نتایج نهایی انتخابات / رئیسی با ۱۷٫۹ میلیون رای رئیس‌جمهور شد/مشارکت ۴۸درصدی  واجدین شرایط در انتخابات

وزیر کشور درباره نتیجه انتخابات گفت: از مجموع ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و چهار رای ماخوذه در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی با کسب ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای به‌عنوان رئیس جمهور منتخب برگزیده شد.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت‌نیوز، رای‌گیری برای ریاست‌جمهوری سیزدهم، شوراهای شهر و روستا، میاندوره‌ای مجلس و مجلس خبرگان رهبری از صبح ۲۸ خرداد آغاز شد و ساعت ۲ بامداد به پایان رسید. از ساعت ۲ بامداد شمارش آرا آغاز شده است. اگرچه دبیر ستاد انتخابات گفته به دلیل طولانی شدن روند رای‌گیری، ممکن است نتایج انتخابات با تاخیر اعلام شود.

بر اساس این گزارش، حدود ۶۶ هزار و ۸۰۰ شعبه اخذ رأی برای انتخابات ریاست‌جمهوری و حدود ۷۵ هزار شعبه برای انتخابات شوراهای شهر و روستا، آرا مردم را در سراسر کشور اخذ می‌کنند.

تعداد واجدین شرایط که طبق قانون می‌توانند رأی دهند، ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر است. خبرگزاری‌ها میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری را حدود ۵۰ درصد برآورد کرده‌اند. این در حالی است که نظرسنجی‌ها گویای این بود که میزان مشارکت کمتر از این مقدار است.

۱۷٫۲۰: نتیجه نهایی انتخابات اعلام شد

وزیر کشور درباره نتیجه انتخابات گفت: از مجموع ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و چهار رای ماخوذه در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی با کسب ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای به‌عنوان رئیس جمهور منتخب برگزیده شد.

بر اساس تجمیع نتایج صندوق‌های رای انتخابات ریاست جمهوری از مجموع واجدین شرایط ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، تعداد آرای کاندیداهای انتخابات به این شرح است:

  • سید ابراهیم رئیسی‌: ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای
  • محسن رضایی: ۳ میلیون و ۴۱۲ هزار و ۷۱۲ رای
  • عبدالناصر همتی: ۲ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۲۰۱ رای
  • سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی: ۹۹۹ هژار و ۷۱۸ رای
  • آرای باطله: ۳ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۸۷۰ رای

۱۵.۳۰: تبریک پوتین به انتخاب ابراهیم رئیسی

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه در پیامی انتخاب ابراهیم رئیسی را به سمت رئیس‌جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران را به او تبریک گفت.

۱۲.۰۰: روحانی به دیدار رییس‌جمهور منتخب رفت

رئیس جمهور برای تبریک پیروزی آقای رئیسی در انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری در محل حوزه ریاست قوه قضاییه حضور یافت.

در این دیدار دو طرف درباره مسایلی از جمله مشارکت پرشور مردم در انتخابات و تاثیر آن بر اقتدار هر چه بیشتر نظام جمهوری اسلامی گفتگو کردند.

روحانی پیش از اعلام رسمی ستاد انتخابات کشور گفته بود: «منتخب این انتخابات مشخص است اما به دلیل اینکه رسما اعلام نشده، پیام تبریک را به زمان دیگری موکول می‌کنم.»

۱۱.۲۰: ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی قطعی است

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی قطعی است و انتخابات به مرحله دوم نخواهد رفت.

۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۹
کد خبر: 16264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha