در اقتصاد ایران خبری از ثبات متغیرهای اقتصاد کلان نیست/مسوولین از عهده کنترل نرخ رشد نقدینگی و تورم بر نمی آیند/ با عوض شدن افراد، تغییرات جدی در اقتصاد ایجاد نخواهد شد!

کارشناس بازار سرمایه و پژوهشگر اقتصاد ایران گفت : متاسفانه در اقتصاد ایران خبری از ثبات متغیرهای اقتصاد کلان نیست و مسوولین از عهده کنترل نرخ رشد نقدینگی و نرخ رشد تورم بر نمی آیند یا برنیامده‌اند! سیاستگذاری‌های غلط، سوء تدبیرها و روش‌های اقتصادی غیر کارآمدی موجب شده تا ما با چالشهای جدی در عرصه اقتصاد کشور مواجه شویم.بنده در آستانه انتخابات ریاست جمهوری فکر نمی کنم با عوض شدن افراد، تغییرات جدی در اقتصاد ایجاد شود.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد؛  کاهش قدرت خرید مردم ایران در ده سال گذشته تازه ترین موضوعی است که آمارهای اقتصادی از آن پرده برداشته است، هر چند برای به دست آوردن آمار واعداد نیاز چندانی به داده ها وتحلیل های آماری نبود، چرا که جیب و سبد معیشتی خانوار بسیار شفاف تر و بهتر از آمارهای غیر شفاف نهادهای دولتی این راز مگو را برملا می کند که قدرت خرید مردم ایران ۳۴ درصد یا به مراتب بیشتر از ارقام اعلامی از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی کاهش یافته و سبد خرید مردم خالی از بسیاری از نیازهای روزانه آنهاست که در تامین سلامت خانواده موثر است، بگذریم از خرید کالاهای فرهنگی یا سفر که از زندگی مردم رخت بسته است. رادار اقتصاد برای تبیین عواملی که فشار معیشتی بسیاری به مخارج خانوار وارد می کند در گفت و گو با سعید اسلامی بیدگلی مسائل اقتصادی موثر بر این موضوع را مورد بررسی قرار داده که در ادامه می خوانید.

سعید بیدگلی اسلامی کارشناس بازار سرمایه و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با رادار اقتصاد کاهش درآمد سرانه افراد و خانوار در ده سال گذشته را از منظر کارشناسی مورد بحث قرار داد و در این باره گفت : به دلایل مختلفی درآمد سرانه کشور از سال ۹۰ تا سال ۹۸ دچار کاهش ۳۴ درصدی شده است. مدیریت اقتصاد و شرایطی که در اقتصاد ایران تاثیر گذار بوده یا به اقتصاد تحمیل شده، زمینه های کاهش یک سوم درآمد خانوار و افراد را نسبت به سال ۱۳۹۰ فراهم کرده، هر چند در ظاهر و به صورت عددی  درآمدها افزایش یافته است، اما قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است. براین اساس اگر اقتصاد ایران رشد ۸ درصدی داشته باشد، شش سال زمان می برد تا به قدرت خرید سال ۹۰ برسیم موضوعی که برای مدیریت و اقتصاد ایران یک موضوع تاسف بار بسیار بزرگ به شمار می رود. 

وی در ادامه خاطر نشان کرد : کشور ایران در طی یک دهه گذشته دچار تلاطمات اقتصادی بسیاری زیادی شده، به دلیل اینکه مدیران و سیاست گذاران نتوانستند  متغیرهای موثر بر اقتصاد را به درستی مدیریت و کنترل کنند، که یکی از آنها مساله تورم است. البته عدم کنترل مدیریت تورم فقط مربوط به یک دهه گذشته نیست، بلکه کشور به طور جدی در یک دهه گذشته با این چالش مواجه بوده‌ است. 

بیدگلی اسلامی نقش متغیر مهمی مثل ارز را در افزایش تکانه های اقتصاد ایران تشریح کرد و در این باره گفت: تنش های ارزی و عدم مدیریت درست ارز نیز تورم زیادی را به اقتصاد تحمیل کرده است، به نحوی که همین موضوع درآمدهای کشور و به تبع آن درآمد و قدرت خرید مردم را بسیار کاهش داده است. تنش های سیاسی و تحریم ها نیز در افزایش شوک‌های ارزی بی تاثیر نبوده، لذا کشور با درآمد ارزی مواجه شده و  کاهش جدی درآمدهای ارزی، منجر به سیاست گذاری هایی شده که ناچارا تورم بر زندگی مردم تحمیل شده است، ضمن اینکه به نسبت افزایش تورم، بخش بزرگی از طبقات اجتماعی کشور، در یک دهه گذشته قدرت خرید خود را  از دست داده‌اند. 

سعید بیدگلی اسلامی با بیان اینکه ثبات در اقتصاد ایران از دست رفته است گفت:  متاسفانه در اقتصاد ایران خبری از ثبات متغیرهای اقتصاد کلان نیست و مسوولین از عهده کنترل نرخ رشد نقدینگی، نرخ رشد تورم بر نمی آیند یا برنیامده‌اند! سیاستگذاری‌های غلط، سوء تدبیرها و روش‌های اقتصادی غیر کارآمدی که سیاست ها به صورت کلی و مطلوب در آن محقق نمی شود موجب شده تا ما با چالشهای جدی در عرصه اقتصاد کشور مواجه شویم که یکی از مهمترین نمودهای آن را در کاهش درآمد سالانه افراد جامعه می بینیم، موضوعی  کاملا محسوس که جامعه را به سمت فقر حرکت داده است، منتها نکته بسیار جدی این است که چه راهکاری برای حل این مشکلات وجود دارد؟ 

وی در این زمینه توضیح داد: بنده به عنوان یک پژوهشگر اقتصادی شاهد مشکلات بزرگی در اقتصاد هستم که به نظر نمی‌رسد مسوولین برای کاهش یا از بین رفتن آنها چاره ای اندیشیده باشند، مثل نرخ رشد نقدینگی، نرخ بالای تورم، شوک‌های ارزی که در همه دولت ها تجربه‌ شده است، در کنار سیاست‌های ضد بازار که همیشه اتخاذ شده است. در حوزه قیمت گذاری دستورهای غیر علمی، نظارت های ناکارآمد موارد متعددی را می توان مورد اشاره قرار داد که هر کدام به خودی خود ضربه مهلکی بر بدنه اقتصاد ایران است، لذا بنده در آستانه انتخابات ریاست جمهوری فکر نمی کنم با عوض شدن افراد، تغییرات جدی در اقتصاد ایجاد شود البته در دوره های در برخی از این مقاطع دوره های دو سه ساله ای را داشته ایم که اقتصاد در وضعیت مطلوب تری قرار گرفته‌، اما برای رشد اقتصادی و بهبود معیشت مردم باید اقتصاد ایران به  نظام بین المللی برگردد، اگر ارتباط اقتصادی و تجاری ما با دنیا بهتر شود حتما رشد اقتصادی خوبی را تجربه خواهیم کرد، حتی می توان امیدوار بود در طی یکی دو سال نرخ رشد تورم آرام بگیرد.

وی دراین باره تصریح کرد: بنابراین برای بهبود وضعیت معیشتی و اقتصاد کشور نیازمند چرخش بسیار جدی در حوزه سیاست گذاری اقتصادی هستیم. اگر این موارد حل نشود چون عموما این مشکلات در همه دولت ها وجود داشته، اگر موارد یاد شده حل نشود، همچنان با چالش های اصلی اقتصاد دست به گریبان خواهیم بود، در شش سال آینده هم به رشد ٨ درصدی نمی رسیم، لذا نمی توان به گشایش در بهبود وضعیت معیشتی خانوارها و رشد تولید امیدوار بود.

۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 16123

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha