اختلال هابل، ناسا را به ستوه آورد

اختلالی در تلسکوپ فضایی هابل، کارشناسان ناسا را سردرگم کرده و هنوز بعد از یک هفته برطرف نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از انگجت، چالشی جدید در تلسکوپ فضایی هابل، کارشناسان ناسا را به ستوه آورده است. طبق گزارش رسانه‌های مختلف، ناسا ۷ روز است که تلاش دارد اختلالی در رایانه ظرفیت بار هابل را برطرف کند. این سیستم در ۱۳ ژوئن مختل شد و تیم عملیاتی روز بعد (۱۴ ژوئن) پروژه، نتوانستند آن را دوباره روشن یا ماژول حافظه پشتیبان آن را فعال کنند.

همچنین تلاش ناسا برای فعال‌سازی هر دو سیستم در ۱۷ ژوئن نیز نافرجام بود. با این وجود سازمان فضایی آمریکا اعلام کرد تلسکوپ و ابزارهای علمی آن در وضعیت خوبی هستند، هرچند اپراتورهای تلسکوپ برای احتیاط آن را در وضعیت ایمن قرار داده‌اند.

در سال جاری، این نخستین بار نیست که هابل دچار اختلال می‌شود. در ماه مارس پس از اختلالی نرم‌افزاری در رایانه اصلی پرواز هابل، ناسا چند روز را صرف احیای ابزار کرد. همچنین مشخص شده سطح ولتاژ «دوربین واید فیلد ۳» این تلسکوپ نیز طی دهه‌های متمادی کاهش یافته است.

در خصوص اختلال به وجود آمده در دوربین، سن ابزار تأثیرگذار است. در سیستم ظرفیت بار هابل از یک رایانه NSSC-۱ استفاده شده که متعلق به دهه ۱۹۸۰ میلادی است و شامل دو رایانه و چهار ماژول حافظه ۶۴k CMOS است.

در هر زمان فقط یک رایانه و یک ماژول حافظه فعال می‌مانند. اما اگر یک رایانه از کار افتاده باشد، در فرایند عملکرد دستگاه اختلال ایجاد می‌شود.

۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 16335
منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha