جانشینِ بازیکن بی‌جانشین کیست؟

قدوس؟ جهانبخش؟ ترابی؟ قایدی؟ کدام می‌توانند نقشی که وحید امیری در تیم ملی به عهده داشته بر عهده بگیرند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ورزش سه، با مصدومیت وحید امیری، دراگان اسکوچیچ یکی از کلیدی‌ترین مهره‌های خود را برای جدال با عراق در اختیار ندارد. بازیکنی که تا قبل از بازی با کامبوج، در همه بازی‌هایی که اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی نشسته بود از ابتدا در ترکیب اصلی به میدان رفته بود. حال با غیبت امیری در بازی حساس با عراق مشخص نیست که اسکوچیچ چه کسی را جانشین امیری خواهد کرد.

مهمترین نام‌هایی که برای جانشینی امیری در بازی فردا مطرح می‌شود جهانبخش، قدوس، ترابی و قایدی هستند. اما کدام یک از این بازیکنان بهترین انتخاب برای جانشینی امیری خواهند بود؟ کدام یک قادرند تاثیرگذاری امیری را در تاکتیک تیمی اسکوچیچ تکرار کنند؟ اینجاست که باید به نقش امیری در برنامه‌های تاکتیکی اسکوچیچ نگاه کرد.

امیری با آن میزان دوندگی، با آن توانایی در حمل توپ، با آن قابلیت درگیرشوندگی زیاد، با آن هوش ذاتی در پرسینگ و گرفتن توپ و با آن شور و سرعتی که در نوع بازی‌اش است، تقریبا بازیکنی بدون جانشین در تیم ملی است. به عبارتی هیچ بازیکنی در تیم ملی نیست که همه این قابلیت‌ها را با هم داشته باشد. نگاه کنید که او چگونه در نیمه دوم بازی با بحرین و با آمدن سامان قدوس توانست با کمی عقب‌تر بازی کردن هم وظایفش در فاز هجومی را انجام دهد و هم با کم شدن یک هافبک دفاعی، اجازه ندهد که خط میانی ایران در فاز دفاعی دچار مشکل شود. کی‌روش به خاطر همین قابلیت‌های امیری یک پست مجزا برای او در تیم ملی تعریف کرده بود. او در زمان کی‌روش و به خصوص در جام جهانی نه هافبک بود نه وینگر نه مهاجم. بازیکنی بود که سرمربی سابق تیم ملی به طرز هوشمندانه و استادانه‌ای می‌توانست از همه قابلیت‌هایش به عنوان یک بازیکن آزاد استفاده کند.

امیری با هوش بالایش در تاکتیک‌پذیری و توانایی زیادش در دوندگی که باعث شده در طول نود دقیقه یک بازی با یک روند ثابت و بدون افت فیزیکی واضح در خدمت تیمش بازی کند، در تیم اسکوچیچ نیز هم قابلیت‌هایش را به نحوی نشان داده که در میان آن همه ستاره باز سرآمد بوده است. حال سوال این است که اسکوچیچ چگونه می‌تواند جای او را در بازی با عراق پر کند. با تغییر تاکتیک و روش بازی؟ با تغییر آرایش بازیکنان در داخل زمین؟ با سپردن وظایف مازاد به بازیکنان دیگر یا تنها با یک جایگزینی ساده؟ به نظر گزینه آخر چندان کارساز نباشد.

احتمال می‌رود در غیاب امیری، جانشین او هر که باشد مجبور شود وظایفی فراتر از وظایفش در بازی‌های قبلی تیم ملی بر عهده بگیرد. از آنجا که بعید است اسکوچیچ بخواهد دست به تغییر شیوه  و سیستم بازی مورد علاقه‌اش آن هم در یک جدال حساس بزند بنابراین مجبور است تا بخشی از کارایی امیری را نه با تغییر سیستم که با دستورات تاکتیکی همچون تعیین میزان نزدیک شدن بازیکنان میانی به هم، یا استفاده از مهاجمان در تشدید پرس و یا نحوه استقرار هافبک‌های دفاعی در زمین و تعیین میزان  پیشروی آنها در فاز هجومی و ... در تیمش بازیابی کند.

احتمالا با توجه به اتفاقات سه بازی گذشته تیم ملی و نوع تعویض‌ها شانس جهانبخش برای بازی در ترکیب تیم ملی زیادتر از بقیه باشد. به خصوص آنکه سامان قدوس نود دقیقه در مقابل کامبوج بازی کرد. این موضوع احتمال اینکه اسکوچیچ بخواهد همچون بازی با بحرین از قدوس در نیمه دوم به عنوان بازیکنی که خلاقیت و بازیسازی را در خط میانی بالا ببرد استفاده کند زیاد است جهانبخش نسبت به امیری در فاز دفاعی کارایی کمتری دارد اما حالا که تا حدودی به جو بازی کردن برگشته می‌تواند با توان بازیسازی خود به کمک تیم ملی در فاز هجومی بیاید. از آن طرف قدوس نیز شرایطی مشابه جهانبخش دارد و واقعا از نظر قابلیت‌های فردی سخت است که بتوان حدس زد کدامیک برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی بازی با عراق ارجحیت دارند.

 اما چقدر می‌توان احتمال داد که مهدی ترابی جانشین امیری باشد؟ یا مهدی قایدی؟ کم نیستند کسانی که اعتقاد دارند ترابی سورپرایز اسکوچیچ برای بازی با عراق است. در این صورت ترابی و قلی‌زاده بعد از مدت‌ها از همبازی بودن در سایپا می‌توانند از ابتدا در کنار هم به عنوان دو هافبک نفوذی بازی کنند. اما شباهت بازی قلی‌زاده و ترابی شاید عاملی باشد که اسکوچیچ زیاد به زوج آنها در پشت مهاجمان خود فکر نکند. با این حال شاید ترابی که در پرسپولیس یحیی نشان داده بیشتر از قبل قادر به تاثیرگذاری در امور دفاعی است، گزینه مناسب برای زمان‌هایی باشد که تیم نیاز به ضدحمله دارد.

استفاده از قایدی نیز علیرغم درخشش در بازی با کامبوج چندان محتمل نیست. به خصوص آنکه او زیاد در فاز دفاعی نمی‌تواند همچون امیری مثمرثمر باشد. اما قطعا یکی از گزینه‌های اسکوچیچ برای تعویض در نیمه دوم باشد آن هم فارغ از هر نتیجه‌ای که تا قبل از حضور او در زمین رقم خورده باشد.

اما آیا این همه گزینه های اسکوچیچ برای جانشینی امیری است؟ می‌توان گفت نه. یک احتمال ضعیف نیز استفاده از حاج‌صفی به عنوان هافبک نفوذی است. پستی که در آن او هنوز در تیم اسکوچیچ به کار گرفته نشده. اما در صورتی که او جانشین امیری شود، میلاد محمدی، عزت‌اللهی، نوراللهی و حاج‌صفی همزمان در ترکیب اصلی بازی خواهند کرد. با این همه سوال همه شاید این باشد  آیا جانشین امیری سورپرایز اسکوچیچ برای بازی فردا است؟

۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 16035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha