ربیعی: آرای باطله یک ترم دانشگاه حرف داشت!

علی ربیعی، سخنگوی دولت، در پاسخ به سؤال همشهری درباره چرایی افزایش آرای باطله در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم گفت: آرای باطله این دوره به اندازه ۲ واحد درسی یک ترم دانشگاهی حرف دارد و در یک فرصت کوتاه نمی‌توان پاسخ جامعی به آن داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد ربیعی در پاسخ به خبرنگار همشهری افزود: رفتارشناسی رای‌دهندگان بدون تردید یک امر خیلی پیچیده است. به هیچ عنوان رای دادن و رای ندادن تک علی نیست، بلکه تابعی از متغیرهای مختلف از جمله تغییرات جمعیتی تا تحولات ارزشی و احساس موفقیت یا عدم موفقیت در رای دادن است.

وی تاکید کرد: بنابر تئوری انتظار اگر افراد انتظار نداشته باشند که به هدف‌شان برسند، مشارکت نمی‌کنند. این که نیل به هدف چقدر می‌تواند اتفاق بیفتد بر این که فرد پای صندوق رای باطله بدهد تاثیر دارد. اینکه افراد گرایش‌های نزدیک به خودشان را پیدا کنند نیز در آرای باطله اثر دارد. این مساله می‌تواند تابعی از مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز باشد. به‌عنوان یک کنشگر اجتماعی معتقدم به آرای باطله باید با نگاه علمی نگریست و برایش چاره‌اندیشی کنیم. جمهوریت عنصر بی‌بدیل ثبات در کشور ماست. مشارکت مردم عنصر حیات‌بخش و تداوم‌دهنده پرنشاط باثبات ماست. مطالعات عمیق در این زمینه مورد نیاز است.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: در یک برنامه سخنگویی نمی‌توان تبیین جامعه‌شناختی دقیقی را ارائه کرد ولی ۵۰درصد عدم مشارکت و آرای باطله را نباید نادیده گرفت و قطعا نیاز به بررسی بیشتر دارد. آقای رئیسی نیز در اولین نشست خبری خودشان گفتند که اعتماد عمومی اهمیت زیادی دارد. عوامل موثر بر کاهش یا افزایش اعتماد عمومی نیاز به یک تحلیل جامعه‌شناختی دارد. نظام سیاسی ما صندوق‌محور است و بنیادش براساس آرا است و قطعا به این موارد توجه دارد. همین اندازه حضور و اشکال حضوری نیز که پیدا شد جای امیدواری دارد.

۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸
کد خبر: 16398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha