دز دوم واکسن کرونا ایمن می‌کند؟

بسیاری از سالمندان برای تزریق دز دوم واکسن کرونا به مراکز بهداشت مراجعه کرده‌اند ولی از دز دوم خبری نبود. علیرضا ناجی، عضو کمیته علمی کووید ۱۹ گفته واکسن برکت هنوز مراحل بالینی را کامل طی نکرده و شدنی نیست. با این وجود وزیر بهداشت از صدور مجوز اضطراری برای واکسن برکت خبر داد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل ازتجارت‌ نیوز واکسن نیست و بسیاری از افرادی که در لیست اولویت دریافت واکسن کرونا بودند هنوز واکسینه نشدند. برخی سالمندان هنوز دز اول واکسن را دریافت نکرده‌اند و برخی که دز اول را تزریق کردند برادوم بلاتکلیف هستند.

بسیاری از افراد با مراجعه به مراکز بهداشتی که دز اول واکسن کرونا را آنجا تزریق کرده بودند، به در بسته خوردند. این در حالی است که فاصله زمانی دز اول و دوم واکسن سینوفارم ۲۸ روزه، اسپوتنیک ۲۱ روز تا ۹۰ روز و استرازنکا ۴ تا ۱۲ هفته است.

گمانه زنی‌ها درباره تزریق دز دوم با واکسن ایرانی قوی شد. مینو محرز، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در این مورد گفته بود: «اگر اولین واکسن تزریق شده سینوفارم باشد، چون واکسن برکت از نظر ساختاری عین سینوفارم است می‌توان از آن به عنوان دز دوم استفاده کرد.»

اما علیرضا ناجی، عضو کمیته علمی کووید۱۹ در این مورد به تجارت‌نیوز گفته بود: «واکسن‌های ایرانی هنوز مراحل بالینی را به طور کامل طی نکرده‌اند. از نظر علمی هم شواهدی برای انجام این کار نداریم.»

او همچنین گفته بود: «واکسن برکت فاز دوم را طی کرده و اکنون می‌خواهد وارد فاز سوم شود.» اما طولی نکشید و به فاصله دو روز بعد وزیر بهداشت از مجوز اضطراری برای واکسن برکت خبر داد.

سعید نمکی گفته بود از ذوق گفتن این خبر دیشب نخوابیدم. اما وزیر بهداشت توضیحی نداد که چگونه به واکسنی که هنوز فاز سوم را طی نکرده مجوز داده است!

تجارت‌نیوز در گزارش‌هایی به این موضوع پرداخت. در ادامه نظرات برخی از مخاطبان را نسبت به این موضوع می‌خوانید:

«مینو محرز تا امروز هزارتا حرف ضد و نقیض زده است.»

«کاش با هم هماهنگ شوند و با جان مردم بازی نکنند.»

«چه کسی لنگه راست کفش را آدیداس ساخت چین می‌پوشد و لنگه چپ را آدیداس ساخت ایران؟ باید از اول اطلاع می‌دادن چه تصمیمی دارند شاید افرادی که دز اول واکسن را تزریق کرده‌اند تصمیم دیگری می‌گرفتند.»

«معده ویروس تعجب می‌کند!»

«مکانیزم اثرگذاری اینگونه است: اگه دز دوم را برکت بزنند، ویروس کرونا با خودش می‌گوید این که به خودش هم رحم نمی‌کند. وحشت زده می‌شود واز افرد دوری می‌کند!»

«رحم الله و من یقرا الفاتحه مع الصلوات!»

«من واکسن وطنی را قبول دارم.»

«ایران از لحاظ تخصص کم ندارد، مشکل جای دیگری است.»

«پناه بگیرید!»

«زنده باد محققان تلاشگر و دلسوز ایرانی که از همه چیز خود گذشتند.»

۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 16199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha