تأثیر نتیجه انتخابات بر بازار سرمایه/ کدام سهم‌ها ارزش خرید دارند؟

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تأثیر نتیجه انتخابات بر بازار سرمایه، درباره روند احتمالی هفته پیشرو در بورس، توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ هفته‌ای که در بازار سرمایه گذشت یک هفته نوسانی پر از اتفاقات جالب بود که باعث شد روی آن اثرگذار باشد، اما مهم‌ترین اخباری که روی بورس تأثیر گذاشت، انتخابات بود؛ انتخاباتی که چندین هفته است اقتصاد را درگیر خودش کرده و از برکناری رئیس بانک مرکزی تا بالا و پایین شدن شاخص کل بازار سرمایه را در بر می‌گرفت و در این میان، حضور به هم رساندن رئیسی در سازمان بورس و کنار کشیدن جلیلی به نفع رئیسی از مهم‌ترین عوامل بودند.

البته، نکته دیگری که همیشه قیمت سهام کارخانه‌ها را در بورس مدت زیادی است درگیر خود کرده، مذاکرات وین است که کشورهای درگیر این مذاکرات مدت زیادی با هم صحبت کرده‌اند و حالا، با توجه به انتخابات باید دید که رأی تیم مذاکره‌کننده دولت آینده چیست. در کنار این، نباید نرخ ارز را هم نادیده گرفت که در چند روز اخیر با ثبات خود روی ۲۴ هزار تومان باعث ارزندگی بسیاری از سهم‌های موجود در بازار شده است.

هفته گذشته شاخص کل بورس با افت ۰.۳۶ درصدی اصلاح چندانی را پشت سر نگذاشت، اما همین مسئله منجر به افت ۴ هزار و ۱۷۱ واحدی این شاخص شد و نماگر اصلی بورس روی یک میلیون و ۱۴۷ هزار و ۶۷۵ واحدی ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با اصلاح ۱۰ هزار و ۱۵۸ واحدی، ۲.۶ درصد افت کرد و این هفته روی نقطه ۳۷۰ هزار و ۵۸۸ واحدی به کار خود پایان داد، اما شاخص فلزات اساسی این هفته رشد اندک ۰.۰۹ درصدی را تجربه کرد یعنی با رشد اندک ۸۳۳ واحدی، رقم ۹۰۷ هزار و ۸۴۱ واحد را نشان داد.

علی خسروشاهی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات بورس در هفته گذشته اظهار کرد: در هفته‌ای که گذشت، شاخص کل تنها یک روز صعودی را تجربه کرد و در مجموع در چهار روز روند نزولی را پیش گرفت و با اینکه شاخص کل نسبت به آغاز هفته کمی بالاتر ایستاد، تعداد روزهای منفی بیشتر بود.

وی در ادامه تصریح کرد: در هفته‌ای که گذشت شاید بتوان گفت در صنایع بزرگ، صنایع شیمیایی‌ها، خودرویی‌ها و کانه‌های فلزی اقبال بیشتری داشتند و شاخص این سه صنعت تأثیر مثبتی روی بازار داشتند. این روزها صورت مالی سال مالی ذشته شرکت‌ها در سایت کدال منتشر می‌شود و با وجود اینکه افزایش سودآوری در بیشتر صنایع به خصوص صنایع سودساز پیش‌بینی می‌شد، باز هم برخی از شرکت‌ها از جمله صنعت پتروشیمی سهامداران را با سودآوری خود غافلگیر می‌کنند و همین مسئله باعث اقبال بیشتر روی این صنعت می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه صنعت پالایشی همیشه محمل ابهام بوده است، گفت: نوسان سود این سهم‌ها همیشه باعث سردرگمی سهامداران شده است و امسال هم از این قاعده مستثنی نبود و تغییرات سود دوباره تقاضایی را در این گروه آورد و اقبال خوبی روی این صنایع صورت گرفت که به شاخص صنعت شیمیایی کمک کرد. از طرفی هم در بخش معدنی، سهام «گل گهر»، «چادرملو» و سایر شرکت‌ها یکی یکی رشدهای خوبی را تجربه می‌کنند و در حال جبران افت‌های روز گذشته خود هستند.

خسروشاهی درباره تأثیر انتخابات روز جمعه ۲۸ خرداد روی بازار سرمایه مطرح کرد: این انتخابات تأثیر خیلی ویژه‌ای روی بازار سرمایه نخواهد داشت و باید دید که فردی که رأی می‌آورد در حوزه سیاست‌های خارجی و سیاست‌های کلان چه سیاستی را پیش می‌گیرد؛ هرچند به طور کلی در مورد این سیاست‌ها صحبت شد، اما برنامه دقیقی دیده نشد.

وی اضافه کرد: بازار سرمایه در صحبت‌های نامزدهای این دوره انتخابات ریاست جمهوری بود و بازدیدهایی صورت گرفت و برنامه‌هایی هم توضیح داده شد، اما این صحبت‌ها و توضیحات ابهامی را برطرف نکرده است و به نظر می‌رسد تأثیر خاصی پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات مشاهده نخواهد شد و شاید نوسان یکی دو روزه‌ای را بتوان به نتیجه انتخابات نسبت داد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: در هفته پیش رو، بعد از اینکه یکی دو روز بحث‌های انتخاباتی اثر خود را گذاشت و فروکش کرد، شاید بتوان گفت صنعت فلزات اساسی که این هفته کمی با فت مواجه بود، بتواند در هفته آینده به تعادل برسد و صنایع کوچک دیگر هم با توجه به ایجاد تعادل در صف‌های فروش چند ماه خود، پتانسیل این را دارند که تغییری در آن‌ها ایجاد شود و حرکت مثبتی را از خود نشان دهند.

خسروشاهی در پایان خاطرنشان کرد: هفته آینده بازار به صورت متعادل به کار خود ادامه خواهد داد که شاهد نوسان در شاخص و سهم‌های مختلف هستیم و ممکن است روند خاصی را به سمت بالا یا پایین مشاهده نکنیم. برای مقطع چند ماه آینده سرمایه‌گذاری در صنایع سودآور توصیه می‌شود زیرا سرمایه‌گذاری در این سهم‌ها در فصل مجامع و شرکت در مجمع آن‌ها با هدف دریافت سود نقدی و همچنین گشایش‌های خوب پس از مجمع، ممکن است سود خوبی را به سرمایه‌گذاران برساند.

۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵
کد خبر: 16230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha