بحران کمبود شیرخشک نوزاد در راه است؟ / عدم تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه در ۶ماه گذشته

رییس انجمن شیرخشک نوزاد گفت: ۶ماه است که هیچ ارزی برای واردات مواد اولیه شیرخشک نوزاد تخصیص نیافته و ما با اعتبار خود واردات کرده‌ایم؛ اگر وضعیت ادامه یابد، تولید شیرخشک نوزاد با بحران مواجه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از اقتصادآنلاین؛ چند وقت پیش بود که خبر کمبود شیرخشک نوزاد رسانه‌ای شد؛ در این خبر ذکر شده بود که مدت زیادی است که ارز ترجیحی به مواد اولیه شیرخشک نوزاد تخصیص نیافته و در نتیجه این موضوع سبب شده تا تولید شیرخشک نوزاد با بحران مواجه شود. در پی این خبری منتشر و در آن کمبود شیرخشک از سوی تولیدکنندگان تکذیب شد. در خبر دوم گفته می‌شد که تولید شیرخشک در حال انجام است و هیچ مشکلی در این راستا وجود ندارد و این ادعاها تنها برای دریافت ارز ترجیحی است. اقتصاد آنلاین در پی این تناقض به گفت‌وگو با هانی تحویل‌زاده، رییس انجمن شیرخشک نوزاد پرداخته است.

تحویل‌زاده در رابطه با مصاحبه‌ پیشین خود اظهارکرد: من در آن مصاحبه گفته بودم که ارز ترجیحی به مواد اولیه تولید شیرخشک نوزاد تخصیص نیافته است. منظور از مواد اولیه روغن، پروتئین، آب پنیر، لاکتوز و شیرخشک بدون چربی است. به این مواد توسط سازمان غذا و دارو ارز ترجیحی تعلق می‌گرفت؛ اما مدتی است که ارز به آن تخصیص نیافته و وضعیت رو به بحران است.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار اقتصادآنلاین که چرا این موضوع توسط رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک تکذیب شده است، پاسخ داد: این مصاحبه از رییس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی بوده است؛ من رییس انجمن شیرخشک نوزاد هستم و این دو باهم متفاوت هستند و هنوز هم می‌گویم که ارز ترجیحی به مواد اولیه شیرخشک نوزاد اختصاص نیافته و موجودی ما تا یک ماه دیگر تمام خواهد شد.

هانی تحویل‌زاده افزود: اگر بانک مرکزی نجنبد و این لیستی که از سمت سازمان غذا و دارو به بانک مرکزی رفته است را تخصیص ارز نکند، با بحران شیرخشک مواجه خواهیم شد. کمبود مواد اولیه وجود دارد؛ اما ما شیرخشک را تولید می‌کنیم و اگر مواد اولیه وارد نشود، بحران خواهیم داشت.

رییس انجمن شیرخشک نوزاد در پاسخ به این سوال که بدون مواد اولیه، تولید چگونه صورت می‌گیرد؟ تصریح کرد: ۶ماه است که ارزی برای واردات مواد اولیه تولید شیرخشک تخصیص نیافته و ما به صورت اعتباری مواد اولیه وارد کردیم؛ اما بیشتر از این نمی‌توانیم از اعتبار خود استفاده و مواد اولیه وارد کنیم.

وی اضافه کرد: شیرخشک نیز کم‌کم در حال کم‌شدن است و ما با سهمیه‌بندی توزیع می‌کنیم. در داروخانه کمبود جدی وجود ندارد زیرا تامین کردیم. اما ۶ماه است که ارز دریافت نکردیم و یا ارز بسیار کمی دریافت کردیم. اگر این قضیه بیشتر از این طول بکشد، کشور با بحران روبه‌رو می‌شود.

تحویل‌زاده همچنین در خصوص مصاحبه‌ای که در آن ادعا شده بود که کمبود شیرخشک وجود ندارد، گفت: آن مصاحبه در مورد شیرخشک صنعتی بوده است؛ در این خصوص کمبودی نیست و درست است و می‌خواهند صادر کنند ولی بحث ما کاملا متفاوت است؛ چراکه ۸۵درصد مواد اولیه تولید شیرخشک نوزاد وارداتی بوده و این بحث قابل مقایسه با شیرخشک نوزاد نیست.

۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 16185

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha