مانع صعود بورس چیست؟

کارشناس بازار سرمایه درباره پیش‌بینی بازار سه‌شنبه گفت: تا زمانی که پول جدید وارد بازار نشود و اصلی‌ترین شاخصه رشد بورس نادیده گرفته شود روند بازار تغییری نمی‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از دنیای اقتصاد؛ بازار سرمایه در روز دوشنبه تحرکات متعادل‌تری را نسبت به روز گذشته داشت. اما همچنان ارزش معاملات بورس روند کندی را طی می‌کند و در حدود سه هزار میلیارد تومان نوسان دارد. کارشناسان بازار سرمایه ابهامات گسترده در بازار را عامل اصلی روند ناامید کننده در بازار می‌دانند و پیش‌بینی می‌کنند تا مشخص نشدن این ابهامات بازار حرکتی نخواهد داشت. امروز (۲۴ خرداد ) عمده نمادهای شاخص‌ساز بازار روند مثبتی را داشتند اما همچنان بیشتر از ۷۰ درصد بازار در صف فروش قفل هستند.  

نیما آزادی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه درباره روند بازار در روزهای آینده گفت: تا زمانی که پول جدید وارد بازار نشود و اصلی‌ترین شاخصه رشد بورس نادیده گرفته شود روند بازار تغییری نمی‌کند. وی افزود: بازار در حال حاضر در یک وضعیت سردرگمی مانده است و نیازمند سیاست‌گذاری اثر بخش است.

در حالی که به نظر می‌رسید در روزهای باقی مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، بورس روزهای بی‌دغدغه‌ای را بگذراند، نه تنها بازار در مسیر تعادل گام بر نداشت حتی اقدام اخیر سازمان بورس و پرده‌برداری از صورت‌های مالی این سازمان در سال مالی گذشته واکنش‌های متفاوتی را از سوی اهالی بازار سرمایه به دنبال داشته است. بورس تهران مدت‌هاست که بر مدار نزولی در حرکت است. وضعیت بازار سهام به قدری پیچیده شده که حتی سرمایه‌گذاران بورسی نیز امید چندانی نسبت به بهبود شرایط فعلی ندارند.

با این اوصاف سازمان بورس مدعی است که برای سر و سامان دادن به این وضعیت، بیکار ننشسته و به فکر بازار است. از این رو طی عملیاتی به حوزه‌ای ورود پیدا کرد که سال‌هاست میان فعالان بورسی تابو محسوب می‌شود و با اما و اگرهای فراوانی روبه‌رو است. اما سرانجام پیرو تصمیم رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر انتشار صورت‌های مالی تصویب‌ شده سال ۹۹ این سازمان، صورت‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور مشاهده عموم برای نخستین بار منتشر شد.

بازار از جای دیگری ضربه می‌خورد

«اطلاعات همه سازمان‌ها باید شیشه‌ای باشد و سازمان بورس نیز از این قائده مستثنی نیست.» این را بهروز شهدایی، کارشناس بورس می‌گوید و اظهار می‌کند: اطلاعات سازمان نباید به صورت محرمانه باقی بماند . سازمان بورس از شرکت‌ها اطلاعات شفاف می‌خواهد این در حالی است که خود این سازمان حاضر به انتشار این اطلاعات نبود و دولت و مجلس نیز نمی‌توانند سوءاستفاده‌ای از این قضیه کنند.

به گفته وی،این اقدام با توجه به شواهد موجود نمی‌تواند برای بازار مشکل‌ساز شود، اما همان‌طور که می‌دانیم بازار در مقابل اتفاقات مختلف واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهد. بر همین اساس نمی‌توان تبعات انتشار آمار بر بازار را نادیده گرفت. بازار با تهدیدهای بسیاری مواجه است. بزرگ‌ترین تهدید بازار، تصمیماتی همچون معافیت بازار سرمایه از مالیات بر عایدی و قیمت‌گذاری گاز پالایشگاه‌ها است که مجلس برای بازار سرمایه اتخاذ کرد.

۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
کد خبر: 16032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha