چین و آمریکا علیه رمزارزها/سریال ریزش بیت‌کوین ادامه پیدا کرد

دو شوک غربی و شرقی به فاصله چند روز امید صعود بازار رمزارزها را کم‌رنگ کرد. بعد از تثبیت رمزارزها و ریزش تقریبی ۵۰ درصدی بازار در ماه گذشته، با اخبار تغییر چشم‌انداز ایالات متحده نسبت به نرخ بهره، روند بازار مجددا نزولی شد. بیت‌کوین توانسته بود آرامش خود را در اطراف کانال ۳۹ هزاردلاری پیدا کند؛ اما با احتمال کاهش محرک‌ها با بهبود اقتصاد جهانی از پاندمی کووید-۱۹، اشتهای سرمایه‌گذاری‌های سوداگرانه نیز کاهش یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد با این خبر، اولین شوک به بازار وارد و بیت‌کوین به کانال ۳۵ هزاردلاری منتقل شد. دیروز نیز طی خبری مبنی‌بر فعال‌سازی محدودیت‌های‌ چین بر فعالان حوزه رمزارزها، مخصوصا بر استخراج‌کنندگان این حوزه، روند نزولی رمزارزها تشدید شد. شوک دوم، بیت‌کوین را به مرز خطرناک ۳۰ هزاردلاری فرستاد و در صورت از دست‌رفتن این ناحیه حمایتی باید منتظر کانال ۲۰ تا ۲۵ هزاردلاری برای آن بود.

ثبات نسبی رمزارزها بعد از چهارشنبه سیاه که بدترین افت در بازاررمزارزها به حساب می‌آمد، با جلسه انتهای هفته‌ گذشته فدرال رزرو درهم شکست. اعلام برنامه فدرال رزرو به کاهش بسته‌های حمایتی به علت واکسیناسیون و افزایش امیدها برای اقتصاد جهانی و همچنین برنامه افزایش نرخ بهره واقعی ایالات متحده طی دو مرحله تا سال ۲۰۲۳، میل به فعالیت‌های سوداگرانه در سرمایه‌گذاران را کاهش داد. این شوک روند رمزارزها را نزولی کرد؛ به‌طوری که بیت‌کوین به سرعت از کانال ۴۰‌هزاردلاری به ۳۵ هزار و ۵۰۰ دلاری رسید. دومین شوک، قانون‌گذاری‌های محدودکننده چین برای ارزهای دیجیتال بود. در چین بعد از مصوبات سال ۲۰۱۷ و مصوبات سه نهاد مالی در ماه گذشته در راستای محدودکردن مبادلات ارزهای دیجیتالی، شکل کارآی این مبادلات از چین خارج شدند ولی سیستم‌های مبادلاتی خارج از بورس (OTC) که در خارج از چین مستقر هستند به‌صورت واسطه این مبادلات را برای چینی‌ها میسر کردند. تاکید مجدد دولت چین بر قوانین سلبی و بستن ۲۶ مزرعه استخراج بیت‌کوین در استان سیچوان روند نزولی را تشدید کرد. این روند نزولی تا جایی ادامه پیدا کرد که بیت‌کوین به پایین‌ترین سطح دو هفته‌ای خود رسید. در روز سه‌شنبه، بعد از تاکید مجدد بانک مرکزی خلق چین بر سرکوب رمزارزها و محدودسازی کانال‌های تجاری برای شهروندان چین، بزرگ‌ترین رمزارز توانست تا حدی در مقابل ریزش بیشتر مقابله کند. رمزارز اول دنیا بعد از ریزشی ۱۷ درصدی طی روزهای یکشنبه و دوشنبه، توانست در اوایل روزگذشته با رشدی ۵ درصدی و جبران بخشی از این ریزش، به کانال ۳۳ هزاردلاری برگردد. اما تا بعد از ظهر این روز، بیت‌کوین به کانال ۲۹ هزاردلاری رسید و طبق نظر تحلیلگران در صورت بسته‌شدن قیمت روزانه در همین کانال و از دست‌دادن حمایت ۳۰ هزاردلاری باید منتظر قیمت‌های ۲۰ تا ۲۵ هزاردلاری انتهای سال گذشته میلادی باشد.  

سختی استخراج از شبکه بیت‌کوین نیز بعد از بستن مزارع استخراج در سیچوان چین، ظرف ۲۴‌ساعت ۱۷ درصد کاهش یافت و این احتمال وجود دارد که بعد از غیرفعال‌شدن ماینرهای چینی، قطب جدید استخراج رمزارز در ایسلند یا قزاقستان نمایان شود. اتریوم، دومین رمزارز بزرگ نیز بعد از افتی ۱۷‌درصدی به پایین‌ترین قیمت در سه هفته گذشته رسید. این رمزارز در صورت ادامه روند نزولی خود و 

۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷
کد خبر: 16427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha