۲۰ خوش‌آمدید؛ فوتبال در تسخیر اروپا

جمهوری چک را باید یک تیم "یوروباز" دانست. آنها چه زمانی که چکسلواکی بودند و چه زمانی که در سال ۱۹۹۳ جمهوری چک شدند؛ همیشه در جام ملت‌های اروپا تیمی قدر بوده‌اند. آنها در سال ۱۹۷۶ قهرمان شدند و در یورو ۹۶ نیز عنوان دومی را به خود اختصاص دادند. و حالا شاهد چهارمین جدال این تیم با هلند در یورو هستیم. در یورو ۷۶ و ۲۰۰۴ برد با چک بود اما در یورو ۲۰۰۰ هلندِ میزبان با تک گل سرمربی فعلی خود فرانک دی‌بوئر از سد حریف گذشت. لاله‌های نارنجی در یوروی قبلی حاضر نبودند و در گروهی چهارم شدند که چک در آن صدرنشین شد ولی حالا اوضاع کمی متفاوت شده است. هلند با ستاره‌هایی چون دنزل دامفرایز، جورجینیو واینالدوم، فرنگی دی یونگ و ممفیس دپای ۹ امتیاز کامل از دور گروهی گرفته و باید به مصاف تیمی برود که در گروهش با چهار امتیاز سوم شد و سختی مجوز حضور در یک هشتم نهایی را گرفت.

بلژیک-پرتغال: سانتوش در پی تکرار ماجرای ۲۰۱۶

به مرحله یک هشتم نهایی یورو ۲۰۲۰ خوش‌آمدید؛ فوتبال در تسخیر اروپا

یکی از ۲ بازی فوق‌العاده جذاب این مرحله را باید یکشنبه شب در استادیوم لاکارتوخای شهر سویل اسپانیا مشاهده کنیم. شیاطین سرخ اروپا باید به مصاف سلسائوی قاره سبز بروند. بلژیک با روبرتو مارتینز در گروهش با ۹ امتیاز به دور حذفی رسید و پرتغال مانند یورو ۲۰۱۶ در بین یکی از بهترین تیم‌های سوم جای گرفت و پا به دور یک هشتم نهایی گذاشت. تیم فرناندو سانتوش در مرحله قبلی به عنوان قهرمانی دست پیدا کرد و آنجا هم در بین یکی از تیم‌های سوم حضور داشت. آنها امسال هم با همین راه و روش به دنبال تکرار موفقیت هستند. در طرف مقابل تیم سوم جام جهانی ۲۰۱۸ به هیچ وجه دوست ندارد داستان پنج سال قبل و حذف زودهنگام از یورو برایش تکرار شود. کریستیانو رونالدو با زدن پنج گل در حال حاضر آقای گل مسابقات است. او اگر یک گل دیگر به ثمر برساند به تنهایی با ۱۱۰ گل، بالاتر از علی دایی بهترین گلزن تاریخ مسابقات ملی خواهد بود.

کرواسی-اسپانیا: انریکه به تاریخ‌سازی می‌اندیشد

به مرحله یک هشتم نهایی یورو ۲۰۲۰ خوش‌آمدید؛ فوتبال در تسخیر اروپا

۲ تیم وضعیت مشابهی دارند. هر ۲ به سختی و با دشت اولین برد هفته سوم دور گروهی به یک هشتم نهایی رسیدند. هم اسپانیا و هم کرواسی در یورو ۲۰۱۶، در همین مرحله یک هشتم نهایی شکست خوردند و از گردونه مسابقات کنار رفتند. لاروخا در جام جهانی ۲۰۱۸ هم به این مصیبت دچار شد و آنجا به روسیه باخت ولی کرواسی با هدایت زلاتکو دالیچ تا فینال پیشروی کرد. ۲ تیم برای سومین بار در یورو به مصاف خواهند رفت. هر ۲ بازی قبلی در دور گروهی بود که در یورو ۲۰۱۲ به سود کرواسی و در یورو ۲۰۱۶ به سود اسپانیا خاتمه پیدا کرد. بلیزرها در جستجوی تکرار موفقیت جام جهانی و صعود به اولین نیمه‌نهایی و فینال اروپایی هستند و تیم لوییز انریکه در سودای کسب چهارمین جام قهرمانی در جام ملت‌های اروپا و عبور از آلمان است. اسپانیا در صورت تحقق این رویا، اولین تیم چهار جامه تاریخ یورو خواهد شد.

فرانسه-سوئیس: آمار حیرت‌انگیز خروس‌ها

به مرحله یک هشتم نهایی یورو ۲۰۲۰ خوش‌آمدید؛ فوتبال در تسخیر اروپا

تیم دیدیه دشام به عنوان قهرمان جام جهانی ۲۰۱۸ و نایب قهرمان جام ملت‌های ۲۰۱۶ آنطور که باید و شاید عملکرد درخشانی تا به اینجای کار نداشته اما بازهم با پنج امتیاز، صدرنشین گروه ششم شد. در طرف مقابل سوئیس با برد درخشانی که مقابل ترکیه در هفته پایانی به دست آورد راهی این مرحله شد. چهار جدال قبلی این ۲ تیم در جام جهانی و یورو به ۲برد و ۲ تساوی برای خروس‌ها منجر شده است. طبیعتا شانس فرانسه برای برد بیشتر است. آنها در هفت جدال اخیر با سوئیس شکستی نداشته‌اند و در ۱۷ بازی قبلی در جام جهانی و یورو فقط یک بار طعم تلخ باخت را چشیده‌اند که آن هم به فینال یورو ۲۰۱۶ برمی‌گردد.

انگلیس-آلمان: تماشایی‌ترین بازی یک هشتم نهایی در ومبلی

به مرحله یک هشتم نهایی یورو ۲۰۲۰ خوش‌آمدید؛ فوتبال در تسخیر اروپا

تماشایی‌ترین و کلاسیک‌ترین بازی دور یک هشتم نهایی بین انگلیس و آلمان است. سه‌شیرها تنها تیم حاضر در این مرحله هستند که از امتیاز میزبانی بهره خواهند برد. آنها باید مقابل آلمانی قرار بگیرند که با دردسر فراوان از گروه مرگ به عنوان تیم دوم صعود کرد. انگلیس اما خوب می‌داند که دست کم گرفتن ژرمن‌ها عاقبتی شبیه به پرتغال را برایشان به ارمغان خواهد آورد. این ۲ تیم ۳۲ بار تا به حال باهم مصاف داشته‌اند که ۱۳ برد برای هر یک به دست آمده است. بعد از فینال جام جهانی ۱۹۶۶، یک چهارم نهایی جام جهانی ۱۹۷۰، دور گروهی جام جهانی ۱۹۸۲، نیمه‌نهایی جام جهانی ۱۹۹۰ و یورو ۱۹۹۶، دور گروهی یورو ۲۰۰۰ و یک هشتم نهایی جام جهانی ۲۰۱۰، این بار در یک هشتم نهایی یورو ۲۰۲۰ باید جدال این ۲ تیم پرقدرت را تماشا کنیم. انگلیس با هفت امتیاز و بدون گل خورده به این مرحله آمده و آلمان در حالی چهار امتیاز دشت کرد که در هر سه مسابقه گل خورد. البته نباید فراموش کرد که تیم گرث ساوت‌گیت هم تنها ۲ گل به ثمر رساند. سرمربی انگلیس بعد از پنالتی‌ای که در یورو ۹۶ در ورزشگاه ومبلی از دست داد و تیمش را از صعود به فینال محروم کرد حالا این فرصت را دارد تا پس از ۲۵ سال در همان ورزشگاه خاطره تلخ مقابل مانشافت را پاک کند. آیا می‌تواند؟

سوئد-اوکراین: شوچنکو بازهم باید گل بزند؛ این بار از روی نیمکت

به مرحله یک هشتم نهایی یورو ۲۰۲۰ خوش‌آمدید؛ فوتبال در تسخیر اروپا

سوئد یکی از تیم‌های خوب یورو تا به اینجا بوده که موفق شد در گروه پنجم هفت امتیاز به دست بیاورد وبالاتر از اسپانیا به عنوان سرگروه به دور دوم راه پیدا کند. اوکراین اما به سختی و با سه امتیاز مجوز صعود گرفت. این ۲ تیم فقط یک بار در یورو به مصاف هم رفتند که آن هم در یورو ۲۰۱۲ بود. اوکراین میزبان در آن دیدار بعد از گلی که از زلاتان دریافت کرد با درخشش سرمربی کنونی خود آندری شوچنکو به ۲ گل رسید و به اولین پیروزی دست پیدا کرد. بردی که بعد از آن ۶ باخت دیگر در راه رسید و پیروزی مقابل مقدونیه شمالی در همین مسابقات طلسم را شکست. اوکراین در هشت بازی اخیر خود در جام ملت‌های اروپا هفت شکست داشته اما همان یک برد آنها را به اینجا رسانده است. تیم یان اندرسون اما با سبکی خاص در یک هشتم حضور دارد. آنها به یمن درخشش امیل فورسبرگ سه گله در خط حمله نبود زلاتان را حس نکرده‌اند.

۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 16583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha