سناریوی پیش روی بــازار سهام در پســا انتخابات/ ریسک های سیاسی همچنان در کمین بازار سهام/آینده نرخ ارز و نرخ بهره بانکی دو عامل کلیدی نوسانات بازار در چند ماه آینده هستند

کارشناس بازار سرمایه گفت: اینکه رئیس جمهور جدید چه سیاستی را درمورد سیاست خارجه و نرخ دلار در پیش می گیرد، حائز اهمیت است و پرسش‌هایی مبنی بر اینکه آیا قصد سرکوب دلار را دارد و یا ابزار کاهش نرخ ارز به واسطه توافقات برجام مهیا می شود و یا خیر،  همگی در تارگت بازار سهام و اقتصاد اثر دارد. موارد مذکور ازجمله ابهامات اصلی به حساب می آید و گمان می کنم در یک بازه چند ماهه بازار نوسانی باقی بماند. در حقیقت پس از اینکه ابهامات به طور کلی طرف شود، بازار سهام نیز به طور خودکار رشد خود را آغاز می کند.

گروه بورس  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛  امروز ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ بازار برای دومین روز متوالی با روند مثبت آغاز به کار کرد و بسیاری از نمادهای شاخص‌ساز با تحرکات مثبتی همراه شدند. برخی از فعالان بازار سهام معتقد بودند که در روز چهارشنبه عرضه های سنگینی شد که احتمال مثبت شدن بازار را در آغاز هفته بعید میکرد اما خوشبختانه شاهد رشد متوالی بازار در دومین روز کاری هفته بودیم. البته هنوز نیمی از بازار در صف فروش قفل هستند و آن هم به دلیل روند ناامید کننده نمادهای کوچک بازار است. به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه اگر ابهامات سیاسی در بازار فروکش کند بازار از وضعیت نوسانی دور می‌شود. به بیان دیگر بازار در یک ابهام نامشخص قرار گرفته است و تا دو ماه آینده که دولت جدید بر سر کار می‌آید و تیم اقتصادی دولت معرفی می‌شوند باید منتظر بمانیم تا ببینیم واکنش بازار به این انتخابات چه خواهد بود.  

مهدی رضایتی تحلیلگر و کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با زهرا فعله گری خبرنگار رادار اقتصاد درمورد وضعیت فعلی و پیش بینی بازار سهام اظهار کرد: صنایع بزرگ بازار سرمایه به ارزش ذاتی خود نزدیک شده‌اند. یعنی از نظر فاندامنتال و همچنین لحاظ اثر دو متغییر سیاسی و دلاری به حد ارزنده ای نزدیک شده‌اند.

رضایتی بیان کرد: قیمت نماد پتروشیمی‌ها و بسیاری از هلدینگ‌ها به ارزش واقعی بازار نزدیک هستند. درمورد گروه فلزات  اساسی و برخی از صنایع کوچک که درگیر جوکلی بازار شده بودند نیز پتانسیل رشد خوبی وجود دارد. البته اصلاح تعدادی از صنایع هنوز به اتمام نرسیده است و علت این امر قفل‌های صف فروش و پر نشدن حجم مبنای آنها در روزهای گذشته است.

وی اضافه کرد: به طور کلی بازار به یک تعادل نسبی رسیده و جای رشد محدودی را دارد.  پیش بینی می شود که مابقی صنایع اگر تغییر خاصی در قیمت دلار اتفاق نیفتد،  جهش و رشد شارپی را نداشته باشند.  

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با اینکه انتخابات ۱۴۰۰ به پایان رسیده و آیت الله سید ابراهیم رئیسی عهده دار قوه مجریه شده است اما همچنان ریسک های سیاسی وجود دارد. پس از تعیین تکلیف انتخابات، مهمترین موضوع مربوط به نتیجه برجام و مذاکرات وین می شود.

رضایتی افزود: اینکه رئیس جمهور جدید چه سیاستی را درمورد سیاست خارجه و نرخ دلار در پیش می گیرد، حائز اهمیت است و پرسش‌هایی مبنی بر اینکه آیا قصد سرکوب دلار را دارد و یا ابزار کاهش نرخ ارز به واسطه توافقات برجام مهیا می شود و یا خیر،  همگی در تارگت بازار سهام و اقتصاد اثر دارد. موارد مذکور ازجمله ابهامات اصلی به حساب می آید و گمان می کنم در یک بازه چند ماهه بازار نوسانی باقی بماند. در حقیقت پس از اینکه ابهامات به طور کلی برطرف شود، بازار سهام نیز به طور خودکار رشد خود را آغاز و در صنایعی که قیمت به ارزش ذاتی نزدیک شده و پتانسیل رشد را دارند، پیشرفت خوبی می کند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: دولت رئیس جمهور منتخب اگر موافق قیمت گذاری دستوری و همچنین سرکوب قیمت ها باشد، بازار سهام نیز واکنش منفی نشان می دهد. نمی توان گفت چون که انتخابات به اتمام رسیده، ریسک های سیاسی هم از بین رفته است. بلکه کابینه و سیاست‌هایی که در پیش می گیرد بسیار اهمیت دارد.

رضایتی با بیان اینکه نرخ بهره بانکی نیز یکی از مهمترین ابهامات اقتصادی است، تشریح کرد: اگر دیدگاه درمورد نرخ بهره بانکی تغییر کند، بازار سهام نیز به طور مستقیم تاثیر می گیرد. این ابهامات باعث می شود بازار از واقعیت خود فاصله بگیرد و خللی بین ارزش و قیمت به وجود بیاید. همین موضوع عامل اصلی نوسانی شدن بازار و مشخص نبودن جهت کلی بازار است.

وی درمورد این پرسش خبرنگار که کدام یک از موضوع های مطرح، بیشترین تاثیر را بر بازار سهام دارد؟ پاسخ داد: اکثر موضوعات در قیمت دلار خلاصه می شود. یعنی تاثیر رویکرد رئیس جمهوری، بهره بانکی، مذاکرات وین و غیره، خود را در نرخ ارز بروز می دهند. این موضوعات مکمل یکدیگر هستند و نمی‌توان بین آنها تفکیک خاصی قائل شد. به طور مثال اگر در خصوص برجام توافق داشته باشیم، ابزاری در اختیار سیاست گذار قرار می گیرد تا بتوانند نرخ دلار را در حالت تعادلی و مشخصی حفظ کند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: پس از نقش بسیار مهم نرخ دلار، قیمت گذاری دستوری در دومین مرتبه اثرگذاری قرار میگیرد و هنوز این تهدید پیش روی صنایع بورسی قرار دارد. به طور مثال صنعت فولاد و فلزات اساسی ارزنده هستند و رشد خوبی برای آنها پیش بینی می شود اما نگرانی‌هایی درمورد کاهش و دستکاری مجدد قیمت آنها وجود دارد.

وی درمورد اینکه با فرض افزایش نرخ بهره بانکی، بازار سهام همچنان بازار جذابی به حساب می آید و یا اینکه باید انتظار ورود به رکود را داشته باشیم؟ تشریح کرد: پاسخ این سوال نسبی است و نمی توان مطلقا فرضی برای مسیر ورود پول داشته باشیم اما طبعا اثر منفی دارد و به طور کلی به هر میزان که نرخ سود بانکی افزایش یابد، از جذابیت بازار سهام کاسته می شود.

رضایتی گفت: اگر نرخ بهره کمتر از ۲۳ درصد باشد، بازار سهام همچنان بازار جذابی به حساب می آید اما هر چقدر این نرخ بالاتر باشد و بیشتر از ۲۵ درصد تعیین شود، جذابیت بازار سهام از بین رفته و رکود را به آن تحمیل می کند. در این شرایط نقدینگی جذب اوراق و سود بانکی می شود اما درحال حاضر بانک مرکزی چنین سیاستی را نداشته و آیت الله رئیسی نیز حرفی از این موضوع مطرح نکرده است. به نظر می رسد بازار نوسانی و در همین محدوده باقی بماند.

۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 16285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha