توافق جدید قوه قضاییه با فولاد مبارکه/ تأمین ورق کارخانه‌ها به روش سهمیه‌بندی

معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: در ادامه پیگیری‌ها برای اصلاح روند فروش ورق و اسلب، مذاکراتی چند جلسه‌ای با فولاد مبارکه اصفهان، بزرگترین تولیدکننده ورق کشور داشتیم و به تفاهمی رسیدیم مبنی بر اینکه فولاد مبارکه ورق کارخانه‌ها از جمله خودروسازی‌ها، تولیدکنندگان لوازم خانگی و کارخانه‌هایی که نگران تعطیل شدن آن‌ها هستیم، تأمین کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد  سعید عمرانی در گفتگوی اختصاصی با فولادبان؛ افزود: این تأمین ورق به نحو سهمیه‌بندی در بورس انجام خواهد شد و در این توافق، فولاد مبارکه به ما قول داده که رضایت کارخانه‌ها گرفته شود، یعنی ما قصد داریم دست دلالان از این بازار کوتاه شود و در نوع عرضه توسط این کارخانه دخالت نمی‌کنیم.

معاون قضایی دادستان کل کشور در رابطه با نتایج این نحوه عرضه، گفت: در حال حاضر، شرایطی فراهم شده است تا اول بفهمیم فولاد مبارکه این ورق‌ها را در اختیار چه کارخانه‌هایی قرار می‌دهد، دوم کسانی که این ورق‌ها را می‌گیرند، دلال نباشند و تولیدکننده باشند که برای این کار لیست آن‌ها مشخص باشد و در نهایت، حبابی برای قیمت ورق ایجاد نشود.

وی در رابطه با طرح عرضه ورق فولاد مبارکه و نظارت بر نحوه عرضه، گفت: در جلسه‌ای که با سرپرست وزارت صمت داشتیم، او کلیات این طرح را پذیرفت و منتظر هستیم تا این طرح برای یک دوره سه ماهه به صورت آزمایشی اجرایی شود تا در صورت موفقیت آن، بتوانیم در ستاد تنظیم بازار این طرح را برای سایر عرضه‌ها هم مصوب کنیم.

عمرانی افزود: فولادی‌ها قول داده‌اند تا حداکثر سه ماه نابسمانی بازار ورق و اسلب حل شود که اگر این طرح با موفقیت پیش برود، برای شمش هم چنین برنامه‌ای را پیاده‌سازی خواهیم کرد تا بتوانیم بازار شمش را هم سامان‌دهی کنیم.

معاون قضایی دادستان کل کشور درباره افزایش حجم عرضه ورق در بورس کالا، تصریح کرد: ۲۰ درصد از این محصولات قرار است برای کشف قیمت در تالار اصلی بورس کالا عرضه شود و باقی محصولات هم برای تامین نیاز کارخانه‌ها در نظر گرفته شده است که به صورت سهمیه‌بندی عرضه خواهد شد و با این شرایط، حتما حجم عرضه ورق در بورس هم افزایش پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه فعلا با فولاد مبارکه برای عرضه ورق به کارخانه‌ها صحبت انجام شده، گفت: فولاد مبارکه مدعی شده است که می‌تواند ورق کارخانه‌ها را تأمین کند و ما این همکاری را به فال نیک می‌گیرم و انتظار داریم اتفاقات خوبی در بازار بیفتد و اگر کارخانه‌های دیگر هم بخواهند به این طرح اضافه شوند، باید با همین روند محصولات خود را عرضه کنند، اما در این نقطه فولاد مبارکه به تنهایی می‌تواند بازار را کنترل کند.

عمرانی در پایان درباره احتکار ورق توسط برخی بنگاه‌داران، گفت: طرح تصویب شده برای کنترل بازار مربوط به وضعیت آینده و احتکار و تخلفات بازار بحثی مربوط به گذشته است که اگر  تخلفی در بازار مشاهده شود، با آن برخورد خواهد شد

۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۹
کد خبر: 1609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha