بازارهای آرام در گرمای تیرماه/نرخ سکه در کانال ۱۰ میلیون تومانی باقی ماند /طلا گران نمی شود؟/ بورس چشم انتظار حمایت دولت جدید

در اولین هفته تیر با مشخص شدن رییس جمهور منتخب ایران نرخ ارز و سکه در بازار با افزایش ناچیزی همراه بود و شاخص بورس چند روز متوالی رشد کرد.در این هفته نرخ ارز به میزان اندکی افزایش یافت و دلار در صرافی ملی  از قیمت ۲۳ هزار و ۸۲۵ تومان به مبلغ ۲۳ هزار و ۸۴۴ تومان رسید یورو نیز همسو با نرخ  دلار از قیمت ۲۸ هزار و ۶۳۸ تومان به ۲۸ هزار و ۱۷۹ تومان رسید.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اولین هفته تیر که با مشخص شدن نتیجه آرای ریاست جمهوری  آغاز شد بورس از این اتفاق مهم تاثیر گرفت و در این هفته تا پایان معاملات روند شاخص رو به افزایش بود البته این رویداد مهم سیاسی بر بازار ارز و سکه بی تاثیر نبود و نرخ ارز و سکه در بازره ای محدود به میزان کم  روند صعودی داشت. 

در ادامه این گزارش به جزئیات تغییرات نرخ ارز و سکه پرداخته ایم و میزان نوسان شاخص بازار سرمایه را بررسی کرده ایم.

ارز نوسان شدید قیمتی نداشت  

در این هفته نرخ ارز به میزان اندکی افزایش یافت و دلار در صرافی ملی  از قیمت ۲۳ هزار و ۸۲۵ تومان به مبلغ ۲۳ هزار و ۸۴۴ تومان رسید یورو نیز همسو با نرخ  دلار از قیمت ۲۸ هزار و ۶۳۸ تومان به ۲۸ هزار و ۱۷۹ تومان رسید.

شما می توانید تغییرات  نرخ دلار را در نمودار زیر مشاهده کنید

دلار

نرخ سکه در کانال ۱۰ میلیون تومانی باقی ماند 

قیمت سکه همسو با نرخ ارز از روند صعودی با شیب ملایم  برخوردار بود وطبق اعلام اتحادیه طلا و جواهر  سکه  از قیمت ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به مبلغ ۱۰ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان رسید و هر گرم  طلای ۱۸ عیار از قیمت یک میلیون و ۳۳ هزار تومان به مبلغ یک میلیون و ۴۸ هزار تومان رسید. 

نمدار زیر بیانگر تغییرات نرخ دلار در یک هفته است. 

سکه

رشد چشمگیر بورس بعد از انتخابات ریاست جمهوری 

در اولین هفته تیر در حالی که روند بورس رو به رشد بود شاخص در اولین روز کاری  با رشد ۶ هزار واحدی روی پله یک میلیون و ۱۵۴ هزار واحدی قرار گرفت که نمادهای فارس، وبملت و وتجارت بیش‌ترین تأثیر مثبت و نمادهای فملی، خودرو و خپارس بیشترین اثر منفی را بر روند حرکت شاخص گذاشته‌اند.

در آخرین ساعات معاملات بورس در این هفته  با رشد بیش از ۲۶ هزار واحدی در پله یک میلیون و ۲۱۳ هزار واحدی رسید.

نمودار زیر تغییرات شاخص را در این هفته نشان می دهد.

طلا گران می شود؟/ بورس چشم انتطار حمایت دولت جدید/ ارز بر مدار تعادل قیمت

سکه در بازه ای محدود نوسان خواهد داشت 

محمد کشتی آرای نائب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر در گفت و گو  با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت قیمت سکه و طلا در اولین هفته تیر ۱۴۰۰ گفت:  در این هفته پس از مشخص شدن نتیجه آرای ریاست جمهوری ، قیمت اونس جهانی  حدود ۱۰ دلار تغییر کرد و به طور متوسط  در  طی این هفته  ۱۲ دلار افزایش قیمت را تجربه کرده است و با توجه به رویداد های سیاسی مهمی  که  پشت سر گذاشته ایم نرخ  دلار بین کانال ۲۳ و ۲۴ هزار تومان در نوسان بود.

او افزود: ۲ عامل اصلی  افزایش نرخ ارز و اونس جهانی در افزایش قیمت طلا و سکه روند صعودی داشت وبا توجه به نتیحه انتخابات معاملات در این هفته  با احتیاط انجام می شد و می توان گفت میزان عرضه و تقاضا تقریبا یکسان بود چرا که حباب سکه با افزایش یا کاهش همراه نبود  و داد و ستدها در حد معمول بود. انتظار می رفت که بعد از انتخابات بازار رونق بگیرد و سطح داد و ستدها افزایش یابد اما در این هفته شاهد چنین اتفاقی نبودیم و با توجه به اینکه در روز های آینده آزمون کنکور سراسری را در پیش رو داریم طبق  تجربه در سال های گذشته در این مقطع از زمان بازار با افت داد و ستد همراه است.   

کشتی آرای تصریح کرد: در این هفته  به طور متوسط قیمت سکه طرح قدیم  حدود ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت . سکه طرح جدید نیز همانند سکه طرح قدیم ۱۰۰ هزار تومان در این هفته گران شد . نیم سکه ۱۱۰ هزار تومان در این هفته به ارزش آن افزوده شد هم چنین ربع سکه  و سکه های یک گرمی با افزایش ۵۰ هزار تومانی همراه بودند.

او بیان کرد: در آخرین روز معاملات این هفته هر مثقال طلا به مبلغ ۴ میلیون و ۴۶۵ هزار  تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز حدود ۱۰ هزار تومان گران شد و به دلیل کاهش تقاضا و داد ستدها حباب سکه حدود ۱۰ هزار تومان کاهش یافت و به رقم ۲۲۰ هزار تومان  رسید. 

کشتی آرای گفت: به نظر می رسد با توجه به روندی که در  این هفته داشتیم در حال حاضر اونس جهانی متاثر از رمز ارزها است و نرخ ارز در بازار داخلی در سطح فعلی باقی خواهد ماند و معتقدم در هفته آینده قیمت طلا و سکه در محدوده ۱/۵+ و ۱/۵- در نوسان خواهد بود ولی شوک قیمتی نخواهیم داشت و هفته آرامی را پیش بینی می کنم. 

قیمت  دلار و یورو در بازار متشکل ارزی چقدر تغییر کرد؟

مهدی گوهررستمی مدیر ارتباطات  بازار متشکل ارز ایران در گفت و گو با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین نرخ های کشف شده دلار و یورو در بازار متشکل ارز ایران در پنجشنبه سوم تیرماه ۱۴۰۰ گفت: در آخرین روز کاری هفته (۳ تیرماه ۱۴۰۰) میانگین موزون قیمت دلار در بازار متشکل ارز ایران ۲۳ هزار و ۶۱۲ تومان و میانگین نرخ معاملاتی یورو ۲۸ هزار و ۷۳ تومان بوده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: نرخ میانگین روزانه دلار در روز معاملاتی پنجشنبه، ۰/۰۶ درصد نسبت به روز چهارشنبه (۲ تیر) رشد داشته و همچنین میانگین موزون نرخ یورو با افزایش ۰/۰۱ درصدی نسبت به روز معاملاتی قبل همراه بوده است.

گوهررستمی افزود: روز پنجشنبه (۳ تیر) حجم معاملات نماد معاملاتی دلار در بازار متشکل ارزی، ۲ میلیون و ۹۴۲ هزار و ۶۰۰ دلار و حجم معاملات یورویی به رقم ۲۶۱ هزار و ۱۰۰ یورو رسیده است.

او ادامه داد: در جلسه معاملاتی آخرین روز هفته کمترین و بیشترین نرخ معاملاتی دلار  به ترتیب ۲۳ هزار و ۵۶۰ تومان  و ۲۳ هزار و ۷۳۵ تومان بوده است. همچنین در نماد معاملاتی یورو نیز کمینه قیمت معاملاتی ۲۷ هزار و ۹۵۰ تومان و بالاترین نرخ آن ۲۸ هزار و ۳۵۰ تومان بوده است.

گوهررستمی در پایان افزود: میانگین نرخ  معاملاتی دلار و یورو طی هفته گذشته در سطح بازار متشکل ارز ایران به ترتیب  ۲۳ هزار و ۵۱۲ تومان و ۲۷ هزار ۹۵۹ تومان بوده است.

کاهش عدم اطمینان در بازار با مشخص شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری 

علی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو  با خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره  روند شاخص بازار سرمایه  در اولین هفته تیر ۱۴۰۰ گفت: هفته اول بعد از  انتخابات ریاست جمهوری معمولا همیشه  بازار مثبت بوده است و دلیل مشخصی دارد و آن هم  کاهش عدم اطمینان در بازار با مشخص شدن نتایج انتخابات است. تحولات بازار ارز و اظهارنظرهای رئیس جمهور منتخب هم بر رشد بازار بی تاثیر نبود.

او افزود: این هفته برای اولین باز از ابتدای سال جاری به خالص خروج پول حقیقی نزدیک به صفر که رقم دقیق‌تر آن  ۱۱ میلیارد تومان با میانگین روزانه ۲ میلیارد است  رسیده ایم، به بیان دیگر برای اولین بار پولی طی هفته از بورس خارج نشده است، در حالی که از ابتدای سال روزانه ۳۲۱ میلیارد تومان از بورس خارج شده بود و این رقم برای ماه و هفته قبل‌تر به ترتیب ۲۸۹ و ۲۷۲ میلیارد تومان بود. همچنین ارزش معاملات خرد در بازار بورس و فرابورس رشد ۴۶ درصدی نسبت به هفته قبل انتخابات داشت و به میانگین روزانه ۴۵۸۰ میلیارد تومان رسید و در مقایسه با میانگین از اول سال یعنی ۲۶۵۴ میلیارد تومان رشد ۷۳ درصدی را نشان می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار طی هفته بر مدار شرکت‌های بزرگ بود به نحوی که شاخص کل ۵.۷ درصد رشد کرد، ولی شاخص هم وزن ۱.۷ درصد و دلیل آن رشد مناسب در شرکت‌های با وزن زیاد شاخص ساز بود و شاخص ۳۰ شرکت بزرگ بورس رشد ۷.۱۳ درصدی را تجربه کردند. صنعت فنی مهندسی بازدهی رویایی ۱۲.۸ درصدی طی هفته داشت و بخشی از زیان‌های این صنعت از اول سال را جبران نمود. صنعت حفاری نفت نیز با رشد ۱۲ درصدی طی هفته مافات افت‌های بسیار بد دو ماه اول سال را جبران کرد.

او بیان کرد: از صنایع بزرگ چندرشته‌ای صنعتی با ۱۰.۳%، بانک‌ها و مخابرات با ۸ درصد، شیمیایی و کانی‌های فلزی با ۷ درصد و فلزات اساسی با ۵ درصد از صنایع پیشرو بازار بودند. از طرف دیگر صنعت کوچک محصولات شیمیایی زیان ۱۶ درصدی را عاید سرمایه گذاران نمود و منسوجات و قند و شکر هم با افت بیش از ۸ درصد عملکرد ناامید کننده‌ای داشتند. از نظر اقبال نقدینگی و توجه سرمایه گذاران، فلزات اساسی با ۲۲۵ میلیارد تومان بیشترین پول حقیقی‌ها را جذب کرده و باید شاهد تحولات بیشتر در این صنعت طی هفته‌های آتی باشیم.

قلی پور اظهار کرد: محصولات شیمیایی و چندرشته‌ای صنعتی هم نزدیک به ۲۰۰ میلیارد پول حقیقی‌ها را جذب کردند و این سه صنعت در کل بیش از ۹۰ درصد نقدینگی بازار را به خود اختصاص دادند. از طرف دیگر بانک‌ها ۱۹۵ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها را از دست دادند و پالایشی‌ها و املاک و مستغلات و خودرویی‌ها نیز بیش از ۵۰ میلیارد تومان شاهد خروج نقدینگی حقیقی بودند. صنعت بیمه هم برای دومین هفته متوالی شاهد خروج سهامداران حقیقی بود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: معتقدم هفته آتی هفته‌ای تعادلی باشد و باید منتظر اخبار مربوط به کابینه دولت، برجام و قیمت‌های جهانی باشیم گزارشات سه ماهه شرکت‌ها هم در حال انتشار است و روند بازار را متاثر خواهد نمود.

سخن پایانی 

طبق  نظرات فعالان بازارهای مالی به نظر می رسد هفته آینده از لحاظ قیمتی وضعیت آرامی در بازار حاکم باشد و بازار سرمایه نیز شوک قیمتی را تجربه نکند. 

۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
کد خبر: 16519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha