۲۳ شرکت سیمانی عرضه محصولات خود را در بورس کالا آغاز کردند/شاهد عرضه و تقاضای بیشتری برای این محصول خواهیم بود

در سالجاری، ورود کل زنجیره فولاد به بورس کالا و پس از آن سیمان نشان داد که بازار از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا بهتر از هر ساز و کار دیگری اداره شده و می‌تواند بهای هر کالایی را تشخیص داده و کشف نماید.

گروه بورس پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد خشایار دادمنش؛ از سال ۱۳۹۴ بحث ورود سیمان به بورس کالا همواره مطرح بوده است تا در نهایت درخرداد ماه امسال شاهد عرضه پرقدرت این محصول توسط عرضه کنندگان در بورس کالا بودیم. در سال ۹۴ اوراق سلف موازی سیمان سپاهان در بورس کالا انتشار یافت در سال های بعد نیز سیمان اصفهان ، سیمان شرق و سیمان خوزستان نیز از این طریق تامین مالی نمودند همچنین در این سال ها شاهد معاملات اندک شرکت های سیمان در تالار بورس کالا بودیم. در خرداد ماه ۱۴۰۰ شرکت های زیر مجموعه سرمایه گذاری تامین اجتماعی عرضه محصولات خود را در بورس کالا آغاز کردند که این موضوع موجب رونق معاملات این گروه کالایی گردید. در مجموع از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان خرداد ماه نزدیک به ۲۳ شرکت سیمانی عرضه محصولات خود را در بورس کالا آغاز کردند و همچنان پذیرش شرکت های سیمانی ادامه دارد. در خرداد ماه ۱۴۰۰ نزدیک به ۸۸۹ هزار تن انواع سیمان مانند سیمان تیپ ۲ و۵  ، سفید و ... عرضه شد که تقاضایی نزدیک به ۶۵۸ هزار تن برای آن ثبت گردید که از این میزان ۵۵۰ هزار تن معامله گردید. ارزش این معاملات نزدیک به ۲.۴۰۶ میلیارد ریال بود. قیمت گذاری محصولات سیمان قبل از ورود به بورس کالا به صورت دستوری انجام می گرفت که بعد از این عرضه ها شاهد رقابت بر روی محصولات بودیم و عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت نهایی محصولات شدند. با توجه به اینکه تنها یک ماه از عرضه محصولات سیمانی در بورس می گذرد انتظار می رود که در ماه های آینده شاهد عرضه و تقاضای بیشتری برای این محصول در بورس کالا باشیم.

در سال جاری ورود کل زنجیره فولاد به بورس کالا و پس از آن سیمان نشان داد که بازار از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا بهتر از هر سازو کار دیگری اداره شده و می تواند بهای هر کالایی را تشخیص داده و کشف نماید.

۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
کد خبر: 16460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha