سرای محله ها در تهران تبدیل به خلوتگاه سیاسیون شده است/حال مردم در شهر خوب نیست/مدیریت شهری واحدی نداریم!

کارشناس مسائل شهری و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: در تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران، شورای شهر باید مدیریت رنگین کمان اقوام ایرانی را برعهده بگیرد چرا که شهر تهران رنگین کمان اقوام ایرانی است که دراین شهر زندگی می کنند، لذا این شهر نیازمند خدمات متنوعی است.

گروه اقتصاد کلان پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، مساله مدیریت شهری، ساختن شهری هوشمند که فشارها وتنش های زندگی در شهرهای بزرگ را از روی شهروندان بردارد از جمله موضوعات مهم درمدیریت شهری دنیای امروز به شمار می رود. مدیریت شهری مجموعه به هم پیوسته ای است که از شهرهای کوچک تا بزرگ با صدها هزار و میلیون ها نفر جمعیت شهری در ارتباط است لذا باید تک تک خواسته ها و مطالبات همه شهروندان اعم از سالم یا معلول با هر سلیقه ای را ببیند و به بهترین نحو مطلوب در شهر اعمال کند. رادار اقتصاد در گفت وگو با عشرت شایق نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی و شهری درخصوص اهمیت بحث مدیریت شهری در دنیای امروز گفت و گو کرده است که جمع بندی آن در ادامه آمده است.

عشرت شایق فعال سیاسی وشهری و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با رادار اقتصاد به اهمیت بحث مدیریت شهری در افزایش خدمات دهی وتوسعه خدمات رفاهی و فرهنگی شهری در دنیای امروز پرداخت وگفت: در دنیا مدیریت شهری آنقدر حائز اهمیت است که از آن با عنوان حکمرانی شهری نام برده می شود، لذا آنچه مدیریت شهری را در دنیا ودر کشورهای توسعه یافته، موفق کرده است، مدیریت واحد شهری است نه پدیده چند مدیریتی حول برخی از موارد شهری.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، تصمیم گیرهای شهری و خدماتی که در یک استان اتخاذ می شود تنها از سوی مدیریت شهری به صورت کارآمد ومنسجم ارائه داده می شود، بنابراین یکی از مهمترین دلایل خدمات دهی موفق شهری در کشورهای توسعه یافته، مدیریت و تصمیم‌سازی واحد است، درحالی که علی رغم اینکه درایران بحث مدیریت شهری وجود دارد، اما مدیریت شهری واحدی نداریم.

وی دراین خصوص به چند نمونه اشاره کرد و بیان داشت: مثلا درباره کودکان کار، با اینکه چندین نهاد و دستگاه متولی امور کودکان کار هستند اما در انتها همه خواسته ها و همه کاسه ، کوزه ها بر سر شهرداری شکسته می شود و درباره کودکان کار همه از شهرداری مطالبه دارند و پاسخ می خواهند، یا درباره پارک ها.

عشرت شایق به برخی از مطالبات مردمی در شهرهای بزرگ و کوچک که متاسفانه در مدیریت شهری مورد بی توجهی قرار گرفته پرداخت ودراین باره گفت: مدیریت یک پارچه شهری برای همه چیز شهر تصمیم می گیرد حتی ساخت سرویس بهداشتی در شهر، در حالی که فقدان سرویس بهداشتی در شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک یکی از چالش های مهم شهرهای ایران است که اصلا استثنایی ندارد.

وی دراین باره توضیح داد:  مبلمان شهری که مدیریت شهر مسوول نصب آن در شهرهاست فقط شامل نیمکت، سطل زباله تابلوها و بیلبوردها نمی شود ، این موارد بخش های تزئینی است، بلکه اگر مدیریت شهری یکپارچه و تصمیم گیری ها واحد باشد حتما باید به بخش های رفاهی مثل نصب نیمکت و احداث سرویس بهداشتی و خدمات بعد ازآن نیز فکر شود، چرا که شهرهای بزرگی مثل تهران از نبود سرویس های بهداشتی عمومی رنج می برند.

شایق اولویت های مهمی که باید مورد توجه مدیریت شهری باشد را توضیح داد و گفت: فعالیت های مدیریت شهری، مجموعه کار وسیعی است که اولویت های بسیاری در آن لازم الاجراست، به این دلیل که  مدیریت شهری یک مسئله کلان است از تمیز کردن خیابان تا رسیدگی به بانک شهر که مشخص نیست چه عملکردی دارد، تا مدیریت فروشگاه های شهروند یا سازماندهی مشاغل. مثلا مدیریت شهری برای برخی مشاغلی که نباید داخل شهر فعالیت داشته باشد، تصمیم گیری کند یا در خصوص پادگان هایی که قبلا خارج از شهر بوده اند اما با توسعه شهری داخل بافت شهر قرار گرفته اند که امروز درقلب تهران دیده می شوند. لذا مدیریت شهری با حضور اعضای شورای شهر قوی و کارآمد ومسلط به امور شهری برای اداره کردن شهر باید به نحو احسن وارد کار شود تا علاوه بر از بین بردن معضلات اشاره شده، رفاه شهری را برای شهروندان تضمین کند.

 نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی دراین باره گفت: به هر حال شورای شهر باید ماده ۷ را که متاسفانه همیشه روی زمین مانده، محقق کنند، ضمن اینکه باید از دسته بندی ها، زد و  بندها و تسویه حساب‌های سیاسی بیرون بیاید و فقط به مدیریت شهری فکر کند. در تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران، شورای شهر باید مدیریت رنگین کمان اقوام ایرانی را برعهده بگیرد چرا که شهر تهران رنگین کمان اقوام ایرانی است که دراین شهر زندگی می کنند، لذا این شهر نیازمند خدمات متنوعی است. مساله مدیریت منابع انسانی، هوشمند سازی شهر، اعطای مجوز ساخت و ساز براساس اصول علمی شهری و قواعد و مقررات شهری همگی مسائل مهمی است. به هر حال مدیریت شهری برای روان‌سازی و تسهیل گری امور شهری و خدمات رسانی به شهروندان روی کار آمده است، طبیعتا باید به وظایف خود بپردازد.

عشرت شایق درباره برخی موضوعات مهم در مدیریت شهری که تا کنون با بی توجهی تام از آن عبور شده گفت: با اینکه مسوولین شهری کنونی زباله را طلای سیاه می نامند، اما از هزینه های میلیاردی جمع آوری زباله در شهری مثل تهران گلایه مند هستند. با اینکه می دانند زباله، دردنیای امروز، طلای سیاه است اما برای کسب درآمد از همین زباله اقدامی صورت نمی دهند، بلکه برای حقوق نیروی انسانی و بهداشت سطل های زباله و حمل و نقل زباله روزانه میلیاردها تومان هم بر شهرداری هزینه تحمیل می شود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در حالی که اگر شورای شهر تدبیر کند، شهرداری می تواند هزینه زباله را تبدیل به درآمد کند. شهرداری می تواند در همکاری با بخش خصوصی و مردمی در مناطق مختلف شهری بحث جمع آوری پسماندها را مدیریت کند که هم برای خود درآمدی داشته باشد، هم بخش مردمی و از پسماندهای قابل استفاده بتوانیم در تولیدات دیگری مثل کشورهای توسعه یافته استفاده کنیم.

عشرت شایق سهم مدیریت شهری را در مباحث تامین امنیت روانی و فرهنگی جامعه اینگونه توضیح داد و گفت: متاسفانه در سبک مدیریت شهری شورای پنجم، افراد نفع می برند، نه شهروندان! در حالی که مدیریت شهری برای ایجاد آرامش خاطر و تقویت بهداشت روانی شهروندان روی کار آمده است تا با خدماتی که ارائه می دهد بهداشت، امنیت روحی و شادابی جسمی و روحی مردم را تامین کند، یا به عبارت دیگر حال مردم بهتر شود. حتی اگر کشور از لحاظ سیاسی و اقتصادی حال خوبی نداشته باشد در مدیریت شهری خدمات بالندگی که در همه حوزه‌ها از حمل و نقل تا  اجتماعی، سلامت و ارزشی به مردم داده می شود این موارد موجب می شود تا حال جامعه خوب باشد به این خاطر است که درشهر فرهنگسراها، خانه فرهنگ ورزشگاه‌ها کلینیک‌ها،۳۵۴ سرای محله با خانه‌های رنگارنگ خدمات رسان برای مردم ایجاد شده، اما سوال این است،چرا حال مردم خوب نیست؟

شایق در این باره تصریح کرد: در پاسخ به این سوال می توان گفت مشخص است مدیریت شهری عملکرد ضعیفی داشته و شهر را به خوبی مدیریت نکرده است. مدیریت شهری در شهری مثل تهران وقتی می تواند خوب عمل کند که مسائل را عمودی نبیند، بلکه به صورت موازی در کنار هم مدیریت کند، مثلا موضوع حمل و نقل و مترو  جمع آوری پسماند و مساله ترافیک. مدیریت شهری کنونی برای کاهش آلودگی هوا و روان سازی ترافیک در برخی مناطق طرح ترافیک ایجاد کرده، اما برای وزرا،مدیران کل، نمایندگان، خبرنگاران یا به اسم خبرنگاران برای تسهیل رفت و آمدها نور چشمی ها کارت صادر کرده و از مردمی که می خواهند وارد حوزه طرح ترافیک شوند پول می گیرد! اگر بحث  طرح ترافیک برای کم کردن آلودگی و روان سازی حمل و نقل است، اعطای کارت به این افراد و دریافت پول از مردم چگونه می تواند منجر به کاهش آلودگی هوا و موفقیت طرح شود؟این ها مسائلی است که در مدیریت شهری جدید باید به درستی مورد بررسی قرار بگیرد؟ 

شایق دراین باره خاطر نشان کرد: متاسفانه با مدیریت شهری فعلی، خانه های فرهنگ و فرهنگ سراها مدیریت فشلی پیدا کرده است به نحوی که ۳۵۴ سرای محله تبدیل به خلوتگاه بعضی از آقایان و سیاسیون شده است. شهرداری تهران، خانه هاطی تاریخی شهر را تحویل نورچشمی های خود داده است که برای خود در هر جای این خانه ها، دفتر و پژوهشکده زده اند، لذا در یک کلام احیای ماده ۷ شورای شهر و انتخاب شهردارکارآمد از جمله مهمترین موضوعاتی است که مدیریت شهری جدید باید بدان توجه داشته باشد. به همین جهت تمامی قوانین، مصوبات، وظایف و رسالت اعضای شورای شهر در یک بخش در انتخاب شهردار و در خدمات دهی به شهر و شهروندان باید دسته بندی و در دستور کار واولویت شورای شهر جدید قرار بگیرد.

۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 16043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha