نزول ۲۷ پله‌ای جایگاه ایران در جـــذب ســرمــایه گــذاری خارجی / سه کشور نخست جهان در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی کدامند؟

کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل آنکتاد اعلام کرد سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران در سال ۲۰۲۰ افت ۱۱ درصدی داشته و به ۱.۳۴۲ میلیارد دلار رسیده و رتبه ایران از سال ۹۶ به بعد ۲۷ پله در میان کشورهای مورد بررسی نزول کرده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) هر سال در سلسله گزارش‌های «سرمایه گذاری خارجی جهان» به بررسی روند سرمایه‌گذاری خارجی در کشورهای مختلف می‌پردازد و طی آن آمار مربوط به سرمایه گذاری مستقیم خارجی کشورهای جهان را منتشر می‌کند.

آنکتاد هرساله چند روز پیش از انتشار رسمی این گزارش در سطح جهان، آن را به صورت ویژه در اختیار افراد یا نهادهایی می‌گذارد و این افراد موظف هستند تا زمان انتشار رسمی جهانی از انتشار آن خودداری کنند.

خبرگزاری فارس با دسترسی به این گزارش، مشروح آن را در روز مقرر منتشر کرده است.

* کاهش ۱۱ درصدی سرمایه گذاری مسقیم خارجی در ایران در سال ۲۰۲۰

بر اساس گزارش «سرمایه‌گذاری خارجی جهان ۲۰۲۱»، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران طی سال ۲۰۲۰ به ۱ میلیارد و ۳۴۲ میلیون دلار رسیده است.

میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در  ایران در سال ۲۰۱۹ به ۱ میلیارد و ۵۰۸ میلیون دلار رسیده بود؛ یعنی میزان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در سال ۲۰۲۰ با کاهش (۱۶۶ میلیون دلاری) ۱۱ درصدی مواجه شده است.

سرمایه گذاری خارجی در ایران در سال های ۲۰۱۹ و ۲۰۱۸ به ترتیب ۳۶.۴ درصد و ۳۰ درصد افت کرده بود.

میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایران در سال ۲۰۱۸ برابر با ۲ میلیارد و ۳۷۳ میلیون دلار در سال ۲۰۱۷ برابر با ۵ میلیارد و ۱۹ میلیون دلار بوده است. این رقم در سال ۲۰۱۶ برابر با ۳ میلیارد و ۳۷۳ میلیون دلار بود.

ایران در سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۲ میلیارد و ۱۰۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بود که این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار کاهش یافته بود.

میزان سرمایه‌ مستقیم خارجی جذب شده در سال ۲۰۱۳ نیز ۳ میلیار و ۵۰ میلیون دلار بوده است. این رقم در سال ۲۰۱۲ برابر با ۴ میلیارد و ۶۶۲ میلیون دلار برآورد شده بود.

*  افزایش سهم ایران از میزان کل جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان

بر اساس این گزارش، در جهان در سال گذشته میلادی که سال آغاز همه گیری کرونا نیز بود، ۹۹۹ میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی انجام شده که نسبت به سال پیش از آن، ۵۴۱ میلیارد دلار کمتر است.

سهم ایران از این میزان سرمایه گذاری در جهان ۰.۱۳ درصد است. سهم ایران در سال ۲۰۱۹ برابر با ۰.۰۹ درصد بود.

* نزول ۲۷ پله ای ایران طی دولت دوازدهم

بر این اساس، ایران در سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) در جایگاه ۷۲ در میان کشورهای مورد بررسی را به خود اختصاص داده است که نسبت به گزارش سال گذشته ۶ پله صعود داشته است. البته میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال ۲۰۲۰ در بسیاری از کشورها به علت شیوع کرونا به شدت کاهش یافته است.

هر چند رتبه ایران در سال بهتر شده است اما کشور در سال های پیش از آن با کاهش جایگاه های شدیدی مواجه شده بود.

ایران در سال ۲۰۱۹  با ۲۳ پله نزول جایگاه ۷۸ و در سال ۲۰۱۸ با ۱۰ پله نزول جایگاه ۵۵ را به خود اختصاص داده بود. جایگاه ایران در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) برابر با ۴۵ بود.

* پیشی گرفتن دوباره کشورهای در حال توسعه از توسعه یافته‌ها در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی

درحالی که در سال ۲۰۱۹، کشورهای توسعه یافته ۵۱.۹ درصد کل سرمایه گذاری های مستقیم خارجی و کشورهای توسعه یافته تنها ۴۴.۴ درصد را به خود اختصاص داده بودند، این ارقام در سال ۲۰۲۰ کاملا برعکس شده است.

سهم کشورهای در حال توسعه از کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی انجام شده در جهان در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۶۶.۳ درصد برابر با ۶۶۲ میلیارد و ۵۶۲ میلیون دلار بوده است.

و کشورهای توسعه یافته ۳۱۲ میلیارد و ۱۷۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب کردند که ۳۱.۲ درصد کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جهان است.

به نظر می رسد، آغاز شیوع کرونا در سال ۲۰۲۰ بر میزان جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی کشورهای توسعه یافته به شدت تاثیر گذاشته است.

کشورهای در حال توسعه در سال ۲۰۱۲ برای نخستین بار، از کشورهای توسعه یافته در جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی پیشی گرفتند و این وضعیت را در سال ۲۰۱۴ نیز حفظ کردند. این وضعیت بار دیگر در سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاد.

اقتصادهای درحال گذار نیز حدود ۲.۴ درصد از کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی جهان را در سال ۲۰۱۹ به خود اختصاص دادند.

* سه کشور نخست جهان در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی

آمریکا با ۱۵۶ میلیارد دلار، چین با ۱۴۹ میلیارد دلار و هنگ‌کنگ با ۱۱۹ میلیارد دلار به‌ترتیب در رتبه‌های اول تا سوم به لحاظ جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی قرار دارند.

بر اساس این گزارش، چین در گذشته میلادی ۱۴۹ میلیارد و ۳۴۲ میلون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرده است که نسبت به سال ۲۰۱۹، بیش از ۸ میلیارد دلار افزایش را نشان می دهد.

میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در چین در سال ۲۰۱۹ نیز برابر با ۱۴۱ هزار و ۲۲۵ میلیون دلار بوده است.

* کاهش بیش از ۴۰ درصدی جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آمریکا

آمریکا در سال ۲۰۱۹ تقریبا ۲۶۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرده بود که این رقم در سال ۲۰۲۰ به کمی بیش از ۱۵۶ میلیارد دلار کاهش یافته است. یعنی میزان جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور حدود ۱۰۵ میلیار دلار  (۴۰.۲ درصد) کمتر شده است.

* سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب‌شده برخی کشورها

میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب‌شده توسط برخی کشورهای دیگر عبارت است از: فرانسه حدود ۱۸ میلیارد دلار، آلمان ۳۵.۶ میلیارد دلار،‌ ژاپن ۱۰.۲ میلیارد دلار و انگلیس ۱۹.۷ میلیارد دلار. تمامی این ارقام نسبت به سال پیش از آن کاهش داشته است.

۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 16487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha