چه کسانی مشمول بیمه بیکاری می‌شوند؟

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران گفت:کارگرانی که سابقه کار آن‌ها کمتر است متقاضی دریافت بیمه بیکاری نشوند و نگاه پس اندازی به آن داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، هادی ابوی دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران درباره شرایط دریافت بیمه بیکاری اظهار کرد: مطابق قانون هر کارگری طبق جدول کارانه‌ای که دارد می‌تواند در ازای کاری که انجام داده است یک مدت زمانی را از بیمه بیکاری استفاده کند که باتوجه به سابقه کار کارگر تا شصت ماه یعنی ۵۰ سال را هم شامل می‌شود.

وی ادامه داد: بیمه بیکاری شرایط و قوانینی دارد که بعضی از آن‌ها آیین‌نامه‌ای بوده و خیلی قانونی نیست و موجب اعتراض فعالان حوزه کارگری است که البته برخی از آن‌ها مرتفع شده است.

وی افزود: در قوانین گذشته باید یک‌سال از فعالیت کاری کارگر می‌گذشت تا مشمول بیمه بیکاری شود که فعالان کارگری بر این عقیده هستند که کارفرماها قرارداد سه یا شش ماهه عقد می‌کنند و تکلیف کارگر بعد از پایان قرارداد مشخص نیست یا الزام به عقد قرار داد دارند که تعریفی از قرارداد موقت است و مورد اعتراض کارگران که خوشبختانه با پیگیری‌های مستمر برخی از این قوانین تغییر کردند.

وی تصریح کرد: کارگر در محلی که مشغول به کار است به محض اینکه دارای سابقه‌ای می‌شود حداقل شش ماه یا بیشتر و درصورت سابقه پرداخت بیمه، مشمول دریافت بیمه بیکار خواهد شد منتهی نسبت به ایامی که پرداخت کرده است.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگران گفت: این امر مهم است تا کارگران که سابقه کار آن‌ها کمتر است متقاضی دریافت بیمه بیکاری نشوند و نگاه پس اندازی به آن داشته باشند و آن را برای روز مبادا نگهدارند مانند کرونا یا زمانی که سابقه کارشان بیش از بیست سال شده است.

وی خاطرنشان کرد: تغییر شغل مداوم و استفاده از بیمه بیکاری سبب می‌شود تا کارگر مهارت لازم در آن حوزه را از دست دهد و صندوق بیمه بیکاری هم دچار بحران شود البته که قانون صندوق را موظف به پرداخت کرده است، اما داشتن نگاه پس اندازی به آن نشان داده است که در سنین بالاتر یا مواقع بحرانی این بیمه بیشتر به درد کارگر می‌آید.

۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
کد خبر: 16149
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha