سیاستمداران مشهور و نامزدها کجا رای دادند؟از جنوب شهر تا آنتالیا

سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری در حال برگزاری است شخصیت های سیاسی نیز در این انتخابات حضور فعالی داشته اند.اما این شخصیت ها کجا رای دادند؛ جنوب شهر، بالای شهر ، یا اصلا انتالیا و وین؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی راداراقتصاد به نقل از  اقتصاد نیوز، یکی از حاشیه های انتخابات ریاست جمهوری مکان رای دادن چهره ها و شخصیت های سیاسی است. به نظر می رسد برخی از چهره ها تلاش دارند مکان رای دهی را متناسب با گفتمانی که پیش می برند انتخاب کنند. برخی از چهره ها جماران را انتخاب می کنند تا وفاداری خود به خط امام را نشان دهند برخی جنوب شهر را انتخاب می کنند تا نشان دهند در کنار محرومان و دهک های پایین جامعه هستند.

برخی در تهران رای نمی دهند؛ این گروه یا به زادگاه خود می روند یا شهرهایی که خاستگاه سیاسی آنان را نمایندگی می کنند. با این حال به نظر می رسد انتخاب حوزه رای بی ارتباط با گفتمانی که چهره ها نمایندگی می کنند نیست. برای مثال در تهران برخی چهره ها تاکید دارند در جنوب شهر رای بدهند. یکی از دلایل چنین انتخابی نشان دادن آن است که این گروه همچنان در متن مردم عادی قرار دارند. در سال های اخیر اصولگریان جنوب شهر و شهرری را انتخاب کرده اند و آراء خود را در این منطقه به صندوق انداخته اند. اصلاح طلبان و سیاستمدارانی که خود را مدافع خط امام می دانند در حسینیه جماران رای می دهند، برخی روشنفکران و روشنفکران دینی نیز به حسینیه ارشاد می روند؛ حوزه ای که نماینده این گروه به حساب می آید. 

مقام معظم رهبری و صندوق ۱۱۰

مقام معظم رهبری در تمامی این سال ها در حسینیه امام خمینی رای خود را به صندوق سیار ۱۱۰ انداخته است. محمد حسین مقیمی رئیس وقت ستاد انتخابات وزارت کشور در سال ۱۳۸۴در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا صندوق شماره ۱۱۰ برای اخذ رای از مقام معظم رهبری در نظر گرفته شده است، گفت:« ۱۱۰ در حروف ابجد به نام حضرت علی (ع) است. این صندوق در زمان حیات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران همیشه در حسینیه جماران برای رای گیری از امام خمینی (ره) استفاده می‌شد. این صندوق از صندوق‌های سیاری است که برای شرکت افراد در انتخابات نزد آنها برده می‌شود.»

رهبری

حسن روحانی در ستاد انتخابات کشور

مسئولان رسمی دولت رای خود را در ستاد انتخابات وزارت کشور به صندوق انداختند.ستاد انتخابات کشور قلب اجرایی انتخابات به حساب می آید به نظر می رسد دولتمردان با حضور در این حوزه هم رای می دهند و هم بازدید از فرآیند اخذ رای انجام می دهند. علاوه بر روحانی، اسحاق جهانگیری و محمود علوی نیز در این حوزه رای دادند.

روحانی

رئیسی و رضایی رای در شهرری

در انتخابات فعلی ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه و نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مسجد جامع ارشاد شهرری رای داد. شهرری یکی از سیاسی ترین مناطق تهران به حساب می آید. بسیاری از علما و شخصیت های سیاسی در این منطقه مدفون هستند و بخشی از اصولگرایان و اصلاح طلبان از این منطقه برخاسته اند. در سالهای اخیر اصولگرایان تلاش کرده اند در این ناحیه بیشتر فعال باشند.

رئیسی یک

محسن رضایی نیز در این دور به شهرری رفت تا در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی رای دهد. رضایی در این دور تلاش کرد راهبردی را انتخاب کند که رای حاشیه و روستا را به خود اختصاص دهد او با حضور در شهرری نشان داد که محل رای خود را با گفتمانش هماهنگ کرده است. شهرری که روزی در متن تمامی تحولات بوده است این سال ها احساس می کند زیر سایه تهران قرار گرفته است. به همین دلیل نیز برخی به دنبال جدا کردن ری از تهران بودند. انتخابات برهه مناسبی است برای اینکه سیاستمدارانی از این احساس به نفع سبد رای خود استفاده کنند.

رضایی

همتی و حسینیه ارشاد

حسینیه ارشاد  مرکزی فرهنگی- مذهبی در خیابان شریعتی تهران است. آوازه این حسینیه بیشتر به خاطر سخنرانی‌های انجام‌شده در آن‌جا، به ویژه سخنرانی‌ها و فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی مرتضی مطهری، علی شریعتی، و محمد مفتح است. در سال های اخیر حسینیه ارشاد هم‌چنان فعال است و سخنرانی‌هایی از سوی گروه‌های گوناگون، مانند روحانیون و جریان روشنفکری دینی در آن انجام می‌شود. علاوه بر فعالیت های فرهنگی، مذهبی و آموزشی این حسینیه در روزهای رای گیری نیز میزبان برخی چهره ها برای رای دادن است. چهره هایی که سابقه روشنفکری و روشنفکری دینی دارند. در این دور از انتخابات نیز این حسینیه پایگاه رای بود. عبدالناصر همتی یکی از چهره هایی بود که برای رای به این حوزه رفت. او که از معدود چهره هایی بود که به همراه همسرش در صحنه رای گیری حاضر شد  حسینیه ارشاد را برای رای دادن انتخاب کرد. علاوه بر همتی، رستم قاسمی وزیر نفت دولت احمدی نژاد و نامزد انصراف داده قبل از اعلام نظر شورای نگهبان نیز از دیگر چهره هایی بود که رای خود را در حسینیه ارشاد به صندوق انداخت. علاوه بر این دو، علی اکبر ناطق نوری رئیس پیشین مجلس و از سیاستمداران کهنه کار ایرانی نیز در حسینیه ارشاد رای خود را به صندوق انداخت.

همتی

قاضی زاده در حرم رضوی

امیرحسین قاضی زاده هاشمی خاستگاه خراسانی دارد او از همین خاستگاه استفاده کرده و رای خود را به جای مرکز ایران، در مشهد به صندوق انداخته است. قاضی زاده به مشهد رفته تا در آنجا در صحنه رای گیری حاضر شود. او در ۲۴ ساعت گذشته برای کناره گیری از انتخابات تحت فشار بود و اما ترجیح داد همانند جلیلی و زاکانی رفتار نکند.

قاضی زاده

خاتمی و حسینیه جماران

حسینیه جماران، یک بنای دو طبقه و به مساحت ۸۰۰ مترمربع است. تاریخ اولیه ساخت آن به سال ۱۲۳۲ خورشیدی بر می‌گردد. ابتدا سید ابراهیم جمارانی آن را وقف دهکده می‌کند و سپس در سال ۱۳۵۵ توسط اهالی بازسازی می‌شود. این حسینیه در سال ۱۳۵۸، از طرف سید مهدی امام‌جمارانی در اختیار امام خمینی قرار داده شد.حسینیه در کنار چند منزل اطراف آن؛ مجموعه اقامت و رهبری امام خمینی را تشکیل می داده است که بیت امام خمینی نیز نامیده می شود. این بنا هم اکنون توسط موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام به ریاست سید حسن خمینی مدیریت می شود. معمولا سیاستمدارانی که خود را وفادار به خط امام می دانند و امروز در زمره اصلاح طلبان قرار دارند در این حسینیه رای می دهند:

سید محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران

محمد رضا عارف معاول خاتمی در دوران ریاست جمهوری

سید حسن خمینی نوه بنیانگذار انقلاب و تولیت مؤسسهٔ تنظیم و نشر آثار امام خمینی

خاتمی

در کنار این چهره ها برخی دیگر از مسئولان کنونی و گذشته نیز  ترجیح دادند رای خود را در جماران به صندوق رای بیندازند:

محسن مهرعلیزاده نامزد منصرف شده از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰

محمود واعظی رئیس دفتر حسن روحانی

مسعود سلطانی فر وزیر ورزش

اما در میان چهره های اصلاح طلب یک چهره اصولگرا نیز برای رای به جماران رفت. علی رضا زاکانی که خود در انتخابات نامزد بود و به نفع رئیسی کنار کشید در روز رای گیری به محله شمیران رفت تا در حسینه جماران رای بدهد. زاکانی در میدان خراسان تهران به دنیا آمده و در حال حاضر نماینده قم در مجلس است.

زاکانی

قالیباف و محله ابوذر

رئیس مجلس در این دور به محله ابوذر رفت و در مسجد این محل رای داد قالیباف در این سال ها تلاش کرده محل رای خود را مناطقی در جنوب شهر انتخاب کند و نشان داد به این مناطق توجه دارد. در کنار او سعید جلیلی نیز که از نامزدی منصرف شد چنین رفتاری را داشته است. «سعید جلیلی» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مسجد فاطمیه محله خزانه بخارایی پایتخت آرای خود را به صندوق انداخت.

قالیباف

همچنین بخوانید

علی لاریجانی خانه پدری

علی لاریجانی رئیس پیشین مجلس نیز به جای تهران به شمال رفت و در زادگاه پدری رای داد. او در شهر ساری رای خود را به صندوق انداخت رییس سابق مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسشی در باره علت حضورش در مازندران برای شرکت در انتخابات ، توضیح داد : من متعلق به استان مازندران هستم و علاقه مند بودم که رای خود را در کنار مردم استانم به صندوق بیندازم.

از آنتالیا تا وین

مسئولان وزارت خارجه نیز که در ماموریت به سر می برند به شعب اخذ رای در کشورهای محل ماموریت مراجعه کرده و در آنجا رای دادند. محمد جواد ظریف وزیر خارجه که به منظور شرکت در اجلاس مجمع دیپلماسی در ترکیه به سر می برد رای خود را در آنتالیا به صندوق انداخته است. عباس عراقچی نیز که ریاست تیم مذاکره کننده را عهده دار است در وین رای داده است.

ظریف

۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
کد خبر: 16203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha