اصلی‌ترین مشتری خشکبار ایران کدام کشور است؟

​​​​​ سازمان توسعه تجارت در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت صادرات خشکبار ایران در سال جاری پرداخته که نشان دهنده رشد صادرات در این بخش است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا، با وجود آنکه در طول سال‌های گذشته بسیاری از دولت‌ها بر لزوم حرکت به سمت صادرات کالاهای پیچیده و با ارزش افزوده بالا تاکید کرده‌اند اما در عمل هنوز بخش مهمی از صادرات ایران را یا محصولات وابسته به نفت تشکیل می‌دهند یا کشاورزی و محصولات غذایی و از این رو حفظ بازارهای سنتی ایران اهمیت فراوانی دارد.

در سال  ۱۳۹۹، میزان صادرات خشکبار ایران نیز به تبعیت از وضعیت جهانی اقتصاد زیر سایه شیوع کرونا، کاهش یافت اما همانطور که آمارها نشان می‌دهد در دو ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ میزان صادرات ایران ۴۸ درصد افزایش یافته، آمارهای تفکیکی سازمان توسعه تجارت نیز نشان می‌دهد که در حوزه خشکبار صادرات ایران افزایش یافته است.

بر اساس اعلام این سازمان،  صادرات این گروه طی دو ماهه نخست سالجاری با ارزشی معادل ۲۱۲ میلیون دلار و به وزن ۹۶ هزار تن صورت گرفته که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۳۶ درصد و به لحاظ وزنی ۲۵ درصد رشد داشته است.

از این میزان، صادرات پسته خود به تنهایی معادل ۱۲۲ میلیون دلار و ۱۸ هزار تن بوده است که ۵۷ درصد از کل صادرات این گروه را به خود اختصاص داده و نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۴۳ درصد و از لحاظ وزنی ۵۰ درصد افزایش را نشان  می‌دهد.

از مهمترین بازارهای هدف صادراتی محصولات خشکبار در دوره مذکور می‌توان به چین، امارات متحده عربی، هندوستان، ترکیه، عراق، پاکستان، روسیه، قزاقستان، ویتنام، افغانستان و... اشاره کرد.

صادرات خرما طی دو ماهه نخست سالجاری معادل ۴۸ هزارتن به ارزش۴۲ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزشی ۱۲ درصد و از لحاظ وزنی ۱۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد. صادرات کشمش نیز طی دو ماهه سالجاری  معادل ۲۷ هزارتن به ارزش ۳۵ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه قبل از نظر ارزشی و وزنی با ۵۰ درصد رشد مواجه شده است.

۲۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۵
کد خبر: 16138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha