میوه کپک زده را می‌توان خورد؟

متخصصان می‌گویند هر مادهٔ غذایی ممکن است کپک بزند اما بعضی از مواد غذایی محیط رشد بهتری برای کپک‌ها هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایت دیس، شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که میوه کپک زده خورده باشید. همواره این سوال در میان مردم وجود دارد که آیا کپک میوه برای سلامتی مضر است.

متخصصان آمریکایی می‌گویند گرچه طعم میوه کپک زده نامطبوع است، اما در بیشتر موارد برای سلامتی بدن خطرناک نیست. در حقیقت کپک‌ها به وفور در مواد غذایی دیده می‌شوند. حتی برخی از این کپک‌ها مانند کپک‌های موجود در پنیر خوردنی هستند.

در مورد میوه در بسیاری از موارد بدون آنکه افراد خود به وجود کپک در آن پی ببرند، اقدام به مصرفش می‌کنند. با این حال، بدن توانایی هضم این کپک‌ها را داشته و مشکلی جدی برای سلامت فرد به وجود نمی‌آید. به طور معمول خوردن میوه کپک زده عوارض جانبی جدی برای فرد به همراه نخواهد داشت.

با این حال، ممکن است عوارض جانبی ملایمی همچون حالت تهوع، استفراغ، باد معده، نفخ، و اسهال در افراد مصرف‌کننده میوه کپک زده دیده شود. این عوارض به دلیل ناراحتی دستگاه گوارش بروز می‌کند.

برای تقویت دستگاه گوارش پس از مصرف میوه کپک زده می‌توانید از مواد غذایی تخمیری مانند ماست استفاده کنید. همچنین آب انار می‌تواند به رشد باکتری‌های مفید دستگاه گوارش کمک کند. افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای بوده و یا در رده افراد در خطر قرار دارند (مانند سالمندان، و یا افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف) بسیار ضروری است که از زمان خرید، پخت و مصرف مواد غذایی مختلف نسبت به سالم بودن آن اطمینان حاصل کنند.

میوه کپک زده

برخی از کپک‌ها از انواع دیگر آن خطرناک ترند. برخی از خطرناکترین کپک‌ها تحت رده مایکوتوکسین‌ها دسته‌بندی می‌شوند. این کپک‌ها بیشتر در مواد غذایی همچون غلات، آجیل، کرفس، آب انگور، و سیب یافت می‌شوند. برای حفظ سلامتی خود توصیه می‌شود به شدت از مصرف این مواد غذایی در صورت کپک زدن اجتناب کنید.

همچنین برخی افراد ممکن است به کپک آلرژی داشته باشند، که در این صورت باید از انواع و اقسام مواد غذایی کپک زده اجتناب کنند. برخی تحقیقات نشان داده است مایکوتوکسین‌ها می‌توانند باعث آسیب به میکروبیوم‌های معده که بخشی از سیستم دفاعی برای حفظ سلامت بدن هستند، شوند.

۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 16331
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha