دو پیش بینی جدید بانک جهانی از آینده اقتصاد ایران

پیش بینی بانک جهانی از رشداقتصادی ایران در سه سال آینده سیر صعودی گرفته است. طبق برآورد این نهاد رشد سال جاری میلادی درایران ۳.۵ برابر تخمینی است که پیش از این در ژانویه این نهاد زده بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادنیوز، گوی پیش‌بینی بانک جهانی از وضعیت اقتصادی ایران در سال های آینده در این بار در جهت خوشبینی چرخید. این در حالی است که این نهاد در ابتدای سال جاری میلادی معتقد بود روند رشد اقتصادی در ایران در سالهای آتی نزولی خواهد بود.

بانک جهانی در هر مقطع چند ماهه بر اساس داده های اقتصادی کشور های مختلف در بخش های صنعت خدمات و برآورد قیمت نفت در سالهای آتی دورنمایی را از رشد تولید و اقتصاد ملل گوناگون به تصویر می کشد. 

در آخرین اطلاعیه این نهاد نکته ای متفاوت به جشم می خورد. در حالیکه در گزارش ماه ژانویه بانک جهانی معتقد بود رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۱ برابر با ۰.۶ درصد و در سال ۲۰۲۲ نیز ۰.۵ درصد خواهد بود در آخرین پیش بینی خود این ارقام جهشی قابل توجه پیدا کرد.

 با توجه به تحلیل این بانک، قیمت نفت در سال آینده تا مرز ۶۲ دلار افزایش پیدا کرده و ازاین طریق پیش بینی می شود وضعیت اقتصادی کشور های صادر کننده نفت از جمله عربستان با رشد چشمگیری مواجه شود.

اما در رابطه با ایران این نهاد ادعا دارد ایران از طریق جهش در بخش های صنعتی می تواند در سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ بر رشد اقتصادی خود بیفزاید. این رشد اما  در بخش خدمات  به واسطه همه گیری کرونا و اثرگذاری آن بر اقتصاد با وقفه طولانی تری همراه خواهد بود.

درنهایت طبق برآورد بانک جهانی در سه سال آینده رشد اقتصادی ایران در ابتدا ۲.۱ درصد و پس از آن ۲.۲ درصد و در سال ۲۰۲۳ تقریبا ۲.۳ درصد به ثبت خواهد رسید.

این در حالی است که نه تنها در پیش بینی قبلی خود در ژانویه رشدهای اقتصادی به مراتب پایین تراز ارقام کنونی بودند بلکه حتی طبق تخمین این نهاد این متغیر روندی نزولی را به ثبت می رساند. به طور دقیق طبق برآورد ماه ژانویه این نهاد رشد اقتصادی ایران ۰.۶ درصد بوده که تقریبا یک سوم رقم جدید آن است.

رشد اقتصادی

۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
کد خبر: 16522

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha