صادرات مجازی کالاهای ایرانی ممکن شد؟!

فروش اینترنتی محصولات به کشورهای دیگر یکی از فعالیت‌هایی است که می‌توان در ایران به راه انداخت تا بازخورد خوبی برای اقتصاد کشور داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تجارت یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد است به طوری که یکی از بزرگ‌ترین معیارهای اندازه گیری اقتصاد کشورها است.

تجارت زمانی معنا پیدا می‌کند که یک کشور محصولات تولیدی خود را به کشورهای دیگر و بازارهای هدف بین المللی صادر کنند و از هزینه این صادرات در امر تولید و بزرگ‌تر کردن اقتصاد خود هزینه کنند.

امروزه با گسترده شدن فضای مجازی در تقریبا سراسر جهان، بسیاری از ارتباطات بین المللی هم به شکل مجازی و غیر حضوری انجام می‌گیرد که به تازگی تجارت بین المللی هم پای خود را در فضای مجازی باز کرده است.

تجارت در بستر فضای مجازی ابتدا به این شکل شروع شد که واردکنندگان کالاهای مختلف، نیاز خود را در اینترنت جست وجو می‌کردند و کشور مبدا یا تولیدکننده کالای مد نظر خود را پیدا می‌کردند و در نهایت ارتباط بین وارد کننده و صادرکننده ایجاد می‌شود و کالا از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌شود.

این روش سال‌ها است که بین کشورها مرسوم شده و افراد بدون سفر به کشوری که تولیدکننده و صادرکننده است می‌توانستد کالای مد نظر خود را تهیه و وارد کنند.

به تازگی روش دیگری از تجارت مجازی در بسیاری از کشورها معنا پیدا کرده که در آمارهای تجاری این کشورها ثبت نمی‌شود، اما تاثیر زیادی در گسترش روابط تجاری و بین المللی آن‌ها می‌تواند داشته باشد که آن هم فروش کالا در فضای مجازی به کشورهای دیگر است.

مدت زیادی از آغاز فروش مجازی و غیر حضوری کالا و خدمات در ایران نمی‌گذرد و این صنعت تقریبا در کشور نوپا است به طوری که بسترهای قانونی و دولتی مانند اتحادیه کسب وکارهای مجازی کشور و سازمان توسعه تجارت الکترونیک به تازگی برای این نوع فعالیت راه اندازی شده است.

در ایران تعداد فروشگاه‌هایی که به صورت آنلاین اقدام به فروش عمده می‌کنند، انگشت شمار است، اما ویژگی که سبب تمایز یک فروشگاه نسبت به سایر فروشگاه‌ها در این زمینه می‌شود، خلاقیت است یعنی باید یک فضای رقابتی بین فروشگاه‌های مجازی کشور ایجاد شود تا ضمن رقابت، دستاوردهای خوبی برای خود و اقتصاد الکترونیک ایجاد کنند.

کسب وکار مجازی در ایران با وجود اینکه در محدودیت‌های بسیاری فعالیت می‌کند و نیاز به حمایت‌های اولیه از سوی ارگان‌های مختلف دارد، اما فعالیت خوبی از خود در داخل نشان داده اند و هم اکنون زمان آن رسیده که به فکر تجارت در این بستر باشند یعنی علاوه بر معرفی کالاهای داخلی به بازارهای جهانی، با چند کلیک ساده بتوان این کالاها را به کشور مقصد صادر کرد.

این صادرات شاید عمده نباشد و به صورت خرد به مشتریان خارجی عرضه شود، اما از نظر علم اقتصاد می‌تواند تاثیر فوق العاده زیادی در گسترش اقتصاد و مطرح شدن در بازارهای بین المللی دارد.

اقتصاد آنلاین اولویت دولت سیزدهم باشد

در همین راستا رضا الفت نسب رئیس اتحادیه کسب وکارهای مجازی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: بر این که تجارت الکترونیک به هر شکلی که باشد تاثیر بسیار زیادی در اقتصاد کشور دارد هیچ شکی نیست، اما اجرای آن نیازمند زمینه‌های مختلف است که باید برایمان فراهم باشد.

وی افزود: فعالان کسب وکار مجازی در ایران نیز علاقه بسیار زیادی به گسترده کردن فعالیت‌های خود در زمینه بین المللی و فرامرزی دارند و از لحاظ ظرفیت نیز تامین هستند، اما مشکلات و محدودیت‌هایی سد راهشان شده است.

رئیس اتحادیه کسب وکارهای مجازی بیان کرد: به طور مثال تحریم‌های پولی و بانکی یکی از بزرگ‌ترین این مشکلات است یعنی شرکت‌ها آمادگی کامل برای راه اندازی بسترهای مجازی را دارند، اما ممنوعیت در انجام تبادلات پولی بین خریدار و فروشنده این دستاورد را سلب کرده است.

الفت نسب ادامه داد: البته که رسیدن به تجارت خارجی در بستر فروشگاه هی مجازی دستاوردی است که با فراهم بودن شایط بین المللی و تلاش فعال این کسب وکار به دست نمی‌آید یعنی دولت‌ها هم باید در این زمینه تلاش خود را با انجام حمایت‌های گسترده داشته باشند.

وی تصریح کرد: به همین جهت هم از دولت سیزدهم این درخواست را داریم که تمام تلاش خود را برای گسترش اقتصاد آنلاین داشته باشد چراکه در حال حاضر در نسلی فعالیت می‌کنند که بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه با همین روش به اهداف بزرگ رسیده اند.

جلال سمیعی صاحب یک کسب وکار مجازی در زمینه فروش کتاب در این خصوص اظهار کرد: چه کسب وکار ما که در زمینه فروش مجازی کتاب فعالیت می کند و چه کسب وکارهای مجازی دیگر علاقه بسیار زیادی به فعالیت فرامرزی دارند اما این نوع فعالیت لازمه های زیادی دارد که در وحله اول باید تامین شوند.

وی افزود: به طور مثال اولین مسئله بحث تامین مالی است یعنی در صورتی که شرکت ها سرمایه کافی برای انجام فعالیت های غیر مرزی نداشته باشند، نخواهند توانست قدمی در این راستا بردارند. حتی در صورتی که با سرمایه ناکافی به این سمت حرکت کنند نیز به احتمال زیاد زمین می خورند.

این فعال اقتصادی بیان کرد: در مرحله بعد دولت باید به فعالان بخش کسب وکار مجازی که خواهان فعالیت فرامرزی هستند، آموزش های لازم را در دستور کار قرار دهد و حتی از تجربه کشورهای موفق در این زمینه استفاده کند به طوری که از آنها دعوت شود تا در داخل ایران شنوای تجربه موفق آنها باشیم.

سمیعی ادامه داد: به هر حال در صورتی که این امکانات فراهم باشد و از لحاظ بین المللی هم مشکلی برای فعالبت ایران در این زمینه ها نباشد، بسیاری از شرکت های داخلی خواستار انجام این گونه فعالیت ها هستند و قطعا از حمایت های دولت استقبال خواهیم کرد.

با تمام این تفاسیر موضوع صادرات آن هم از طریق فروشگاه آنلاین شاید یک گام بسیار مهم در جهت ایجاد موقعیتی باشد که بتوان تمایز در ارائه خدمات را در آن دید.

با وجود شرایط خاصی که ایران در روابط بین المللی خود دارد همچنین با وجود ممنوعیت‌ها و محدودیت‌هایی که وجود دارد، اما نباید از هیچ تلاشی برای رسیدن به اهداف ملی دریغ کرد به خصوص اهدافی که آینده کشور در آن دخیل است.

همچنین با توجه به اینکه دولت های تمام کشورهای جهان به فکر گسترش فعالیت های مجازی در کشور خود هستند، دولت ایران نیز علاوه بر گسترش کسب وکارهای مجازی باید به فکر گسترش دیگر بخش ها در بستر مجازی باشد.

۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴
کد خبر: 16399

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha