ایران ۱- عراق ۰؛ مبارک فوتبال ایران

نمایش فوق‌العاده شاگردان اسکوچیچ در دور برگشت مرحله مقدماتی جام جهانی با کسب چهارمین پیروزی مقابل عراق و صعود به مرحله بعد تکمیل شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ورزش سه، پایان تلخ در دور رفت مرحله نخست مقدماتی جام جهانی در قاره آسیا با شکست مقابل بحرین و عراق و کسب ۶ امتیاز، موجب شد تا تیم ملی ایران در شرایط سختی برای راهیابی به مرحله نهایی انتخابی قرار بگیرد، اما شاگردان اسکوچیچ توانستند در خاک بحرین دست به کار بزرگی بزنند و با گرفتن چهار پیروزی پیاپی مقابل هنگ‌کنگ، بحرین، کامبوج و در نهایت عراق که با تک گل سردار آزمون به دست آمد، در صدر جدول گروه C بایستند و بدون اما و اگر راهی دور نهایی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ شوند.

هفته نُهُم مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲- قاره آسیا- گروه C
سه‌شنبه: ۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ؛ ساعت: ۲۱ (به وقت ایران)
استادیوم: شیخ علی بن محمد آل خلیفه/ بدون تماشاگر
داور: ایلگیز تانتاشف(ازبکستان)/ کمک‌ها: آندری تسپنکوف(ازبکستان) و دونگ هونگ‌کانگ(کره جنوبی)/ داور چهارم: جان کینگ(کره جنوبی).

اخطار

احمد نوراللهی(۹) از ایران

همام طارق(۱۳) از عراق

علیرضا جهانبخش(۴۲) از ایران

سعد ناطق(۴۷) از عراق

صادق محرمی(۵۳) از ایران

مهدی طارمی(۸۲) از ایران


تیم ملی ایران
علیرضا بیرانوند
محمدحسین کنعانی‌زادگان
شجاع خلیل‌زاده
صادق محرمی
احسان حاج‌صفی(۶۹- میلاد محمدی)
سعید عزت‌اللهی(۶۹- میلاد سرلک)
احمد نوراللهی
علیرضا جهانبخش(۷۸- سامان قدوس)
علی قلی‌زاده(۲+۹۰- کاوه رضایی)
مهدی طارمی
سردار آزمون(۷۸- مهدی قایدی)
سرمربی: دراگان اسکوچیچ

.

تیم ملی عراق

جلال حسن
میثم جبار
سعد ناطق
احمد ابراهیم
علاء مهاوی
علی عدنان
صفاء هادی
امجد عطوان
همام طارق(۶۶- ابراهیم بایش)
بشار رسن(۸۷- محمد قاسم)
مهند علی(۵۹- ایمن حسین)

سرمربی: سرکو کاتانچ

.

شرح گل

ایران یک - عراق صفر (دقیقه ۳۵: سردار آزمون): علی قلی‌زاده با پاس زمینی در عمق تماشایی توپ را از میانه زمین به جناح چپ برد تا احسان حاج‌صفی با فرار سریع و پاس در عرض توپ را در مقابل دروازه عراق به سردار آزمون برساند و او با ضربه بغل پا توپ را از کنار دستان جلال حسن عبور دهد و گلزنی کند.

.

لحظات حساس

دقیقه ۱۵: پاس رو به عقب همام طارق و شوت محکم صفاء هادی به سمت دروازه ایران در میانه راه به شجاع خلیل‌زاده برخورد کرد و راهی کرنر شد که در این صحنه عراقی‌ها اعتقاد به خطای هند پنالتی داشتند.

دقیقه ۱۸: سردار آزمون پشت مدافعان عراق صاحب توپ شد و با شوت روی پا دروازه این تیم را باز کرد، اما کمک داور اول مسابقه این گل را آفساید اعلام کرد.

.

دقیقه ۲۸: پاس در عمق علی قلی‌زاده موقعیت خوبی را برای آزمون به وجود آورد که پاس او به محوطه ۶ قدم برای مهدی طارمی توسط مدافعان عراق دفع شد و در ادامه نیز پاس رو به عقب سردار ثمری نداشت.

دقیقه ۴۵: توپ ارسالی از روی کرنر توسط امجد عطوان و ضربه سر نه چندان خوب سعد ناطق در اختیار بیرانوند قرار گرفت.

.

دقیقه ۴۷: عراق نیمه دوم را هجومی شروع کرد و یک حمله جدی به وجود آورد که شوت مهند علی را بیرانوند در دو مرحله در اختیار گرفت.

دقیقه ۶۳: ضربه ایستگاهی بشار رسن از پشت محوطه جریمه با اختلاف کمی از روی دروازه ایران به اوت رفت.

دقیقه ۷۳: حمله خطرناک ایران نزدیک بود به گل دوم ختم شود که پاس خوب مهدی طارمی و شوت آزمون را جلال حسن دفع کرد و در برگشت نیز علی عدنان اجازه گلزنی به سردار را نداد.

دقیقه ۸۰: علی قلی‌زاده بهترین فرصت را داشت تا گل دوم ایران را به ثمر برساند، اما شوت او در محوطه جریمه عراق دقت لازم را نداشت و توسط جلال حسن مهار شد.

دقیقه ۸۴: پاس پشت پای چشم‌نواز مهدی طارمی برای سامان‌قدوس و شوت پر قدرت او را جلال حسن به زحمت دفع کرد.
دقیقه ۸۵: احمد نوراللهی از پشت محوطه جریمه با پای چپ اقدام به شوت‌زنی کرد که ضربه او را جلال حسن بدون دردسر در اختیار گرفت.

دقیقه ۷+۹۰: کاوه رضایی با حرکت انفرادی عالی وارد محوطه جریمه عراق شد و پس از عبور از یک مدافع، در مقابل تیرک دوم به مهدی قایدی پاس داد که او در مقابل دروازه خالی توپ را به بیرون زد.

.

بهترین بازیکن

خط دفاعی تیم ملی ایران در دیدار مقابل عراق کاملا بی‌نقص ظاهر شد و محمدحسین کنعانی‌زادگان و شجاع خلیل‌زاده در کنار محرمی و حاج‌صفی، توانستند بارها از نفوذ مهاجمان و بازیکنان تکنیکی عراق جلوگیری کنند و اجازه ندهند خطر جدی روی دروازه ایران اتفاق بیفتد تا با یک دفاع تیمی عالی، ایران یک بازی دیگر هم کلین‌شیت کند.

.
اتفاق ویژه

آخرین پیروزی ایران مقابل عراق در یک بازی رسمی به ۹ سال قبل برمی‌گشت، اما ملی‌پوشان فوتبال ایران موفق شدند در یک بازی حیثیتی، انتقام شکست دور رفت را بگیرند و با کسب چهارمین برد پیاپی در دور برگشت مرحله اول مقدماتی جام جهانی، عملکرد فوق‌العاده رقم بزنند و با وجود گرفتن میزبانی، صعودشان به مرحله نهایی را قطعی کنند.

.

درحاشیه

* ترکیب تیم ملی ایران در دیدار امشب مقابل عراق در مقایسه با مسابقه اخیرش برابر کامبوج ۴ تغییر داشته که بیرانوند، کنعانی‌زادگان، حاج‌صفی و آزمون به‌جای امیر عابدزاده، مرتضی پورعلی‌گنجی، میلاد محمدی و سامان قدوس بازی می‌کنند.
* بشار رسن با رفع مصدومیت به ترکیب تیم ملی عراق رسیده و برابر ایران بازی می‌کند.

* در دقیقه ۶ صفاء هادی بخاطر برخورد با عزت‌اللهی آسیب دید و برای دقایقی بازی را دچار وقفه کرد و در نهایت از زمین بیرون رفت.
* عراق از ۵ مدافع در ترکیب خود استفاده کرده و دفاع چند لایه‌ای مقابل ایران دارد.
* نوراللهی در دقیقه ۵ بخاطر جلوگیری از ضد حمله عراق و بازی خطرناک مقابل همام طارق، نخستین کارت زرد بازی را گرفت.

* محمدرضا اخباری، عارف غلامی، دانیال اسماعیلی‌فر و سیامک نعمتی در فهرست ایران مقابل عراق قرار نگرفتند.
* کمال کامیابی‌نیا و وحید امیری بخاطر محرومیت در فهرست ایران حضور ندارند.
* بازیکنان عراق در دقیقه ۱۵ پس از عدم اعلام خطای هند پنالتی به سود این تیم اعتراض زیادی به داور ازبک داشتند.

* علیرضا جهانبخش که پس از خروج احسان حاج‌صفی از زمین کاپیتان ایران شده بود، بعد از تعویض بازوبند را در اختیار مهدی طارمی قرار داد تا او برای نخستین بار به این مهم برسد.

۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۵
کد خبر: 16073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha