تفاوت سهام عادی و سهام ممتاز چیست؟

کارشناس بازار سرمایه گفت: برای انتشار سهام ممتاز نیازمند وجود زیرساخت‌های لازم در بازار سرمایه هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کوروش آسایش در رابطه با سهام ممتاز گفت: سهام ممتاز، سهامی است که شباهت بسیاری با سهام عادی و اوراق مشارکت دارد، شباهتش با سهام عادی این است که دارای سر رسید نیست، اما اوراق مشارکت دارای سررسید است.
وی افزود: شباهت اوراق ممتاز با اوراق مشارکت و تفاوت آن با سهام عادی این است که، سهام ممتاز درصد سود مشخصی دارد، برای مثال سود سالانه ۱۰ یا ۱۵ درصد است.

کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: در حال حاضر در کشور سهام ممتاز به آن صورتی که در بورس سایر کشور در حال معامله است، نداریم اما بعضی از شرکت‌ها سهام‌های ممتاز برای مدیران یا تکنولوژی خاص سهام ممتاز قائل شدند و سالانه مبلغی برای این قضیه واریز می‌شود، اما در کل سهام ممتاز به آن صورتی که در کشورهای دیگر است، وجود ندارد.

آسایش تشریح کرد: سهام ممتاز و اوراق قرضه در خارج از کشور دارای بازارهای جدا هستند، اما در ایران برای این سهام بازار جدا نداریم، تا شرکت‌ها بتوانند، در این بازارها دست به انتشار اوراق یا سهام ممتاز بزنند.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های سهام ممتاز این است که افرادی حقوقی که می‌خواهند سهم یک شرکت را بخرند می‌توانند اطمینان داشته باشند که یک سودی را دریافت می‌کنند، اگر یک شرکت سالانه سود آور باشد و EPS داشته باشد، بخشی از این سود سالانه را بین سهامداران عادی تقسیم می‌کنند، اما سهام ممتاز بسته به این که چه نوعش سود می‌دهد، متفاوت است، برای مثال شرکتی را در نظر بگیرید که سود ندارد و ضررمی کند، اگر سهامداران عادی را در نظر بگیریم وقتی شرکت زیان دهند باشد، سودی تقسیم نمی‌شود، اما افرادی که دارای سهام ممتاز هستند، سود دریافت می‌کنند.

کارشناس بازار سرمایه نقش سهام ممتاز در کمک به بورس گفت: افرادی که اقدام به خرید سهام ممتاز می‌کنند، می‌دانند که سود ثابتی به آن‌ها تعلق می‌گیرد، در حال حاضر که جو و هیجانات منفی در بازار زیاد شده است، سهام ممتاز می‌تواند به بازار کمک کند.

آسایش در پاسخ به این پرسش که سهام ممتاز در ایران استفاده نمی‌شود؟ تشریح کرد: بعد از انقلاب به همان بحث ربوی بودن اوراق قرضه شرکتی را کنار گذاشتیم، سهام ممتاز نیز سالانه ۱۰ درصد سود را تضمین می‌کند که این قضیه باعث می‌شود ربوی بودن سهام ممتاز مطرح شود، تا بتوانند سهام ممتاز را نادیده بگیرند.

وی گفت: این اوراق انواعی دارد، در کشورهای اسلامی مثل مالزی در حال معامله است، به این صورت که این سهام را اسلامی سازی کرده اند، پس باید قوانین این قضیه تغییر کند و متناسب با رویکرد اسلام باشد تا بتوان از آن بیشترین استفاده را کرد.

۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۰
کد خبر: 16235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha