خرید سهام را از سبد دارایی‌هایتان جا نیندازید!

کارشناس فقیه بازار سرمایه گفت: سهام دارای ارزش تبعی است، یعنی به تبع دارایی، برگه سهام نیز دارای ارزش می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تلحیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مجید پیره دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با ماهیت سهام گفت: سهام در حقیقت یک اوراق بهادار دارای ارزش مالی است، نظام حقوقی ایران تابع شرعیت است، بنابراین افرادی که ابزارهای مالی طراحی می‌کنند، باید ابزارشان تابع آن باشد.

وی افزود: بنابراین محدودیت‌هایی که توسط فقه و حقوق در حوزه قردادها هستند، به نحوه بر اجرای این قراردادها اثر می گذارد، این موضوع در خصوص سهام هم مطرح است.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد :اینکه سهام را چگونه تفسیر کنیم بر موارد استفاده ازابزاهایی که روی سهم تعریف می‌شوند اثر گذار است، که این ابزارها برای تامین مالی بنگاه‌ها استفاده می‌شوند، برای مثال تفسیر سهام می‌تواند بر روی ابزار مشتقه تاثیر داشته باشد.

وی افزود: کارشناس‌ها نظرات متفاوتی در رابطه با سهام دارند، تعدادی از کارشناس‌ها سهم را یک سند می‌دانند، که نشان دهنده مالکیت دارنده سهم در مجموعه‌ای از دارایی و اموال است، افراد دیگر سند را بیانگر طلب و برخی دیگر سهام را حق می‌دانند.

پیره در رابطه با نظر کیمته فقهی در رابطه با سهم گفت: در کمیته تخصصی سازمان بورس و اوراق بهادار نظر به بر این است که سهم، یک سند است که، نشان دهنده مالکیت مشاء دارنده این سند در مجموعه اموال شخص حقوقی است، به این معنا که وقتی می‌گوییم یک فردی سهامدار یک شرکتی است، در حقیقت به صورت مشاء در کنار سایر سهامداران در مجموعه اموال این شرکت مالک است، این تقسیم بندی است که کمیته فقهی بیان کرده است.

وی افزود: بر این مبنا وقتی ما می‌گوییم انتشار اوراق اجاره مبتنی بر سهام، راه اندازی صندوق وقف سهام، قرار داد آتی مبتنی بر سهام درحقیقت تفسیر افراد این است که از راه این محصولات مالی سهم به عنوان یک سند بهاداری است که نشان دهنده مالکیت، مشاء دارنده آن سند در اموال شخص حقوقی است.

پیره در پاسخ به این پرسش که آیا سهام جزء دارایی‌ها محسوب می‌شود؟ تشریح کرد: سهام یک برگه بهاداراست، که از این نظر نشان دهنده یک سندی است که مالکیت مشاء در مجموعه‌ای از اموال است، این برگه بهادار خودش به تنهایی دارای ارزش نیست و اگر سهام پشتوانه دارایی‌ها را نداشته باشد، ارزشی ندارد، یعنی سهام به پشتوانه دارایی‌ها یک اوراق بهاداری است که بر روی آن ابزارهایی تعریف می‌شود.

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار  در پاسخ به این پرسش که آیا خود سهم دارایی است؟ بیان کرد: برای مثال یک سند خانه یا ماشین را در نظر بگیریم اگر ماشینی در کار نباشد، صرفا یک برگه کاغذ باشد و به آن برگه خانه یا ماشین تعلق نگرفته باشد، آن برگه دیگر دارای اهمیت نیست، زمانی برگه چه سهام باشد چه سند خانه، دارای اهمیت می‌شود، که پشتوانه آن یک دارایی باشد، که در این مثل دارایی، خانه یا ماشین است و آن سند به پشتوانه این دارایی دارای اهمیت می‌شود.

وی افزود: بنا بر گفته‌های بالا سهام دارای ارزش تبعی است، یعنی به تبع دارایی، برگه سهام دارای ارزش می‌شود.

۱ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶
کد خبر: 16411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha