گل‌های لاله ای که در بلندای کوهستان به گردشگران لبخند می زنند/ از ایده پردازی تا خلق تولید و اشتغال + ویدیو

کوهستان برفی که سال های زیادی میزبان اسکی سواران بی شماری بوده است امروز به بهشتی از گل تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، چند کیلومتر که از تهران دور شویم دیگر هیچ‌چیز شبیه به این شهر دود گرفته و پرترافیک نیست. وقتی به زمین برفی دیزین می‌رسیم ،سفیدی کوه‌ها چشم را می‌زند و این برای ما که فوقش یک یا دو روز در سال برف می‌بینیم اتفاق نادری است.

پیست دیزین در ۷۴ کیلومتری شهر کرج است، این پیست ۱۲۳ کیلومتر هم از تهران تا جاده چالوس فاصله دارد ، مسیر جاده چالوس بسیار سر راست است؛ باید بعد از هتل گچسر وارد ورودی ولایت‌رود شویم تا به دیزین برسیم، اگر به ترافیک برنخوریم این راه را دوساعت و نیمه طی می‌کنیم.

اما شاید کمتر کسی این فکر به سرش بزند که می‌توان از کوهستانی برفی که سالیان دراز میزبان اسکی سواران بی شماری بوده است، مامنی ساخت از جنس گل‌های رنگارنگ که هر انسانی را مبهوت زیبایی و قدرتش کند.

با فرارسیدن فصل گرما و آب شدن برف‌های کوهستانی باید فرصت را غنیمت دانست و در کنار خانواده، به جایی سفر کرد که آدمی را با گل‌های زیبا و رنگارنگ پیوند می‌دهد.

گل‌هایی که در بلندای کوهستان می‌رویند

گل‌هایی که هارمونی هستی را به صدا درمی آورند

وقتی وارد بزرگترین پیست اسکی غرب آسیا یعنی دیزین می‌شوید با بزرگترین دشت گل‌ لاله روبرو می شوید،دشتی پر از گل های لاله ،کوکب و داوودی که چشم های تماشاگران طبیعت را جلایی دوباره می دهد.

طبیعت دیزین در بهار سخاوتمندتر از همیشه است، دشت‌ها سرسبز، چشمه‌ها و آبشارها پرآب و مزارع پرگلند. جایی دور از شهر و در دل کوه‌ که خبری از هیاهو نیست و تنها دشت لاله های  زیبا خیره تان می کند.زیبایی دشتی که در بهار لباسی از گل‌های رنگارنگ به تن می‌کند و در باد بهاری می‌رقصد شما را شگفت‌زده می‌کند و نمی‌گذارد لحظه‌ای چشم از آن بردارید.

این روزها که مردم نمی‌توانند در اماکن بسته تردد زیادی داشته باشند و به خاطر بیماری کرونا مجبور به ماندن در خانه هایشان هستند،می‌شود از این طبیعت زیبا در کنار خانواده  نهایت استفاده را برد.

محمدرضا پهلوانی، مجری طرح کشت گل‌های لاله در دیزین می گوید: با کاشت ۱۲ میلیون قطعه گل لاله ،کوکب ،داوودی و سینره درمیان صدگونه گیاهی خودرو توانستیم به غیر از فصل زمستان در دیگر فصل ها نیز میزبان گردشگران در دیزین ، قلب رشته کوه های جنوبی البرز باشیم.

او  با بیان این که در سال اول ۴۰ هکتار از این کوهستان زیر کشت گل رفته است، می گوید: ۳۰۰ هکتار از۵۶۰ هکتار وسعت پیست اسکی دیزین زیرکشت لاله ها رفته است.

پهلوانی با تاکید براین که در این مکان تفریحی همه دستورالعمل های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا رعایت می شود، می افزاید: این کوهستان پر از گل بهترین مکان برای آرامش روح وجان به دور از هیاهوی شهری است.

فتحی با اشاره به بازدیدکنندگان این دشت پرگل می‌گوید: از جاده چالوس می‌گذشتیم و به طور اتفاقی تصمیم گرفتیم سری هم به دیزین بزنیم ،در اینجا  لاله‌های کوهستانی در رنگ‌های مختلفی دیده می‌شوند و سبد سبد شادی را به محیط اطرافشان می‌بخشند.

صادقی دیگر بازدیدکننده دشت لاله‌ها می‌گوید: به قدری در دنیای ماشینی امروز دغدغه‌ها و افکار بدی به سراغمان آمده است که گاهی فراموش می‌کنیم زندگی تنها توجه به مادیات نیست.

محمدی دیگر بازدیدکننده مجموعه دیزین می‌گوید: ترجیح دادم به جای اینکه فرزندم وقتش را با فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای بگذراند به طبیعت بیاید و شادابی و نشاط را در دنیای واقعی تجربه کند.

گل‌هایی که در بلندای کوهستان می‌رویند

درب دیزین با لاله هایش به روی مردم باز شد

سولقانی، مسئول سابق پیست اسکی دیزین می‌گوید: پیست دیزین پتانسیل‌های زیادی را داراست و به مدت سه ماه برای اسکی سواری مورد استفاده قرار می‌گیرد اما امروز در کنار ورزش ،پیست اسکی دیزین باغ لاله ها شده است تا چشم های طبیعت دوستان را خیره کند و باعث درآمدزایی و اشتغال جوانان جاده چالوس شود.

سولقانی می گوید:دشت لاله‌ها  علاوه بر محیطی سالم و مفرح برای اقشار جامعه امروز باعث کارآفرینی و اشتغال زایی جوانان زیادی شده است. 

او می گوید:علاوه بر پیست اسکی و دشت لاله ها، مجموعه دیزین پتانسیل‌ بیشتری برای کار آفرینی و اشتغال زایی دارد، اما برای رسیدن به این مهم نیاز به کارشناسی و مدیریت سازنده داریم.

پهلوانی، مجری طرح کشت گل‌های لاله در دیزین می‌گوید: اشتغال آفرینی در بخش گردشگری موضوعی است که مسئولان ما از آن غافل بودند و دشت گل‌های لاله فرصت بزرگی برای البرز است تا صنعت گردشگری متحول شود.

مجری طرح کشت گل‌های لاله در دیزین نیز می‌افزاید: ایده کشت گل‌های لاله از مدت‌ها قبل در ذهن من بود و تصمیم گرفتم این کار را با کمک بخش خصوصی انجام دهم تا آزادانه‌تر کار کنم.

او  می گوید: قرار است امسال چنین پروژه‌ ای از دشت گل  را در توچال بنا کنیم.

پهلوانی می افزاید: این ایده زمانی در ذهنم شکل گرفت که به جوانان برای اشتغال فکر می کردم ،گل‌هایی که می‌توانند صنعت گردشگری را در البرز رونق دهند .

گل‌هایی که در بلندای کوهستان می‌رویند

کلهر،معاون پیست دیزین می‌گوید: پیست دیزین یک پیست زمستانه بود که حدود ۱۲۳ پرسنل داشت و با پایان یافتن فصل زمستان تعداد پرسنل‌های ما به ۴۰ نفر می‌رسید. اما در سال جاری با افتتاح دشت گل‌های لاله تعداد پرسنل ما به ۹۰ نفر رسید.

او می‌افزاید: دیزین آب و هوای خوبی دارد و برای اولین بار است که از یک پیست اسکی برای کشت گل‌های لاله استفاده می‌شود. در آینده برنامه اسب سواری، دوچرخه سواری و موتورسواری را در دیزین تاسیس خواهیم کرد.

پیست دیزین و دیگر پیست‌های اسکی کشور می‌توانند به منبع خوبی برای اشتغال زایی و کارآفرینی تبدیل شوند. این اتفاق نیازمند همکاری همگانی مسئولان و برنامه‌ای مدون است.

برای کارآفرینی به  یک جو همت نیاز است

با توجه به رکود به‌ وجود آمده در اثر شیوع کرونا از جمله مزایای این طرح علاوه بر رونق صنعت گردشگری، جذب توریست خارجی و تأمین نیاز مصرفی شهرداری‌ها و جشنواره‌های گل و گیاه در کشور است.

به نظر می رسد با حمایت بیشتر مسئولان و همت جوانان این مرز و بوم می توان چنین نوآوری هایی خلق کرد که باعث درآمدزایی و اشتغال برای جوانان باشد .

استان البرز علیرغم کوچک بودن از لحاظ اقلیمی ظرفیتی دارد که هیچ کجای دنیا این ظرفیت وجود ندارد و آن هم داشتن درجه دماهای متفاوت در مناطق مختلف استان است به طوری که هوای تابستانی و زمستانی را همزمان در استان می توان تجربه کرد.

با وجود این پتانسیل می توان البرز را به پایتخت گل لاله نه تنها در ایران بلکه در دنیا تبدیل کرد که در ماه های مختلف در یک از نقطه از استان این گل را کشت، پرورش و به نمایش بگذاریم.

۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 16148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha