جزئیات تخلفات یک بانک خصوصی+اسناد

بررسی صورت‌های مالی یک بانک خصوصی نشان از زیان‌های انباشته فراوان در آن است که نشان دهنده عدم نظارت از سوی بانک مرکزی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خبرهایی مبنی بر زیان های فراوان بانک ایران زمین و عدم نظارت از سوی بانک مرکزی در رسانه ها منتشر شده است. بیان می شود که بانک ایران زمین در سایه بی توجهی بانک مرکزی منافع مردم و سهامداران را با بی قانونی‌های گسترده به خطر انداخته و باعث وارد شدن زیان به اقتصاد و سهامداران شده است. این موضوع را از اطلاعیه های آن در سایت کدال، بانک ایران زمین و بانک مرکزی پیگیری کردیم.

با توجه به ادعای رسانه‌ها مبنی بر عدم برگزاری مجامع از سال ۱۳۹۶، طبق بررسی‌هایی که انجام گرفت، مشخص شد که مجامع این بانک بسیار محدود و به صورت پراکنده و غیر مستمر از سال ۹۶ به بعد برگزار شده و آخرین مورد در تاریخ ۱۵ اردیبهشت امسال، آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده برای سال مالی ۱۳۹۷/۱۲/۲۹ بوده که در تاریخ ۲۵ اردیبهشت لغو شده است.

افزایش ۲۲ درصدی کسری های درآمدی

بررسی صورت‌های مالی این بانک نشان داد که جمع درآمدهای عملیاتی طی سال مالی ۱۳۹۹، از منفی ۴ هزار و ۸۳۶ میلیارد تومان به منفی ۵ هزار و ۹۳۶ میلیارد تومان رسیده که نشان دهنده رشد منفی ۲۲ درصدی درآمدهای این بانک است. البته باید توجه داشت که کسری درآمدهای این بانک در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۹، ۲۲ رشد داشته است.

تخلفات بانک ایران زمین مشخص شد

زیان انباشته، ۲۸ درصد رشد داشته اشت

سود خالص این بانک در سال ۹۹ نسبت به ۹۸، ۲۸ درصد افزایش زیان را نشان می‌دهد. در واقع سود خالص (زیان) آن از منفی ۴ هزار و ۱۳۶ میلیارد تومان به منفی ۵ هزار و ۳۰۸ میلیارد تومان رسیده است.

تخلفات بانک ایران زمین مشخص شد

رشد منفی ۷۴ درصدی بدهی ها در مقابل رشد ۳۴ درصدی دارایی ها

همچنین واکنش این بانک که در برخی خبرگزاری‌ها منتشر شده مبنی بر این است که با وجود زیان انباشته میلیاردی این شرکت، سایر دارایی‌های آن به میزان ۳۴ درصد رشد کرده است. اما باید توجه داشت اگرچه سایر دارایی‌های این بانک ۳۴ درصد رشد کرده اما در مقابل، بدهی‌های آن نیز به میزان ۷۴ درصد رشد داشته است. پس عملا این ۳۴ درصد رشد سایر دارایی ها بی معنی ست.

تخلفات بانک ایران زمین مشخص شد

طبق بررسی های اطلاعیه های آن در سایت کدال، در تاریخ ۲۹ اردیبهشت امسال پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان به ۲ هزار میلیارد تومان داده شده است. اما باید در نظر داشت که این افزایش سرمایه نیز کسری‌های این بانک را پوشش نمی‌دهد!

عدم پاسخگویی بانک ایران زمین و بانک مرکزی

این موضوع را از بانک ایران زمین پیگیری کردیم، اما متاسفانه کسی حاضر به پاسخگویی در مورد این خصوص نبود. همچنین پیگیری ما از بانک مرکزی نیز به نتیجه‌ای نرسید و در مورد این زیان های گسترده و عملکرد خود نسبت به این بانک پاسخگو نبودند.

مهدی میرزایی کارشناس اقتصادی  در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه باشگاه خبرنگاران جوان در مورد بررسی وضعیت صورت های مالی  بانک ایران زمین، اظهار کرد: این بانک با توجه به وضعیتش در بازار سرمایه، جزو بانک‌هایی است که وضعیت مناسبی ندارد و چندین بار تذکر دریافت کرده است. به عبارت دیگر، جزو سهام‌هایی است که در بازارهای پرریسک بازار سرمایه قرار می‌گیرد و دامنه نوسان آن نیز چندین بار توسط سازمان بورس محدود شده است. بنابراین هیئت مدیره بانک عملکرد چندان مناسبی ندارند و این عملکرد ناشی از عدم شفافیت آن‌هاست؛ بنابراین سوال این است که این بانک چه عملکرد مخربی دارد که حاضر به شفاف سازی نیست؟!

عدم برگزاری مجامع خلاف مقررات است

او در ادامه بیان کرد: بررسی‌هایی که صورت گرفته نشان می‌دهد، این شرکت مجامع عمومی خود را برگزار نکرده و آخرین مورد سال ۹۷ بوده، بعد از آن نیز تشکیل جلسه نداده اند که خلاف مقررات است. به هر حال شرکتی که سهامی است، سرمایه‌های مردم را به عنوان حقوق صاحبان سهام تجمیع می‌کند و سهامداران حق دارند که مجامع آن‌ها سالیانه برگزار شود. اما این بانک چنین چیزی را انجام نداده است.

تخلفات بانک ایران زمین مشخص شد

او افزود: ریشه این موضوع به وضعیت معاونت نظارتی بانک مرکزی بر می‌گردد که باید قوی ظاهر می‌شد و این بانک را مکلف می‌کرد که مجمع عمومی خود را به صورت منظم برگزار و صورت‌های مالی خود را نیز منتشر کند. این عدم برگزاری برای بانک مرکزی کاملا روشن است و می داند  که بانک ایران زمین تخلف انجام می‌دهد و نه تنها مجامع را برگزار نمی‌کند، بلکه علت عدم برگزاری مجامع را نیز مشخص نمی کند. علت عدم برگزاری مهم است و اینکه از چه چیزی واهمه دارند که این جلسات را شکل نمی‌دهد.

میرزایی بیان کرد: نکته بعدی، بحث گران نمایی (بیش تر نشان دادن دارایی ها) بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حجم دارایی‌های آن در انتهای ۹۷ از ۳۰ هزار میلیارد تومان به ۴۴ هزار میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده است. با توجه به اینکه طی دو سال اخیر جهش‌های پی در پی در نرخ ارز داشتیم؛ منجر به بالا رفتن نرخ تسعیر ارز دارایی‌ها و ثانیا قیمت مسکن، ساختمان و دارایی‌های ثابت در سطح اقتصاد جهش یافت که این نوع افزایش در دارایی‌ها طبیعی است.

تخلفات بانک ایران زمین مشخص شد

او افزود: یعنی این ۱۵ هزار میلیارد تومانی که افزایش پیدا کرده را خیلی نمی‌توان به عنوان عاملی که گران نمایی شده، قلمداد کرد. ممکن است تخلفاتی انجام شده باشد، اما ارقامی که سازمان بورس اعلام می‌کند مبنی بر ۷۰ هزار میلیارد تومان، قابل رد است و صورت‌های مالی این موضوع را اثبات نمی‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: قیمت سهام این بانک از ابتدای سال ۹۹ تا اواخر شهریور از رقم ۳۵۰ تومان به ۲ هزار تومان رسیده است. اما بعد از آن یک روند نزولی را طی کرده و اکنون در حدود ۱۱۰۰ تومان است. این تغییر قیمت سهم را خیلی نمی‌توان به نوع عملکرد این بانک تسری داد. درست است که قیمت سهام تابعی از عملکرد است، اما عمدتا تابعی از نرخ ارز به صورت ارزش دارایی‌هاست. پس این بانک نیز با توجه به وضعیت کلان بورس روندی متعادلی را نسبت به باقی بنگاه‌ها طی کرده است.

بانک‌ها به عمد عملکرد خود را زیان ده نشان می‌دهند!

او ادامه داد: نکته بعدی در مورد زیان انباشته این بانک است که چرا این بانک زیان انباشته دارد؟ به دو عامل اشاره می‌کنم؛ یکی اینکه، به هر حال بانک‌ها در کشور ما عمدتا زیان انباشته نشان می‌دهند. خاصیت بانک‌ها این است که خود را زیان ده نشان دهند. در حالی که سهامداران و هیئت مدیره این بانک‌ها سودهای کلانی را کسب کرده و وضعیت آشفته اقتصاد در راستای نرخ ارز را نیز همین‌ها بودند که رقم زدند؛ لذا ایجاد این زیان‌های انباشته و هزینه‌های آن متوجه سهامدار است، در واقع هیئت مدیره و مدیران ارشد این بانک زیانی نکرده و سود خود را می‌برند.

یکی از دلایل اصلی اقتصاد بیمار کشور، نظام بانکی مخرب است

میرزایی بیان کرد: به هر حال بانک‌های ما وارد فعالیت‌های سوداگرانه شده اند و خیلی به فعالیت اصلی خود که واسط و نقل و انتقال وجوه است، نمی‌پردازند. این بانک ها املاک می‌خرند و دارایی‌های مالی خود را در اصطلاح فریز می‌کنند، در نهایت نیز  زیان ده می‌شوند. البته یک جهش نرخ ارز تمام این زیان را جبران می‌کند که کار درستی برای اقتصاد نیست. بنابراین علت زیان‌های انباشته این است که منابع را جمع می‌کنند، اما در راستای رسالت خود به حرکت در نمی‌آورند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: همچنین این بانک‌ها وام اعطا می‌کنند و آن ها را به شرکت‌های زیر مجموعه یا آشناهای خود می‌دهند و آن را پس نمی‌گیرند. این عدم پس گیری منجر به این می‌شود که حجم مطالبات معوق آن‌ها بالا رود. در نهایت این بانک‌ها از بانک مرکزی پول درخواست می‌کنند، پایه پولی افزایش یافته و پول پرقدرت ایجاد می‌شود. این پول پر قدرت با توجه به شرایط رکودی اقتصاد ما تورم ایجاد می‌کند و در نهایت وضعیت امروز اقتصاد ایجاد می‌شود. در نتیجه عامل اصلی وضعیت فعلی، نظام بانکی مخرب ما بوده است.

بررسی صورت‌های مالی بانک ایران زمین نشان دهنده زیان انباشته فراوان طی چند سال پی در پی است. با توجه به سهامداران حقیقی این بانک و ضررهایی که به دنبال آن برای این سهامداران ایجاد می‌شود، امیدواریم که مدیران این بانک و خصوصا بانک مرکزی در خصوص عدم نظارت‌های خود پاسخگو باشند.

۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 16482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha