سهام بنیادی عامل اصلی تغییر روند بازار در هفته پیش رو

یک کارشناس بازار سرمایه درباره هفته پس از انتخابات برای بورس مطرح کرد: اگر سهم‌های بنیادی بازار تقویت شوند، روند بازار مثبت خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ هفته سوم خرداد ماه هم با تمام بالا و پایین‌ها و البته، اکثرا پایین‌های خودش برای بازار سرمایه به گونه‌ای به اتمام رسید که شاخص کل این بازار ۴ هزار و ۱۷۱ واحد یعنی ۰.۳۶ درصد افت کرد و به یک میلیون و ۱۴۷ هزار و ۶۷۵ واحد رسید. با اینکه بسیاری از کارشناسان درباره کف حمایتی یک میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی صحبت می‌کنند، شاخص پایین‌تر از آن میزان آمد، اما به طور کلی می‌توان گفت که بازار این هفته هم با نوسان زیاد دنبال شدد؛ به نحوی که تنها یک روز مثبت را تجربه کرد.

در این میان، اخباری که بیشتر روی این بازار تأثیرگذار بود شامل خبرهایی از انتخابات، مذاکرات وین و بازارهای جهانی می‌شد. در روز آخر معاملات، شاهد کناره‌گیری نامزدهای انتخاباتی بودیم، اما هنوز تکلیف مذاکرات وین مشخص نشده است و به همین جهات این دو ابهام بر بازار سایه سنگینی انداخته‌اند، اما بازارهای جهانی هم از کاهش قیمت برخی از فلزات اساسی خبر می‌دادند که این مسئله هم می‌تواند دلیلی بر کاهش قیمت سهام در بازار سرمایه و علت اصلی افت شاخص فلزات اساسی باشد.

در هفته‌ای که گذشت شاهد افت ۱۰ هزار و ۱۵۸ واحدی (۲.۶ درصدی) داشت که در نهایت، روی ۳۷۰ هزار و ۵۸۸ واحد ایستاد و شاخص فلزات اساسی هم با رشد اندک ۸۳۳ واحدی، تنها ۰.۰۹ درصد رشد داشت، اما اکثر سهم‌ها در روزهای هفته دچار افت شدند و این گروه خودرویی، شیمیایی و معدنی‌ها بودند که توانستند اقبال خوبی در بازار داشته باشند.

مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با عملکرد بورس و سهم‌های آن در هفته گذشته اظهار کرد: با توجه به اینکه شاخص کل سرمایه تنها یک روز در طی معاملات هفته مثبت بود، باید گفت که روند بازار همچنان نامشخص است و بالاتر رفتن حجم معاملات هم حاکی از آن است که بازار در حال بازگشت به حالت عادی خود است، اما هنوز با روزهای اوج بورس فاصله زیادی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه گروه خودرویی بهترین عملکرد را در میان گروه‌های دیگر به خود اختصاص داد، افزود: سهام خودرویی توانست با جذب اکثر سرمایه‌گذاران سود خوبی نصیب آن‌ها کند، اما این سوددهی به خاطر اصلاحی بود که هفته‌های گذشته در آن‌ها وجود داشت و البته، فلزات اساسی هم رشد قابل ملاحظه‌ای پیش از این داشتند و به نظر می‌رسد سهم‌های این گروه در آینده‌ای نزدیک سوددهی خوبی داشته باشند.

عقیلی درباره دستورهای دولتی در بازار سرمایه مطرح کرد: دستوری کردن هر رویدادی حتی در جهت ارتقا و عمق بخشیدن به بازار باید حذف شود، ولی در بازار سرمایه همواره شاهد دخالت هستیم و سیاست‌گذار بازار باید با استفاده از ابزارهای اقتصادی، انتشار اوراق تبعی و ایجاد بازار باز در جهت ایجاد سیاست‌های کلی رونق به بازار حرکت کند.

وی در ادامه گفت: سال گذشته به دلیل تامین مالی سنگینی که دولت از بازار سرمایه انجام داد دولت جدید باید مشخص کند که در صورت کسری بودجه از طریق چه سازوکارهایی می‌خواهد تامین مالی کند و تضمین دهد که تصمیماتی که حاشیه سود شرکت‌ها را تهدید کند، نگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه در انتها خاطرنشان کرد: در کل، شاخص‌های بنیادی اگر در بازار تقویت شوند روند بازار و دید مثبت سهامداران نسبت به بازار تقویت می‌شود.

۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۱
کد خبر: 16250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha