فدرال رزرو عمداً حباب‌های اقتصاد آمریکا را بزرگ می‌کند

یک کارشناس آمریکایی گفت فدرال رزرو عمداً مشغول تلاش است تا حباب ارزش دارایی‌ها را بزرگ‌تر کند، اقدامی که موجب پایین آمدن نرخ رشد واقعی اقتصاد آمریکاست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از راشاتودی، پیتر شف، کارگزار باسابقه بورس وال‌استریت و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری یورو پسیفیک، می‌گوید بانک مرکزی آمریکا راهی ندارد جز آنکه در نهایت نرخ بهره بانکی در این کشور را بالا ببرد مگر آنکه بخواهد دلار را بی‌ارزش کند.

به گفت وی یکی از تعجب برانگیزترین اظهارات جروم پاول، رئیس کل بانک مرکزی فدرال آمریکا، طی هفته گذشته این بود که در یک کنفرانس خبری گفت بانک مرکزی فدرال آمریکا مجبور است با نرخ تورم پایین مبارزه کند چرا که این مسئله می‌تواند باعث شود که نرخ بهره بیش از حد پایین بیاید.

شف می‌گوید علیرغم این صحبت‌ها اما وی واقعاً نرخ پایین تورم را می‌خواهد. نرخ بهره دلار هم‌اکنون صفر درصد است و هدف بانک مرکزی فدرال آمریکا هم پایین بودن نرخ بهره است. پس چگونه بانک مرکزی می‌گوید نرخ تورم پایین یک مشکل است.

وی ادامه داد بدون شک ما در اقتصاد آمریکا حباب داریم و بانک مرکزی هم می‌داند که این حباب وجود دارد و هر زمان که این حباب شروع به کوچک‌تر شدن می‌کند بانک مرکزی فدرال آمریکا به آن می‌دمد تا بزرگ‌تر شود.

این کارگزار باسابقه بورس وال‌استریت گفت من فکر می‌کنم تمام سیاست‌های بانک مرکزی فدرال آمریکا عامدانه طراحی شده‌اند تا این حباب را نگه دارند.

شف افزود تناقض این است که هر کاری که بانک مرکزی آمریکا می‌کند تا حباب ارزش دارایی‌ها را بزرگ‌تر کند در واقع در حال پایین آوردن نرخ رشد واقعی اقتصاد آمریکاست.

به اعتقاد شف بانک مرکزی آمریکا بزرگ‌ترین دشمن رشد واقعی اقتصاد این کشور است چرا که بیش از حد خود را متعهد به حفظ حباب دارایی‌ها کرده و البته وجود این حباب را تکذیب می‌کند.

شف ادامه داد ما نیازی هم به هزینه بیشتر در زیرساخت‌ها نداریم چرا که ما نمی‌توانیم این هزینه‌ها را تأمین کنیم. اقتصاد ما فروپاشیده و دوست نداریم که دولت پول چاپ کرده و آن را خرج کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد ما خواستار آنیم که دولت هزینه‌کردها را متوقف کرده تا این منابع به سمت بخش خصوصی که واقعاً به آن نیاز دارد هدایت شود. هر کاری که دولت می‌کند و تمام این طرح‌های هزینه‌ای دولتی، اقتصاد آمریکا را ضعیف‌تر می‌کند و تأثیری در تقویت آن ندارد.

۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۳
کد خبر: 1613
منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha