کف بورس بسته شده، خیال سرمایه‌گذاران راحت باشد

کارشناس بازار سرمایه بر این عقیده است که بورس در سایه ابهامات پس از انتخابات قرار دارد اما امروز توانست واکنش مثبت خوبی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ امروز، با وجود اینکه شاخص کل در یک منطقه سبز قدم گذاشت، رشدش چندان باثبات نبود و تمام مسیر خود را با اقتدار به اتمام نرساند. از ابتدایی‌ترین دقایقی که معاملات بورس آغاز شد، ابتدا شاخص کل رشد شارپی و خوبی را داشت، اما در ادامه باز هم فشار فروش ناشی از سهم‌های بزرگ باعث شد که دوباره این شاخص کاهش یابد. البته عقیده کارشناسان بازار سرمایه این است که کاهش نرخ ارز در کشور و همچنین، کاهش قیمت برخی از کامودیتی‌ها از جمله مس در جهان باعث پایین کشیده شدن شاخص شده است.

شاخص کل با اینکه از نیمه دوم معاملات فشار فروش ناشی از سهام شاخص‌ساز را حس می‌کرد، تا انتهای معاملات با رشد ۰.۱۵ درصدی، یک‌هزار و ۶۹۰ واحد بالاتر از روز گذشته آمد و در نهایت، در ارتفاع یک میلیون و ۱۶۳ هزار و ۷۲۱ واحدی ایستاد. در این میان، بالا گرفتن فروش در سهم‌های کوچک هم رشد اولیه شاخص هم‌وزن را به افت تبدیل کرد و در نهایت، این شاخص با کاهش ۹۱۳ واحدی، رقم ۳۶۹ هزار و ۸۸۷ واحد را نشان داد. این در شرایطی است که گروه شیمیایی در ارزش معاملات از گروه خودرو سبقت گرفت و معاملات بهتری نسبت به کل بازار داشت.

به هر حال، نمادهای «برکت»، «غکورش»، «ولکار»، «شپنا»، «خودرو»، «وتجارت» و «فملی» بیشترین تراکنش را در بازار داشتند و نمادهای «شستا»، «فارس»، «نوری»، «وتجارت» و «جم» بیشترین اثر مثبت را روی شاخص گذاشتند، در حالی که «فملی» به علت افت شدید قیمت مس در جهان و افزایش فروش سهام این شرکت بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشت. البته در کنار آن خودرو هم تأثیری منفی بر بازار گذاشت.

مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند کلی بورس طی معاملات امروز اظهار کرد: با توجه به اینکه انتخابات برگزار و نتیجه آن مشخص شده،  بازار در یک ابهام نامشخص قرار گرفته است و تا شش ماه آینده که دولت جدید بر سر کار می‌آید و تیم اقتصادی دولت معرفی می‌شوند، باید منتظر بمانیم تا ببینیم واکنش بازار به این انتخاب چه خواهد بود.

وی در ادامه مطرح کرد: در شرایط فعلی، رشدی برای شاخص کل پیش‌بینی نمی‌شد؛ آن هم به این دلیل که روز چهارشنبه با عرضه‌های گسترده‌ای مواجه بودیم و روز گذشته عملکرد مثبت و اثرگذار گروه‌هایی مانند بانکی‌ها، گروه‌های شیمیایی و چندرشته‌ای‌ها نشان داد بازار به استقبال رییس جمهور جدید رفته است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بازار بعد از انتخابات و با توجه به این که یک دوره طولانی مدت افت و بی‌تعادلی را گذرانده است، به لحاظ تکنیکالی باید شاهد روند مثبت و متعادل باشد، گفت: دلیل این است که اصلاح در بازار به اتمام رسیده است. البته این روند به یک باره رخ نمی‌دهد و با رشد ملایمی شاخص کل تا شهریور ماه انتظار می‌رود به یک میلیون و ۵۰۰ برسد که این رقم به هیچ وجه دور از انتظار نیست.

عقیلی تصریح کرد: سیاست‌های ناکارآمد دولت و دامن زدن به افزایش نقدینگی و افزایش تورم در کشور باعث افزایش قیمت بسیاری از کالاها شده است. و با توجه به اتفاقاتی که در اقتصاد کشور افتاده است در دوره چهار ساله بعد دلار به زیر ۲۰ هزار تومان نخواهد آمد و در دیگر بازارها مثل مسکن احتمال رکود را داریم و مؤلفه‌های اقتصاد کلان در اقتصاد کشور در وضعیت نامناسبی قرار گرفته است و انتظارات تورمی را در چهار سال آینده داریم.

وی درباره نبود نقدینگی در بازار بیان کرد: حجم کم معاملات و نبود نقدینگی در بازار معضل بزرگی است که هنوز هم حل نشده است، اما کف‌های حمایتی که در حال حاضر در بازار شکل گرفته، به راحتی از دست نخواهد رفت و بسیاری از سهم‌ها در کف قیمتی خود در حال حاضر قرار گرفته‌اند؛ پس زمان فعلی برای ورود به بازار سرمایه مناسب است البته به این شرط که سبد سرمایه‌گذاری مناسب و دقیقی چیده شود. یعنی خرید سهم‌های بنیادینی که ارزش نگهداری دارند و صادارت محور هستند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: سهامداران باید در قیمت‌هایی خرید کنند که عمده بازار نسبت به آن رقم توافق دارد و البته از نقدشوندگی بهتری هم نسبت به دیگر سهم‌ها برخوردار هستند. در حال حاضر، سهم‌های کوچک بازار قفل در صف فروش‌اند و عامل اصلی نابسامانی بازار هم همین نمادهای کوچکند. سرمایه‌گذاران بازار سرمایه باید دقت کنند که در کدام نمادها سرمایه‌گذاری می‌کنند که به عبارتی در بازار گیر نکنند.

عقیلی در پایان خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین تأثیری که می‌توان روی بازار سرمایه در نظر گرفت، تصمیم سرمایه‌گذاران بازار است که می‌تواند جهت اصلی بازار را مشخص کند، اما تمام مسئله این نیست، ولی به طور کلی، سرمایه‌گذاران باید با تحلیل رفتار کنند و از خرید و فروش بی محابا خودداری کنند.

۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۴
کد خبر: 16299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha