هدیه لاکچری امیر قطر به رئیسی + تصاویر

امیر قطر به ابراهیم رئیسی یک هواپیمای ایرباس A۳۸۰ هدیه داده که ارزشی حدود ۵۰۰ میلیون دلار دارد. این پول چقدر از درآمد نفتی یک سال ایران می‌شود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، امیر قطر یک هواپیمای لوکس ایرباس A۳۸۰ به ابراهیم رئیسی هدیه داده است.

تمیم بن حمد آل ثانی، سه سال پیش هم یک فروند هواپیمای مجلل ۴۰۰ میلیون دلاری را به عنوان هدیه ویژه به رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تقدیم کرده بود.

هواپیمای اردوغان دارای ۷۶ صندلی و هفت اتاق خواب و دو سال پذیرایی است. قطر این هواپیما را سه سال پیش خریداری کرده است. احتمالا هواپیمایی که ابراهیم رئیسی هدیه داده شده نیز ویژگی‌هایی شبیه هواپیما اردغان داشته باشد.

هواپیمای لوکسی که امیر قطر به اردوغان هدیه داده است.

برخی از منابع هواپیما ایرباس A۳۸۰ را بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان معرفی کرده‌اند. هواپیمایی که ولید بن طلال، شاهزاده سعودی دستور داد که آن را سفارش‌سازی کنند و به یک کاخ سلطنتی مجلل تبدیل شد.

این هواپیما در منابع مختلف قیمت‌های متفاوتی دارد. در سال ۲۰۰۷ حدود ۵۰۰ میلیارد دلار قیمت داشت و در سال ۲۰۱۸ حدود ۴۴۵ میلیون دلار بوده است. احتمالا این قیمت‌ها برای زمانی است که این هواپیما غول‌آسا برای مسافربری استفاده شود، گفته شده که اگر قرار باشد به یک هواپیمای لوکس تبدیل شود ۲۰۰ میلیارد دلار دیگر به ارزش آن اضافه می‌شود.

Airbus' A380plus Comes With Fuel-Saving Winglets and 80 More Seats | WIRED

بر اساس اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه، درآمد نفتی سال ۹۹ حدود ۱٫۲ میلیارد دلار بوده است. اگر حداقل قیمت هواپیما اهدایی به ابراهیم رئیسی را ۷۰۰ میلیون دلار در نظر بگیریم در واقع ارزش آن بیشتر از نصف درآمد نفتی کشور در سال گذشته بوده است.

با دلار ۲۴ هزار تومانی حدود ۱۶٫۸ هزار میلیارد تومانی قیمت این هواپیما لوکس است.

ویژگی ایرباس A۳۸۰

ایرباس A۳۸۰ یک محصول اروپایی بوده و بال‌ها و موتور آن در انگلیس، قسمت‌های بدنه و دم در آلمان و اسپانیا ساخته شده‌اند. اسمبل نهایی در کشور فرانسه صورت می‌گیرد. برخی متخصصین این مدل را نماد اروپا می‌نامند.

The A380 proves that it's profit that really makes an airliner fly | Airbus  | The Guardian

در خصوص اندازه جزئیات این هواپیما گفته شده که هواپیماهای A۳۸۰ دارای ۲۴/۱ متر ارتفاع، ۸۰ متر عرض و ۷۲/۷ متر طول هستند. وزن آن‌ها نیز به ۵۹۰ تن می‌رسد.

منابع دیگری در توصیف این هواپیما نوشته‌اند که « هیچ هواپیمایی به اندازه ایرباس ‏A۳۸۰‎‏ وسیع و مدرن وجود ندارد». همچنین گفته شده که « هواپیمای ‏A۳۸۰‎‏ آرام‌ترین و بی‌سر و صداترین هواپیمای مسافربری پهن پیکر است».

The Airbus plane 'palace' that never was with a glass lift, 20 VIP cabins  and wellness spa on board

۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 16386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha