از بین رفتن هراس و نگرانی سهامداران بازار سرمایه/ عرضه‌ها در هفته پیشرو بیشتر می‌شود

متخصص بازار سرمایه با اشاره به اینکه انتخابات ابهام زیادی را در بازار برطرف کرد، مطرح کرد: هفته آینده بازاری متعادل همراه با عرضه‌های بیشتر خواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ نخستین هفته پس از انتخابات برای بازار سرمایه به خوبی و خوشی به پایان رسید؛ هفته‌ای که در نخستین قدم ابهام از روی آن برداشته شد و بعد، اکثر سهم‌ها در آن به رنگ سبز تغییر وضعیت دادند. با توجه به سیاست‌هایی که رئیس جمهور منتخب برای بازار سرمایه در نظر گرفته است و اعلام کرده است که از این بازار به عنوان جیب دولت استفاده نمی‌کند، سهامداران دوباره به سرمایه‌گذاری در این بازار ترغیب شدند و این هفته علاوه بر بالا رفتن حجم و ارزش معاملات، شاهد ورود پول جدید از طرف سهامداران حقیقی نیز بودیم.

با توجه به اتفاقاتی که در بازار افتاد، این هفته شاخص کل رشد ۵.۷ درصدی را تجربه کرد یعنی با افزایش ۶۵ هزار و ۳۷۹ واحدی، خودش را به ارتفاع یک میلیون و ۲۱۳ هزار و ۵۴ واحدی رساند. شاخص کل هم‌وزن با فراز و نشیب‌های خود، ۱.۷ درصد رشد کرد و با ۶ هزار و ۲۹۲ واحد افزایش، رقم ۳۷۶ هزار و ۸۸۰ واحد را نشان داد. فلزات اساسی نیز وضعیت خوبی را با توجه به معاملات خود داشتند و شاخص این گروه در نهایت با ۴.۸ درصد یعنی ۴۳ زار و ۶۱۳ واحد رشد، به ۹۵۱ هزار و ۴۵۴ واحد رسید.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با معاملات هفته‌ گذشته بورس اظهار کرد: بورس از مدار ورود به تعادل گذر کرده است و در اکثر سهم‌های بازار شاهد تعادل هستیم یعنی دیدگاه منفی که در مورد برخی از صف‌های فروش داشتیم، از۳۵۰ شرکت با ارزش ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان صف فروش به حدود ۱۵۰ شرکت با ارزش ۲ هزار میلیارد تومان تقلیل پیدا کرده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: همزمان با این موضوع افزایش تقاضایی به ارزش هزار میلیارد تومان در بازار مشاهده می‌شود که برای اولین بار در سال ۱۴۰۰ شاهد چنین اتفاقی هستیم که این جریان در طول هفته جاری نشان می‌دهد بازار هراس و نگرانی بیش از اندازه خود را به دنبال مشخص شدن تکلیف ریاست جمهوری از دست داده است و به هیچ عنوان انتظار رشد شارپی شاخص و سطح قیمت‌ها را نخواهیم داشت.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: تا به حال که حدود ۱۰ درصد بازدهی در شاخص کل داشته‌ایم، انتظار می‌رود که با فضای ثبات اقتصادی می‌توانیم روی بازدهی ۴۰ تا ۵۰ درصد تا انتهای سال بر اساس اطلاعات جاری حساب باز کنیم.

آقابزرگی در پیش‌بینی معاملات هفته پیشرو بازار سرمایه مطرح کرد: اگر معاملات هفته آینده هم مانند همین هفته دنبال شود، با افزایش قیمت سهم‌ها قطعا جذابیت برای سرمایه‌گذاران ایجاد خواهد شد و افرادی که بر اساس الگوریتم‌های متفاوت در بورس فعالیت می‌کنند، سعی می‌کنند سودها را شناسایی کنند.

وی اضافه کرد: قطعا در هفته پیشرو عرضه‌ها باید افزایش پیدا کند؛ البته نه به این معنا که قیمت‌ها سرکوب شوند، اما به طور طبیعی، یک نقطه تعادل مناسب‌تر را خواهیم داشت و مهم این است که بخشی از کاهش‌های هفته جاری، یک گین تا رسیدن به نقطه مثبت و صف خرید ایجاد شد اما اگر شرایط بازار به همین روال پیش برود، عرضه‌ها تا حدودی افزایش پیدا می‌کند و مدار ملایم مثبت را به جای صف‌های خرید پیش رو خواهیم داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: اتخاذ تصمیم و سیاست از پیش تعیین شده برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه بهترین روش سرمایه‌گذاری است یعنی اگر کسی قصد سرمایه‌گذاری در این بازار را دارد با یک برنامه وارد بازار شود و اگر چنانچه به اهداف خود دست پیدا کرد، باید بر اساس برنامه‌ها کار خود را جلو ببرد چراکه شناور بودن در بین سهم‌ها ممکن است زمانی را از افراد بگیرد، اما توصیه می‌شود حتما با صاحب‌نظران مانند مشاوران و سبدگردانان مشورت داشته باشند.

۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 16563

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha