سبزپوشی بازار سرمایه در هفته اول تیرماه؛ گاوی که آزاد شد!/سهم‌های شاخص‌ساز روی کار آمدند

در هفته ای که گذشت با معرفی رئیس جمهور منتخب و ارائه گزارش ۱۲ ماهه شرکت‌ها، شاخص کل از محدوده یک میلیون و دویست هزار واحد عبور کرد.بازگشت شاخص در حالی اتفاق افتاده که عده‌ای از کارشناسان بازار سرمایه معتقد هستند که مشخص شدن رئیس جمهور سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عامل خروج سهامداران از یک سردرگمی است.اما برخی دیگر از کارشناسان همانند رئیس سازمان بورس معتقد هستند که ارائه گزارش صورت‌های مالی و افزایش قیمت‌های جهانی برخی از محصولات عامل بازگشت بازار در روزهای اخیر بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در هفته‌ای که گذشت علی رغم هفته سوم خرداد ماه، شاهد بازگشت شاخص کل و هم وزن به سمت روند صعودی بودیم. به اصطلاح دیگر می‌توان گفت گرمای تابستان سرانجام توانست گاو بازار را از رها کند و شاخص را پس از نوسانات زیادی که بین یک میلیون و  ۱۴۰ هزار تا یک میلیون و  ۱۵۰ هزار داشت در دوم خرداد ۱۴۰۰ به محدوده یک میلیون و ۲۱۳ هزار واحدی برساند.

بازگشت شاخص در حالی اتفاق افتاده که عده‌ای از کارشناسان بازار سرمایه معتقد هستند که مشخص شدن رئیس جمهور سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عامل خروج سهامداران از یک سردرگمی است، اما برخی دیگر از کارشناسان همانند رئیس سازمان بورس معتقد هستند که ارائه گزارش صورت‌های مالی و افزایش قیمت‌های جهانی برخی از محصولات عامل بازگشت بازار در روزهای اخیر بوده است.

سبز پوشی بازار سرمایه در هفته اول تیر ماه ؛ خرسی که گرمای تابستان آن را بیدار کرد

روند شاخص کل در ۲۹خرداد

سبز پوشی بازار سرمایه در هفته اول تیر ماه ؛ خرسی که گرمای تابستان آن را بیدار کرد

شاخص کل بورس در دوم تیر ماه

حال ما برای آنکه کمی بتوانیم چرایی بازگشت روند شاخص در روزهای گذشته را بررسی کنیم، با چند کارشناس بازار سرمایه به گفت و گو نشستیم.

رشد قیمت‌های جهانی نمادهای صادراتی را سبز پوش کرد

مهدی دلبری کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان در تشریح دلایل بازگشت روند صعودی شاخص، اظهار کرد: برداشت بنده از مثبت شدن شاخص کل و هم وزن این است که برخی از اخبار مثبت منتشر شده بود، اما چندان روی آن مانور داده نمی‌شد و در حالی اکنون مورد توجه قرار گرفته که می‌توان به رشد قیمت‌های جهانی اشاره کرد، بنابراین این خبر توانسته اکثر نمادهای صادرات محور را مثبت کند.

او افزود: نکته دیگری که این هفته سبب خروج سهامداران و فعالان بازار سرمایه شد به اعلام نتایج سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باز می‌گردد.

بازگشت آرامش به بازار سرمایه با روی کار آمدن دولت جدید

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: طی هفته‌ای که گذشت رئیس جمهور منتخب توانست ارتباط خوبی با بدنه بازار سرمایه برقرار کند، به گونه‌ای که این مسئله سبب شد تا در شرایط فعلی کمی  آرامش به بازار بازگردد.

او تاکید کرد: خوشبختانه گزارشی که تاکنون شرکت‌ها پس از مجامع خود ارائه داده‌اند، نسبتا خوب بوده است به نوعی که تا حدودی توانسته اعتماد سهامداران را باز هم به بازار سرمایه بازگرداند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر بازارهای رقیب نیز اعم از (سکه، طلا، ارز، مسکن و خودرو) تقریبا روند آرامی را در پیش گرفته‌اند، که چنین امری می‌تواند یک اهرم کمکی برای سهم‌های حاضر در بازار سرمایه باشد؛ زیرا بیشتر نمادهای حاضر در کف قیمتی قرار دارند.

سهم های شاخص ساز روی کار آمدند!

دلبری گفت: از ابتدای سال تا هفته سوم خرداد شاهد بودیم که بیشتر نمادهای کوچک مورد توجه سهامداران قرار گرفتند، اما در هفته‌ای که سپری شد بیشترین تراکنش بین نمادهای بزرگ و شاخص ساز اعم از پتروشیمی‌ها و پالایشگاهی‌ها، نمادهای فلزی و معدنی بود، همچنین در چند روز گذشته بازار به نمادهای خودرویی، برقی، بانکی و مخابراتی نیز روی خوش نشان داد.

او گفت: بازار همچنان از کمبود نقدینگی رنج می‌برد، به سبب آنکه دولت همچنان برای جبران کسری خزانه منابع مالی را مصرف می‌کند، اما امیدواریم که با اخبار مثبتی که در آینده ممکن است مطرح شود، کمی اوضاع بهبود یابد.

گزارش‎های ۱۲ ماهه شرکت‎ها عامل رشد بازار سرمایه در هفته گذشته

حسین کرمی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان،  در مورد دلایل رشد شاخص کل و هم وزن در هفته‌ای که گذشت، اظهار کرد: به نظر بنده عمده دلیلی که سبب شد تا شاخص کل و شاخص هم وزن به رشد و ثباتی برسند، گزارش‌های ۱۲ ماهه عملکرد شرکت‌ها به ویژه در صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی و فلزات اساسی بود.

او افزود: مسئله‌ای که سبب شد تا گزارش ۱۲ ماهه شرکت‌ها به نسبت گزارش خوبی باشد، بحث افزایش نرخ ارز بود به سبب آنکه بیش از نیمی از صنایع حاضر در بازار سرمایه صادراتی محور هستند.

شرکت های Dps محور  در صدر معاملات 

او تاکید کرد: برخی فکر می‌کردند که اگر اخبار مثبتی در خصوص برجام یا نتایج انتخابات منتشر شود، تغییری در نرخ دلار ایجاد خواهد شد، اما چنین امری رخ نداد و دلار در همان محدوده ۲۳ تا ۲۴ هزار تومان در نوسان بود که همین مسئله یک اطمینان خاطری را به بازار داد، به گونه‌ای که شرکت‌های Dps محور همانند فلزات و پتروشیمی‌ها در سال ۱۴۰۰ با سودهای نسبتا خوبی مواجه خواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: حجم معاملات افزایش داشته، اما هنوز به میانگین حجم معاملات نسبت به سال گذشته نرسیده است، اکنون حقوقی‌ها باید نقدینگی وارد بازار کنند تا روند شاخص کمی بهبود یابد.

انتخاباتی که بازار را به ثبات رساند 

علی احمدزاده اصل کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد دلایل روند صعودی بازار طی هفته‌ای که گذشت، اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت به سبب شفاف شدن یکی از ابهامات تاثیر گذار یعنی مشخص شدن رئیس جمهور بعدی که قرار است برای یک دوره چهار ساله اداره کشور را در دست داشته باشد، شاهد رشد بازار سرمایه بودیم.

رقیبان بازار سرمایه در رکود؛ میدان مبارزه در چنگال بازار سرمایه است

او افزود: اکنون در سایر بازارهای موازی اعم از خودرو، ارز، مسکن، طلا و سکه شاهد رکود هستیم که خب همین مسئله تا حدودی توانسته رقیبان را کمی از میدان به در کند و میدان را به دست بازار سرمایه بسپارد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: هر ساله قبل از برگزاری مجامع استقبال خوبی از بازار صورت می‌گیرد، پس نمی‌توان تا حدودی افزایش تقاضا برای خرید سهم را به پای مسئله دیگر گذاشت، اما یک مسئله را نباید از یاد برد که میزان سود آوری شرکت‌ها یا طریقه تقسیم سود هر شرکت می‌تواند یک دید مثبت یا منفی را به سهامدار دهد که آیا برای خرید آن سهم اقدام کند یا خیر؟

احمدزاده اصل گفت: سهامداران نباید از نوسانات بازار واهمه داشته باشند، زیرا این اُفت و خیزها در ذات بازار سهام است و بازار بی آن‌ها چندان معنایی نخواهد داشت.

سخن آخر اینکه با توجه به صحبت‌های کارشناسان بازار سرمایه می‌توان گفت که روند  بازار سهام  با برگزاری انتخابات به ثبات دست یافته است اما  رشد شاخص کل و هم وزن فقط معطوف به مسئله انتخابات نمی‌شود بلکه سایر عوامل همچون گزارش ۱۲ ماهه شرکت‌ها و رشد قیمت‌های جهانی نیز دخیل هستند.

امیدواریم طی هفته‌های آتی نیز شاهد رشد بازار سرمایه باشیم، با این حال سهامداران خرد یا تازه وارد نباید همسو با روند صعودی شاخص دست به اقدامات هیجانی بزنند، چرا که بازار سرمایه یک بازار تخصصی است و هر لحظه ممکن است با یک خبر مثبت یا منفی در گیر نوسانات شود.

۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹
کد خبر: 16503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha