دخالت دولت شفافیت در بازار را بر هم می‌زند

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: تضاد منافع در حال حاضر بزرگترین معضلی است که اقتصاد و مشخصا بازار سرمایه با آن درگیر است و تا زمانی که تضاد منافع در ساختار اقتصادی تعدیل نشود اصلاحاتی را نخواهیم داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تجارت نیوز؛ بورس از نیمه دوم مرداد ماه سال گذشته ریزش‌های شدیدی را داشت. بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بازار معتقدند بعد از تشویق‌های مکرری که از مردم برای حضور در بازار صورت گرفت، دخالت‌های دولت هم در بورس اوج گرفت تا حدی که با قیمت‌گذاری دستوری در صنایع اصلی بازار و برهم زدن مکانیزم عرضه و تقاضا راه هموار بازار را ناهموار کرد و هنوز بعد از گذشت حدودا یک سال هنوز بازار سرمایه به روال باثبات قبلی خود برنگشته است.

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه درباره راهکارهای بازگشت اعتماد سهامداران به بورس گفت: ثبات در قوانین مهم‌ترین کمکی است که سیاست‌گذار می‌تواند انجام دهد و نیازی به تزریق منابع در بازار نیست به طور کلی تسهیل در قوانین و از میان برداشتن موانع در بورس موثرترین راهی است که باید شکل بگیرد.

این کارشناس بازار در بخش دیگری تشریح کرد: تعدیل در حجم مبنا و دامنه نوسان باعث می‌شود تا نقدشوندگی که مهم‌ترین شاخصه بازار سرمایه است از بین نرود و شفافیت در بازار با الزام شرکت‌ها به انتشار به موقع صورت‌های مالی و گزارشات ماهانه به صورت مستمر ایجاد شود.

نصیرزاده با تاکید بر لزوم ایجاد انجمن حمایت از سهامداران خرد گفت: یکی دیگر از راه‌های کمک به عمق و بازگشت اعتماد به بازار ایجاد چنین انجمنی است که سهامداران خرد بتوانند در نظارت و اجرای آن سهیم باشند و از این طریق به شفافیت بازار کمک شود.

نصیرزاده در پاسخ به این سوال که آیا دخالت دولت در بازار الزامی است یا خیر گفت: بازار نیازی به دخالت دولت ندارد زیرا مهم‌ترین مکانیزم بازار که شفافیت است را دولت به دلیل آنکه خودش ذی نفع در بازار است بر هم می‌زند و تضاد منافع در حال حاضر بزرگترین معضلی است که اقتصاد و مشخصا بازار سرمایه با آن درگیر است و تا زمانی که تضاد منافع در ساختار اقتصادی تعدیل نشود اصلاحاتی را نخواهیم داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری گفت: دولت در صورتی می‌تواند در بازار دخالت کند که در فضای ملتهب آن با ایجاد ساز و کارهایی از جریان پول و سهامداران حمایت کند اما در زمانی که دولت با وعده و وعیدهای پوچ حتی به ضرر بازار عمل می‌کند دخالت آن در بازار بی‌نتیجه خواهد بود.

۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
کد خبر: 16107

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha