همتی :همه درباره FATF نظر می‌دهند جز رییس بانک مرکزی!

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: باید هم استراتژی‌مان را تغییر بدهیم و هم تاکتیک‌ها را تغییر دهیم. چندین بار گفتم که حکمرانی اقتصادی در کشور باید تغییر کند و دولتی روی کار بیاید که اقتصاد را بر سیاست حاکم کند و دوران حاکمیت سیاست بر اقتصاد پایان یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرنگار ایلنا، عبدالناصر همتی کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در نشست خبری امروز خود که در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار شد، طی سخنانی ضمن تشکر از دعوت انجمن اسلامی این دانشگاه به آغاز تحصیلات اقتصادی خود در این دانشکده در ۴۶ سال گذشته اشاره کرد و بیان داشت: امروز برای من روز مهمی است، علت اینکه کاندیدا شدم این است که روند امور اقتصادی کشور و شرایط اقتصادی سیاسی و اجتماعی مطلوب نیست.

وی با بیان اینکه من چندین بار هم گفتم که قطار توسعه از ما رد شده و باید خود را به آن برسانیم، گفت: ملت ایران علیرغم امکانات و منابعی که کشور دارد، شایسته‌ این شرایط نیستند. باید هم استراتژی‌مان را تغییر بدهیم و هم تاکتیک‌ها را تغییر دهیم. چندین بار گفتم که حکمرانی اقتصادی در کشور باید تغییر کند و دولتی روی کار بیاید که اقتصاد را بر سیاست حاکم کند و دوران حاکمیت سیاست بر اقتصاد پایان یابد.

همتی در پاسخ به سوالی پیرامون مسأله برجام و اجرای آن، اظهار داشت: برجام، موضوع مهمی است و مورد تایید نظام و رهبر انقلاب است و ایشان فرمودند که ما مصمم هستیم برجام اجرا شود، ما امیدواریم آمریکا که ابتدا از آن خارج شده به برجام برگردد. اگر برجام در این دولت اجرایی شد که مهم است، دولت هم تلاش خود را دارد که این مساله حل شود و امیدواریم که در همین دولت هم حل شود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اما اگر اینطور نشد در دولت من حتما حل این مسأله را دنبال خواهم کرد. مشکل ما تعامل با دنیا است من این را در مناظره‌ها هم گفتم، هیچ کشوری به توسعه نرسیده مگر با تعامل با دنیا. در اقتصاد بسته و با تهاتر که نمی‌شود کشور را اداره کرد. برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد، من در بانک مرکزی هم محکم ایستادم و پیچ خطرناک فشار حداکثری را رد کردیم اما اگر فکر می‌کنند که با این روش خنثی‌سازی تحریم، توسعه تحقق پیدا می‌کند که این امکان‌پذیر نیست. به همین خاطر ما نیاز داریم که در تعامل با دنیا باشیم و به همین دلیل شعار تعامل از خانه تا جهان را انتخاب کردم.

وی افزود: همین مسأله FATF که این اندازه علیه آن سیاه‌نمایی کردند، مسأله عجیبی نیست؛ تنها بحث مبارزه با پولشویی و قاچاق است، خب ما که با این‌ها مخالف هستیم چرا آن را تصویب نمی‌کنیم. حسرت همکاران من در سیستم بانکی این است که بتوانند بدون مشکل با دنیا ارتباط برقرار کنند.

همتی در پاسخ به سوالی درخصوص نامه خود درباره گرانی بنزین و اینکه در مناظره‌ها از پاسخ به این سوال با اشاره به پوششی بودن کاندیدای مطرح‌کننده، پرهیز کرده است، اظهار کرد: همچنان معتقدم دوستانی که آمدند در مناظرات پوششی هستند و صبر کنید تا روز انتخابات که ببینید اینطور هستند یا نه. البته خوشحال می‌شوم که اشتباه کرده باشم و تا آخر در انتخابات حضور داشته باشند. اما درخصوص آن نامه؛ آن نامه که اشاره می‌کنید، چرا متن کامل نامه را منتشر نمی‌کنند و تنها یک بخش کوتاه از آن را که می‌شود یک چهارم از نامه منتشر کرده‌اند؟

وی افزود: چرا متن کامل را منتشر نمی‌کنند، در همان بخش کوتاه که منتشر می‌کنند من دو نکته گفتم اول اینکه ۹۰-۱۰۰ هزار تومان به یارانه نقدی مردم افزوده شود من به فکر معیشت مردم بودم آیا به این عمل شد؟ یا من گفتم این مسأله امنیتی است و باید به دقت اجرایی شود با رعایت ملاحظات آیا اینطور شد؟ حوادثی بعد از آن به وجود آمد که شاهد بودید. پس به نامه من عمل نشد.

همتی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درخصوص تصویب FATF و معطل ماندن آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: من قبلاً هم بارها گفته‌ام که تخصصی‌ترین فردی که باید درخصوص موضوع FATF نظر بدهد، رئیس کل بانک مرکزی است اما تقریبا همه درباره آن نظر می‌دهند جز رییس بانک مرکزی، این موضوع یک مسأله بانکی مهم است. اگر ما عضو این کنوانسیون بودیم، قطعاً نگاه بانک‌های جهان برای همکاری نسبت به ما متفاوت از امروز می‌بود. وقتی ۲۰۰ کشور عضو این سازوکار هستند نمی‌شود که فقط ما و یک کشور عضو نیستیم و به همین خاطر دچار مشکلات متعدد هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا، پیرامون انتخاب اعضای کابینه گفت: من تلاش خواهم کرد از نخبگان و شایستگان در میان اصلاح‌طلبان و چهره‌های دانشگاهی در کابینه کمک بگیرم. اینکه اکنون اسمی نمی‌برم به دلیل این است که نمی‌خواهم روند دموکراتیک انتخاب کابینه نقض شوند. روش کار من این نخواهد بود که دو نفر بیایند به اتاق من و تصمیم گرفته شود که فلانی برود فلان جا. حتماً براساس کاربلد بودن انتخاب خواهند شد تا بتوانند به درد مردم بخورند و به مردم خدمت کنند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، در رابطه با مسأله اصلاح بودجه و مشکلات بودجه‌ای کشور بیان کرد: بودجه مهمترین مسأله‌ای است که در کشور داریم و اینکه طی پنج دهه اخیر متوسط تورم ۲۰ درصد را داریم به همین بودجه برمی‌گردد. رهبری انقلاب دو سال قبل به دولت و مجلس اشاره کردند برای اصلاح ساختار بودجه و ارقامی که بدون حساب و کتاب خرج می‌شود. اما دولت و مجلس به این سخن به درستی عمل نکردند. در همین بودجه امسال علیرغم تاکید رهبری ۷۰ درصد توسط دولت و ۳۰ درصد توسط مجلس اضافه شده است این یعنی افزایش ۱۰۰ درصدی نسبت به پارسال در شرایطی که درآمد ما ۱۰ درصد هم افزایش پیدا نکرده است.

وی افزود: در بحث صادرکنندگان بدهکار، می‌گویند بانک مرکزی به ما لیست صد دلاری داده، شما گفتید لیست کامل بده و من لیست کامل دادم شما صد دلاری را فقط دیدید؟ خب آن را حذف می‌کردید و صد میلیون دلاری را می‌دیدید. کارت بازرگانی یکبار مصرف را چه کسانی می‌دهند؟ چه اتفاقاتی با این کارت‌ها رقم می‌خورد؟ من در بانک مرکزی جلوی تراکنش‌های چند هزار میلیارد تومانی این‌ها را گرفته‌ام. این پول‌ها از کجا می‌آید؟ سه دهک پایین در حال له شدن هستند و دو دهک بالا درآمد نجومی پیدا کرده‌اند. ما در بانک مرکزی جلوی کاسبان تحریم را گرفتم. این پول‌ها اگر جلوگیری شود دیگر قیر رایگان داده نمی‌شود، این پول‌ها سر از ستادهای انتخاباتی درمی‌آورد. این همه هزینه می‌کنند و این پول‌ها از کجا می‌آید؟ من و بعضی کاندیداها چنین پول‌هایی نداریم. بخشی از منبع این پول‌ها از سوی کاسبان تحریم تأمین می‌شود.

همتی درخصوص نظر خود نسبت به دیدار با جو بایدن، ابراز کرد: من مشکلی ندارم با کسی ملاقات کنم، باید ببینیم هدف از ملاقات چیست. بایدن از زمانی که آمده حرف‌های متفاوت از ترامپ می‌زند اما در عمل ما چیزی ندیدیم. حتی یک دلار از منابع ما آزاد نشده است. برای اقدام رو به جلو اول باید تغییر رویکرد و رفتار در عمل از سوی آمریکایی‌ها مشاهده و اثبات شود.

رئیس کل بانک مرکزی درخصوص ائتلاف با مهرعلیزاده گفت: صحبتی با ایشان نداشتم و ملاقاتی هم با ایشان نداشتم، از همان ابتدا گفتم یک اقتصاد دان باید مسئولیت کشور را برعهده گیرد این دلیل من برای حضور است ،محکم ایستادم، تا سرنوشت انتخابات را به سمتی ببرم که یک فرد با بینش اقتصادی کشور را به سمت توسعه پایدار سوق دهد. خوشحال می شوم آقای مهرعلیزاده به من کمک کند تا به تعهدات عمل کنم. ابتدا گفتم مستقل وارد شده ام من گفتمان صدای سوم وصدای بی قدرتان هستم. می خواهم با مردم پیمان ببندم، در ستاد های من بخشی عظیمی از اصلاح طلبان حضور دارند. خوشحال می‌شم جبهه اصلاحات حمایت و کمک کند. من مسیر خودم را خواهم رفت و محکم ایستاده ام هرکه حمایت کند، کمک به آینده اقتصاد و توسعه کشور کرده است. مقصودم از اینکه اسامی فردوسی پور و دایی را در مناظرات آوردم به این معنا نبود که اینها به من رای دهند بلکه به این معنا بود که می توانم با اینها فعالیت کنم اینها اگر به من هم رای ندهند از آنها حمایت می کنم.پ خواستم بگویم من این نوع تفکر و مجموعه را قبول دارم.

وی در پاسخ به این سوال که از حجاب اختیاری حمایت می‌کنید، گفت: حجاب در کشور ما قانون است من به عنوان رئیس جمهور براساس سوگندی که می خورم باید به اجرای قانون اساسی پایبند باشم. زنان کشور اعتقاد و باورهای عمیق دارند و نباید در زندگی خصوصی مردم و نحوه رفتار آنها دخالت کنیم. باور داریم تشخیص زنان از ما خیلی بهتر است. به چه مجوزی این اس‌ام اس ها را می دهند و فقط استرس بی خود به مردم وارد می کنند. چرا داخل ماشین مردم تجسس می شوند و اصلا چرا نگاه می کنید. با روان و اعصاب زنان و دختران و جوانان بازی نکنید. حرمت حجاب را همه رعایت می کنند اما اینکه بگوییم چه کسی بهتر تشخیص می دهد را قبول ندارم.

 کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: به جوانان فقط در حد حرف عمل می کنیم. از نظر اقتصادی در یک دهه گذشته به دلیل تحریم ها سرمایه گذاری در کشور منفی بوده و رشد اقتصادی سالی نیم درصد بوده است. فرصت شغلی نتوانسته ایم برای جوانان ایجاد کنیم. جوانان ما نیاز به اوقات فراغت دارند و وقتی ساعت ۱۱ شب جلوی جوانی را می گیریم که کجا می روی تعجب برانگیز است. هیچ جای دنیا این خبرها نیست.

همتی در پاسخ به این پرسش که برای افزایش پهنای باند اینترنت چه برنامه‌ای دارد، گفت: بخش‌هایی مثل اینستاگرام تبدیل به فضای کاری شده است. فضای مجازی تبلور فضای حقیقی ماست. باید فضای حقیقی جامعه را درست کنیم. نباید محدودیت و فیلترینگ ایجاد کنیم. همه دارند از فیلترشکن استفاده می‌کنند سوال این است که پول فروش آن به جیب چه کسی می‌رود؟ چه کسانی از این وضع نفع می‌برند؟

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مگر ما می‌خواهیم مردم را اذیت کنیم؟ این چه کاری است که به مردم بگوییم می‌توانی به یوتیوب، توییتر یا تلگرام بروی اما نمی‌شود راحت این کار بکنی، باید اذیت شوی! من به آقای رئیسی گفتم شما وارد توییتر شدید اجازه دهید توییتر رفع فیلتر شود و مردم راحت توییت‌های شما را بخوانند اما دستوری ندادند.

وی خاطرنشان کرد: طبیعی است که دوستانی ۲ الی ۳ سال است تبلیغ می کنند و هر روز تیتر اول تلویزیون هست و هر روز از اقدامات خود برای اصلاح امور تبلیغ می کنند و طبیعی است که مردم حس کنند انتخابات از قبل تعیین شده است.

۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
کد خبر: 16060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha