بررسی عملکرد شرکت نفت بهران / از افزایش نرخ محصولات شبهرن چه خبر؟

مجمع عمومی عادی سالیانه نماد شهبران که در روز گذشته به ریاست اسعد عزیزی برگزار شد و در ادامه به بررسی عملکرد شرکت نفت تهران در بخش های مختلف پرداختیم.

مجمع عمومی عادی سالیانه نماد شهبران که در روز گذشته به ریاست اسعد عزیزی مدیرعامل نفت بهران و با حضور سهامداران، نماینده سازمان بورس، نماینده موسسه حسابرسی و بازرس قانونی و ناظرین به صورت حضوری و آنلاین برگزار شد.

این مجمع با هدف بررسی عملکرد مالی و فنی شرکت نفت بهران در سال گاذشته و تصویب برنامه‌های سال جاری آن تشکیل شد و پس از ارائه گزارش مدیرعامل این شرکت پیرامون رخدادهای سال گذشته و همچنین گزارش‌های حسابرس، بازرس و خزانه داری در نهایت مورد تایید مجمع واقع شد.

بنیاد مستضعفان، انرژی گستر سینا، ره نگار خاورمیانه پارس، پیوند تجارت ایرانیان،   توسعه نفت و گاز صبا کارون از جمله سهامداران حقوقی شبهرن محسوب می‌شود.

سود خالص شرکت نفت بهران بالغ بر ۱۶هزارو ۶۹۷میلیارد و ۸۵۹میلیون ریال بوده که از این مقدار ۳هزارو ۵۴۸میلیاردو ۷۷۹میلیون ریال به عنوان سود انباشته شناسایی شده است. طبق تصمیمات این مجمع سود نقدی هر سهم ۱۱۵۰ ریال در نظر گرفته شد.

اسعد عزیزی طی این جلسه بیان کرد: ایران جزء ۱۰ کشور نخست مصرف روانکار است و نفت بهران بزرگترین شرکت فعال در خاورمیانه بوده و در آستانه پنجاه و نهمین سالگرد تاسیس آن هستیم.  

وی ادامه داد: میزان تولید این شرکت در سال گذشته ۴۷۹ میلیون لیتر بوده و در سال ۹۹ توانسته ظرفیت خود را به  ۵۰۱ میلیون لیتر ارتقاء دهد که این رشد ۶.۱ درصدی را نشان می دهد. تولید شرکت نفت بهران در بخش روانکار ۷ درصد و در بخش روغن پایه ۱۲ درصد رشد داشته است و

این شرکت در صنعت تولید روانکارها جز ۳۰ شرکت برتر جهان است. هزار تن از محصولات را به الدوره بغداد را صادر کردیم. ماه قبل افزایش ظرفیت داشته ایم و ۵۰ درصد به ظرفیت شوشتر اضافه کرده ایم و در حال حاضر در مدار است.

محصول برتر نوآور ایرانی برای محصولات بهران اوج را اخذ کرده ایم. آخرین افزایش نرخ شرکت در مهرماه سال ۹۹ بوده و مابقی رشد فروش از محل فروش محصول و صادرات بوده است.

وی افزود: اقدامات مهم انجام شده در شرکت، ارائه روغن موتور ویژه هواپیماهای سبک و فوق سبک با نام بهران اوج، صادرات محصولات با ارزش افزوده بیشتر مانند TDAE به بازار مهم کره جنوبی، رشد ۶/۸۶ درصدی صادرات پارافین و شروع صادرات به بازارهای جدید اکراین و افغانستان، افزایش ۷۲۵ درصدی صادرات محصولات نهائی و رسیدن به صادرات بیش از ۸۰۰۰ تن این گروه از محصولات، صادرات روغن پایه به سوریه پاکستان افغانستان و کنیا است.

عزیزی در خصوص صادرات شرکت گفت: سال گذشته از ۷۷ میلیون دلار به ۸۱ میلیون دلار رسیده ایم و در سال ۱۴۰۰ به صد میلیون دلار خواهیم رسید. در خصوص افزایش نرخ نیز پیگیری ها انجام شده و مدارک و مستندات ارسال شده، و به دنبال مصوبه افزایش قیمت هستیم.

مدیرعامل نفت بهران گفت: افزایش سرمایه برای طرح ها و پروژه های آتی خصوصا در بخش پالایشگاه که توسعه ظرفیت ۴۰ میلیون لیتری خواهیم داشت، در دستور قرار می گیرد. همچنین گزارش افزایش سرمایه را تهیه کرده و در مجمع مربوطه در این خصوص تصمیم گیری می‌شود.

همچنین در ادامه به بررسی برخی از توضیحات مطرح شده در مجمع سالیانه شبهرن پرداخته شده است: 

برخی از اهم طرح های اجرا شده و در حال اجرا در سال ۱۳۹۹:

بالانس ظرفیتی واحدهای عملیاتی پالایش

ساخت و نصب یک ست نبرد آمونیاکی برای واحد MEK

بهبود کیفیت محصولات واحد بلندبنک؟

توسعه چهارم پرکنی پارافین وکس قالبی

در ایران ۴ پالایشگاه ایرانول، بهران، سپاهان و نفت پارس تولید کننده روغن پایه و محصولات جانبی آن هستند 

ساخت یک دستگاه گاز خنثی INERT GAS GENERATOR

خرید و راه اندازی خطوط پرکنی و بسته بندی ۱ تا۵ لیتری پلاستیکی

نصب رسیور جدید آمونیاکی واحد ام ای ک

تعمیرات اساسی واحد فورفورال

ساخت و جایگزینی مبدل ۱۰۸

احداث یک TREIN جدید ولگبری وکس خشک

افزایش ظرفیت تولید حلال فورفورال در کارخانه فورفورال شوشتر

تغییر برج ECU  در جهت افزایش راندمان تولید رفیئیت

اهم فعالیت های امور مالی 

موضوعات ارزی شبهرن

شرکت نفت بهران در سال ۱۳۹۹، بامدریت وجود ارزی ونقل و انتقال مناسب ارز، مبلغ ۱۰۸ میلیون دلار بابت سفارش‌ها پرداخت کرده است.

ظمنا متوسط نرخ خرید نیمایی دلار در طی سال ۱۳۹۹ حدود ۲۰۹.۹۰۶ ریال بوده است.

همچنین با توجه به نامه شماره ۴۰۰۶۸.۰۰ مورخ ۱۳/۰۲/۱۴۰۰ بانک مرکزی، این شرکت تا تاریخ ۰۱/۲۰/۹۹ مبادرت به بازگشت کل ارز حاصل از صادرات متعلقه (رفع تعهد ارزی مربوط مطابق ترتیبات اعلامی بانک مرکزی) به چرخه اقتصادی کشور شده است.

برنامه وضول مطالبات معوق و تعیین اختلاف حساب ها با سایرین

با برنامه ریزی های انجام شده امور مالی شرکت جهت وصول مطالبات معوق شرکت اقدام به مکاتبه با مشتریانی که حساب آنها راکد بوده، کرده است. همچنین با تشکیل جلسات رفع مغایرت با مشتریان عمده نسبت به رفع حساب های فی ما بین اقدام کرده است.

بخشی از مطالبات وصول شده، در سال مالی آتی نیز پیگیری های لازم به عمل خواهد آمد و با کمک واحد حقوقی اقدام مقتضی جهت وصول مطالبات صورت خواهد پذیرفت.

برنامه تعیین و تکلیف پرداخت دیون و تعهدات از جمله بانک ها، مالیات، تامین اجتماعی، شهرداری، سهم سود سهامداران، مابه التفاوت نرخ ارز و سایر دیون سنواتی

پرداخت بدهی به بانک ها طبق قرارداد و در سررسید لازم صورت می پذیرد و سایر پرداخت ها (مالیات بر ارزش افزوده، عوارض شهرداری) طبق دستورالعمل صادر از سوی وزارت دارایی در پایان دوره های تعیین شده پرداخت می شود. عمده سود سهام ۱۳۹۹ سهامداران نیز پرداخت شده است.

اهم فعالیت های بخش صادرات

رویکرد واحد صادرات : افزایش ارزش افزوده محصولات صادراتی، توسعه صادرات برند محور و افزایش هوشمندی و هدفمندی در راستای انعطاف پذیری صادرات محصولات

رشد ۱۲ درصدی مدار صادرات و ۵ درصدی درآمد ارزی صادراتی در ۱۳۹۹ علی رغم مشکلاتی در حوزه های حمل و نقل و بیمه، همه گیری کرونا مسدود شدن بخشی از بنادر بازار های هدف، کاهش شدید قیمت نفت خام در نیمه نخست سال، تنگناهایی در بازرگانی خارجی (تحریم ها)، تبادلات مالی خارجی و ... انجام شده است.

با زمانبندی مناسب زمان صادرات و همچنین افزایش ارزش افزوده محصولات صادراتی درآمد ۸۱.۱ میلیون دلار با صادرات انواع محصولات به مقدار ۲۳۲ میلیون لیتر کسب شده است.

برای دریافت توضیحات تکمیلی می توانید بر روی این لیک کلیک کنید.  

اهم دست آوردهای صادراتی

صادرات محصولات با ارزش افزوده بیشتر مانند TDAE به بازار مهم کره جنوبی

رشد مقداری صادرات محصول با ارزش افزوده پارافین وکس به میزان ۱۹ درصد و جذب ظرفیت های جدید نصب شده تولید پارافین وکش قالبی شرکت

رشد ۸۷ درصدی صادرات پارافین وکس به بازار مهم هند و شروع صادرات به بازارهای جدید اکراین و افغانستان

افزایش مقداری ۷۲۵ درصدی صادرات محصولات نهایی و رسیدن به رقم بی سابقه صادرات بیش از ۹ میلیرون لیتری این گروه از محصولات

صادرات روغن موتور به بازار های جدید سوریه، پاکستان، افغانستان و کنیا

حفظ ثبات صادرات محصولات نهایی به بازارهای هدف عراق علی رغم محدودیت های وضع شده توسط آن کشور به دلیل ویروس کرونا

برنده شدن در مناقصه حلال فورفورال پالایشگاه های روغن عراق در کنار رقبای چینی و صادرات بی سابقه ۱۰۰۰ تن حلال فوروفورال به کشور عراق

صادرات روغن پایه به بازارهای جدید عمان و پاکستان

مدیریت جریان صادرات به نحوی که درآمدهای ارزی بهران در خارج از کشور بلوکه شده است

نفوذ در بازار روغن توربین عراق و تامین روغن ۱۰ نیروگاه این کشور

اهم دست آوردها در تولید

ثبت رکورد فروش ۴۹۸ میلیون لیتر انواع محصولات و خدمات به ارزش ۶۰.۹۷۳ میلیارد ریال

تولید ۲۵۶ میلیون لیتر روغن پایه

تولید بیش از ۵۰۰ لیتر انواع محصول

تولید ۳۸ میلیون لیتر پارافین وکس

رشد بیش از ۷ برابری صادرات محصولات نهایی(با برند بهران) در سال ۹۹

کسب تندیس بلورین در پنجمین دوره جایزه ملی تعالی و پیشرفت 

کسب رتبه ۶۱ در بین صد شرکت برتر ایران از سوی سازمان مدیریت صنعتی (IMI۱۰۰)

دریافت لوح زرین محصول نواور ایرانی برای محصول بهران اوج

تندیس و گواهینامه رعایت حقوق مصرف کنندگان استان تهران 

اخذ تندیس نقره ای دوستاره مدیریت انرژی در فرآیند ششمین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی 

دریافت تندیس واحد تولیدکننده برتر ملی (حاتم)

کسب عنوان فعال مجاز اقتصادی سطح یک تولیدی از سوی گمرک اسلامی ایران 

انتهای پیام. /

۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 16381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha