مقاومت ایرلاین‌ها برای گرانی بلیت هواپیما/باز هم پای قیمت‌های میلیونی بلیت هواپیما به سایت‌ها باز شد

در حالی که هنوز چند روز از دستور العمل‌های سازمان هواپیمایی برای جلوگیری از افزایش نرخ بلیت هواپیما نگذشته، دوباره شاهد قیمت‌های میلیونی هواپیما در برخی سایت‌ها هستیم.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هنوز چند روزی از خبر اصلاح افزایش قیمت بلیت هواپیما به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی نگذشته که دوباره شاهد نرخ‌های نجومی قیمت بلیت هواپیما در برخی از سایت‌های فروش بلیت توسط ایرلاین‌ها هستیم؛ این در حالی است که این بار افزایش نرخ بلیت هواپیما تا ۴۰ درصد بیشتر از نرخ‌های تعیین شده است.

براساس این گزارش با توجه به اینکه تنها یک روز از میلاد امام رضا(ع) و روزهای متبرک زیارتی گذشته اما باز هم ایرلاین‌ها نرخ‌های این مسیر را با قیمت‌های بیش از یک میلیون تومان می‌فروشند.

براساس این گزارش با توجه به آنکه مسیر تردد با خودروهای شخصی به شهر مشهد به دلیل شیوع ویروس کرونا از هفته گذشته مسدود شده، میزان استقبال از وسایل حمل و نقل عمومی افزایش یافته است که همین امر باعث توجه برخی از دلالان و اعلان‌ها و همچنین آژانس‌های مسافرتی شده است.

بر اساس مشاهدات میدانی هم اکنون علاوه بر آنکه نرخ بلیت هواپیما امروز و فردا به بیش از یک میلیون تومان رسیده است، نرخ بلیت هواپیما در مسیر مشهد تا سه روز آینده هم با نرخ بیش از یک میلیون تومان به مسافران عرضه می‌شود و این در حالی است که بلیت هواپیما برای امروز و فردا هم در تمامی ساعات نایاب شده و تمامی ظرفیت‌های صندلی‌ها تکمیل شده است.

باز هم پای قیمت های میلیونی بلیت هواپیما به سایت ها باز شد/ مقاومت ایرلاین ها برای گرانی بلیت هواپیما

طبق مصوبه سازمان هواپیمایی مصوب شورای عالی هواپیمایی در ۲۵ آبان‌ماه سال۹۹ نرخ بلیت هواپیما حدود ۱۰ درصد افزایش یافت و حداکثر افزایش قیمت بلیت ۷۷۱ هزار و ۴۳۰ تومان تعیین شده است. همچنین در خرداد ماه امسال هم کف قیمتی نرخ‌های بلیت برداشته شد و بر این اساس ایرلاین‌ها می‌توانند تا سقف تعیین شده اقدام به فروش بلیت هواپیما به مسافران کنند.

باز هم پای قیمت های میلیونی بلیت هواپیما به سایت ها باز شد/ مقاومت ایرلاین ها برای گرانی بلیت هواپیما

 از روزهای گذشته برخی ایرلاین‌ها در یک اقدام خودسرانه اقدام به افزایش ۴۰ درصدی در تمامی مسیرها کرده بودند که با مخالفت سازمان هواپیمایی کشوری و همچنین فشار رسانه‌ها روبه‌رو شد.

 دستور العمل  برخورد با ایرلاین‌های متخلف را صادر کرده‌ایم 

در همین رابطه ذیبخش سخنگوی سازمان هواپیمایی در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اعلام کرد: هیچ دستور العملی مبنی بر افزایش قیمت بلیت هواپیما نداریم و با تمامی ایرلاین‌های متخلف در این حوزه به شدت برخورد خواهد شد.

او ادامه داد: تمامی ایرلاین‌ها باید مبالغ اضافی دریافت شده را به مسافران عودت دهند.

ذیبخش یاد آور شد: مجوز افزایش پرواز برای مسیر مشهد را به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و پرهیز از سفرهای غیر ضروری نداده‌ایم.

باز هم پای آژانس‌ها به گران فروشی بلیت هواپیما باز شد

در همین رابطه هم چند روز پیش محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی درباره افزایش قیمت بلیت هواپیما گفت: این افزایش قیمتی که در بلیت پروازهای داخلی رخ داده، بدون هیچ هماهنگی بوده و اصلا مراحل قانونی را طی نکرده بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه من هم از طریق رسانه‌ها مطلع شدم که چنین اقدامی صورت گرفته است، تصریح کرد: بلافاصله دستورات لازم داده شد و هواپیمایی کشوری هم این امر را متوقف کرد، بنابراین افزایش قیمت قانونی نیست و بازگشت قیمت‌ها به قبل، تصمیم به هنگامی بوده که اتخاذ شده است.

وزیر راه و شهرسازی درباره بازگرداندن مابه التفاوت نرخ‌های آن دسته از مسافرانی که بلیت را با قیمت‌های بالا خریداری کرده‌اند، گفت: این دسته از مسافران می‌توانند با مراجعه به سامانه رسیدگی به شکایات از شرکت‌های هواپیمایی در وب سایت سازمان هواپیمایی کشوری، این اتفاق را پیگیری کنند.

اسلامی افزود: الزاماً شرکت‌های هواپیمایی مبادرت به افزایش قیمت بلیت نمی‌کنند و آژانس‌ها بیشتر در این امر دخالت می‌کنند؛ مسافران هم می‌توانند به سازمان هواپیمایی مراجعه کنند.

وزیر راه گفت: این اتفاق چند ساعت بیشتر نبود و ما بلافاصله ورود کردیم و جلوی ادامه دار شدن آن را گرفتیم.

این بار هم بلیت هواپیما در برخی از مسیرها به بازار سیاه کشانده شده و با ورود دلالان و واسطه گران از جمله آژانس‌های هواپیمایی باز هم شاهد افزایش بیش از ۴۰۰ هزار تومانی قیمت بلیت در مسیر تهران - مشهد هستیم و این بار هم باید ببنیم، آیا باز هم ایرلاین‌ها  برای کاهش قیمت‌ها عقب نشینی می‌کنند یا  همچنان برای این افزایش ۴۰ درصدی پافشاری می‌کنند.

فاصله گذاری اجتماعی در هواپیماها برداشته شود

بسیاری از ایرلاین‌ها مهم ترین دلیل افزایش قیمت‌ها را رعایت ۶۰ درصدی فاصله گذاری اجتماعی در صندلی هواپیما عنوان می‌کنند که در همین رابطه مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته بود: مصوبه فروش فقط ۶۰ درصد ظرفیت پروازها به دلیل کرونا، موضوعی است که بدون هیچ محاسبات علمی تعیین و لازم الاجرا شده است و این موضوع فقط ضرر و زیان شرکت‌های هواپیمایی را بیشتر می‌کند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه فروش فقط ۶۰ درصد ظرفیت یک پرواز با هدف مبارزه با کرونا در سفر هوایی فقط در کشور ما اجرا می‌شود، ادامه داد: در هیچ جای دنیا این موضوع اجرا نشده است، یک شرکت هواپیمایی وقتی که ۴۰ درصد صندلی‌های خود را برای پرواز در اختیار ندارد، زیان عمده‌ای می‌بیند.

او افزود: البته این مصوبه فقط در پروازهای داخلی اجرا می‌شود و شامل پروازهای خارجی شرکت‌های هواپیمایی داخلی نیست.‌

 آژانس‌های مسافرتی یک ریال هم قیمت بلیت را افزایش نمی‌دهند 

براساس این گزارش رفیعی رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات گردشگری در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه به هیچ عنوان آژانس‌ها دخالتی در افزایش قیمت بلیت هواپیما ندارند، گفت: ایرلاین‌ها خود به صورت هماهنگ و غیر قانونی بدون هیچ مصوبه‌ای اقدام به افزایش نرخ بلیت‌ها کرده‌اند.

او گفت: در این شرایط اقتصادی هیچ دلیلی برای افزایش نرخ بلیت‌ها وجود ندارد و باید سازمان هواپیمایی با این تخلف برخورد کند.

۲ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۹
کد خبر: 16465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha