"بورس" در انتظار پُر شدن جیب خالی شده از سوی دولت

در سال گذشته ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی که مردم وارد بازار کردند توسط دولت به صورت مستقیم و غیرمستقیم از بازار خارج و هزینه کسری بودجه شد که این موضوع از چشم رئیس‌جمهور جدید نیز دور نمانده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ امیر سیدی اظهار کرد: بازار طی ماه‌های اخیر با یکسری ابهام و همچنین با روند اصلاحی مواجه بود بنابراین قیمت‌ها نسبت به مردادماه سال گذشته اُفت بسیاری داشته است و قیمت بسیاری از سهام به یک پنجم رسیده است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: شاخص در مردادماه ۲ میلیون بوده اما؛ در حال حاضر به یک میلیون و ۲۰۰ هزار رسیده که در این میان تعدادی عرضه اولیه وجود داشت که ترکیب شاخص را بهم ریختند یعنی اگر شاخص را برای کل سهام در نظر بگیریم بیش از ۵۰ درصد ریزش داشته است و این به معنی سطوح قیمتی جذاب است.

وی گفت: ابهاماتی که در بازار از جمله درباره رئیس جمهور آینده، وضعیت برجام و نگاه رئیس جمهور جدید به بورس وجود داشت همه در حال برطرف شدن است.

سیدی بیان کرد: همه در انتظار به نتیجه رسیدن برجام تا پایان سال گذشته بودند، اما هنوز به نتیجه نرسیده و این به معنی وجود کسری بودجه در امسال است و قاعدتا این موضوع روی نقدینگی تاثیر می‌گذارد و همه این موارد به نفع بازار سرمایه است.

کارشناس بازار سرمایه درباره بازگشت بورس خاطرنشان کرد: در ابتدا باید منظور از بازگشت را مشخص کنیم اگر تعریف ما از بازگشت رسیدن به روند نیمه نخست سال گذشته است باید گفت نباید چنین انتظاری داشت و این اتفاق هر ۱۰ تا ۱۵ سال رخ می‌دهد و نباید دنبال این موج صعودی بود.

وی تصریح کرد:، اما اینکه بازار یک روند قطعی مثبت داشته باشد این انتظار وجود دارد.

سیدی با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور منتخب، افزود: بخشی از بورس بازار ثانویه است جایی که سهام مبادله می‌شود و زمانی که رونق داشته باشد می‌توانید در بازار اولیه شرکت‌ها پروژه تعریف و به بازار عرضه کنید.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه رئیس جمهور منتخب روز گذشته به اتفاقی غلطی که در سال گذشته صورت گرفت و منجر به خروج پول از بازار صورت گرفت اشاره کرد و گفت: زمانی که بازار ثانویه رونق گرفت پولی که وجود دارد پولی سهامی است که در حال مبادله در بازار است و باید با استفاده از این رونق برای عرضه اولیه استفاده کرد.

وی بیان کرد: در سال گذشته ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی که مردم وارد بازار کردند توسط دولت به صورت مستقیم و غیرمستقیم از بازار خارج و هزینه کسری بودجه شد که به درستی از سوی آقای رئیسی به آن اشاره کرد.

سیدی اظهار کرد: اگر دولت جدید این نگاه را به بازار سرمایه نداشته باشد، منابع بازار سرمایه به حدی است که موجب رونق دوباره بازار ثانویه را فراهم کنند.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: به زودی روند سینوسی بازار از بین نخواهد رفت و باید در انتظار ورود نقدینگی به بازار بود که هنوز به این نقطه نرسیدیم.

۱ تیر ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۴
کد خبر: 16414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha