لبخند بورس به تورم!

اگرچه چند روزی است که شاخص کل بازار سرمایه مجددا در مسیر نزولی قرار گرفته، اما با این حال، بررسی متغیرهای برون‌زا و درون‌زای بازار سرمایه، نشان می‌دهد که بورس توانسته است از ریسک ریزش‌های بلندمدت با موفقیت عبور کند. در همین حال کاهش هیجان فروش در کنار افزایش حجم و ارزش صفوف خرید طی روزهای اخیر، حاکی از آن است که بازار از خطر فرسایش و قفل شدن سهام تا حدودی رهایی یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد جهان صنعت درباره وضعیت بورس می نویسد:  در این میان گاه سیگنال‌های سیاسی تورم‌زایی نیز به بازار ارسال می‌شود. عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد ایران در وین اظهار کرده است که دست‌کم تا پایان هفته جاری توافقی میان ایران، آمریکا و ۱+۴ حاصل نخواهد شد. برآورد ناظران سیاسی از اظهارات مقامات ایران و کشورهای طرف مذاکره عموما بر این محور استوار بوده که برجام تا پایان دولت فعلی احیا نمی‌شود و ممکن است توافق به دولت بعدی موکول شود. از همین رو گفته می‌شود بازارها نیز با سیگنال‌های تورمی از این ناحیه مواجه خواهند شد. روز گذشته در بازار ارز نیز نرخ دلار روندی نوسانی داشت و مجددا به کانال ۲۴ هزار تومانی بازگشته بود. علیرضا تاجبر تحلیلگر بازار سرمایه اما بر این باور است که مذاکرات وین همچنان دورنمای مثبتی دارد و اهالی بازار نیز در انتظار توافقی زودهنگام نبوده‌اند. او تاکید می‌کند که اگر چه بورس از کاندیداهای ریاست‌جمهوری ناامید شده، اما عوامل بنیادین بازار سرمایه در حال حاضر در بهترین شرایط خود قرار دارند و از این رو بورس تنها نیازمند یک محرک قوی است.

شاخص کل بازار سرمایه روز گذشته نیز افت کرد و با کاهش سه هزار و ۶۶۵ واحدی معادل ۳۲/۰ درصد، به سطح یک میلیون و ۱۴۱ هزار و ۲۹۰ واحد رسید. در همین حال شاخص هم‌وزن نیز هزار و ۲۲۰ واحد معادل ۳۲/۰ درصد عقب نشست. با این حال، در اواخر ساعات معاملاتی روز گذشته، از سرعت افت شاخص کاسته شد و بازار به مسیر مثبت بازگشت. در این میان معاملات گروه خودرویی نیز نسبت به روز شنبه بهبود یافت. نمادهای خودرو و خساپا که هفته را با ریزش آغاز کرده بودند توانستند در کنار نمادهای خگستر و خپارس رشد را تجربه کنند. بدین ترتیب شاخص گروه خودرو و ساخت قطعات، معادل ۹/۰ درصد رشد کرد و مجموع ارزش معاملات نمادهای این صنعت به ۴۲۰ میلیارد تومان رسید. بدین ترتیب خودرویی‌ها رکورد بیشترین ارزش معاملات در میان صنایع را از آن خود کردند. روز گذشته خالص ارزش معاملات خرد بازار سرمایه به رقم دو هزار و ۴۸۲ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز شنبه ۱۳ درصد کاهش داشت. همچنین حقیقی‌ها ۲۸۸ میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند.

در این میان صندوق‌های با درآمد ثابت برای سومین روز متوالی معاملاتی، شاهد ورود پول حقیقی به مبلغ ۵۰ میلیارد تومان بودند که نسبت به روز شنبه اندکی افزایش داشت. روز گذشته تعداد صفوف خرید بازار در پیش‌گشایش، به ۳۵ عدد با ارزش هزار و ۸۱ میلیارد تومان رسیده بود که از لحاظ تعداد با کاهش مواجه بود اما از زاویه ارزش، رشد دوبرابری را نشان می‌داد. در این میان، نماد تازه عرضه‌شده ولکار مانند روز شنبه، بیشترین ارزش صفوف خرید را با ارزش ۹۲۸ میلیارد تومانی به خود اختصاص داده بود. این نماد روز گذشته پس از غکورش، پرتراکنش‌ترین نماد بورسی بود. تعداد صفوف فروش بازار نیز در ابتدای معاملات روز گذشته به رقم ۲۹۳ با ارزش دو هزار و ۷۷۶ میلیارد تومان رسیده بود. گروه انبوه‌سازی، سیمان و قطعات خودرو بیشترین سهم را در صفوف فروش داشتند.

ارزندگی سهام

علیرضا تاجبر تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با جهان‌صنعت وضعیت سهام را مثبت ارزیابی و اظهار می‌کند: ما یک روند فرسایشی نزولی را پشت سر گذاشته‌ایم که بر اثر آن قیمت سهم‌ها دچار اصلاح قابل توجهی شده است. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که سهام بازار گران است یا نمی‌ارزد. او می‌افزاید: از سوی دیگر گزارش‌های سالانه حسابرسی شده و گزارش‌های سه‌ماهه مربوط به شرکت‌های صادرکننده و شرکت‌های بزرگ بازار در حال انتشار است که نشان از رشد خیره‌کننده سودآوری آنها دارد؛ بنابراین پارامترهای بنیادین بازار در بهترین وضعیت قرار دارند. در همین حال تصویب کلیات مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس یکی از بهترین خبرها برای بازار سرمایه بوده است. تاجبر تصریح می‌کند: در واقع با توجه به این موارد، بازار از لحاظ عوامل بنیادین در بهترین شرایط به سر می‌برد و صرفا نیازمند محرکی است که اعتماد مردم را مجددا جلب کند تا دوباره در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

ناامیدی بازار از کاندیداها

این تحلیلگر بازار سرمایه در تشریح روند معاملات با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح می‌کند: فکر می‌کردیم محرک بازار، انتخابات باشد، اما متاسفانه در صحبت‌هایی که کاندیداها درباره بازار سرمایه داشتند مشخص شد که شناخت همگی آنها از این بازار سطحی است و حتی مشاوران آنها هم شناخت صحیحی از بورس ندارند. در نتیجه این عدم شناخت نیز مطمئنا برنامه و استراتژی خاصی هم درباره بازار سرمایه ندارند. بنابراین بازار سرمایه از این مناظرات و صحبت‌ها ناامید شده و در انتظار محرک دیگری است. حالا این محرک می‌تواند بحث برجام، گذر زمان یا انتشار گزارش‌ها و برگزاری مجامع در تیرماه باشد. در هر صورت اما انتخابات و فضای انتخاباتی انتظاری که ما داشتیم را برآورده نکرد. تاجبر تاکید می‌کند: هیچ‌کدام از کاندیداها شناخت درستی از بازار سرمایه ندارند و حرف‌هایی که می‌زنند با واقعیت‌ها منطبق نیست. در همین حال برنامه درستی هم برای بازار ندارند؛ اگرچه کلیاتی را در حد شعار مطرح می‌کنند اما عملی نیست. او درباره چگونگی تغییر مسیر بازار سرمایه اظهار می‌کند: فکر می‌کنم باید منتظر گذر زمان باشیم، اما باید در نظر داشته باشیم که به دلیل همان عوامل بنیادین که پیش‌تر به آنها اشاره کردم و اصلاح شدید قیمتی، کاهش بیش از این را برای بازار متصور نیستیم. اما بازگشت روند بازار و پی گرفتن یک روند صعودی مستلزم محرک قوی‌تری است. امیدوارم فصل مجامع، گزارش‌های سالانه و سه‌ماهه و حمایت ارکان بازار و دولتمردان از بورس به عنوان محرک عمل کند.

چشم‌انداز مثبت مذاکرات وین

تاجبر همچنین در پاسخ به این سوال که آیا کشدار شدن مذاکرات وین، سیگنال منفی به بازار سرمایه ارسال کرده است، توضیح می‌دهد: ما انتظار توافق در کوتاه‌مدت را نداشته و نداریم. اینکه در یک هفته توافقی به این مهمی انجام شود مسلما مورد انتظار اهالی بازار سرمایه نبوده است. اما فکر می‌کنم دولت فعلی به کلیتی در توافق برسد و دولت بعدی هم همان را ادامه دهد. برای این منظور هم دولت دست‌کم دو ماه زمان دارد. در همین حال باید توجه داشته باشیم که بازار ارز، بازاری هوشمند است و اگر در توافق به بن‌بست می‌رسیدیم، ارز حتما بیش‌واکنش نشان می‌داد. این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه می‌دهد: اینکه ارز در قیمت‌های فعلی به نوعی تثبیت شده است، نشان می‌دهد که این مذاکرات فعلا در حال پیشروی است و انتظار رسیدن به بن‌بست در آن وجود ندارد. اگر با احتمال بسیار کم در توافق گشایشی حاصل نشود، نخست بازار ارز است که واکنش نشان می‌دهد و در آن جهش قیمت خواهیم داشت و متناسب با آن، بازار سرمایه هم با واکنش صعودی مواجه می‌شود؛ اگرچه علاقه‌ای به این رخداد نداریم.

قهر سهامداران با بورس

این تحلیلگر بازار سرمایه در ادامه با ارزیابی سطح رفتارهای منطقی در بورس طی هفته‌های اخیر اظهار می‌کند: رویداد بد بازار سرمایه در سال گذشته اتفاق افتاده و آن هم تامین مالی سنگین و بالاتر از ظرفیت بازار سرمایه بوده است. همین مساله منجر به بی‌اعتمادی فعالان بازار شده و این بی‌اعتمادی که ظرف دست‌کم شش ماه شکل گرفته است مطمئنا در کوتاه‌مدت از بین نخواهد رفت. در واقع اکنون اتفاق بدی که نباید روی می‌داد، افتاده است. قطعا تمامی اهالی بازار و معامله‌گران از سهامداران خرد تا حقوقی‌ها و شرکت‌ها هم علاقه‌مند هستند که روند بازار تغییر کند. بنابراین از عرضه‌های آبشاری طی مدت اخیر خودداری شده و اگر تصمیمی هم بر این اساس وجود داشته، ناظر بازار از آن ممانعت کرده است. تاجبر در ادامه تاکید می‌کند: اما مشکل بازار ما در حال حاضر این موارد نیست. سازمان بورس تاکنون از تمامی اهرم‌های در اختیار خود برای بهبود شرایط بازار استفاده کرده است. اکنون بحث مهم، بازگشت اعتماد مردم به بازار است. ما این اعتماد را از دست داده‌ایم، آنها وارد بازار شده‌اند و زیان بسیاری را متحمل شده و از بازار قهر کرده‌اند. مطمئنا این اعتماد تا مدتی بازنمی‌گردد و تا این اعتماد هم بازنگردد ما انتظار روند بسیار باثبات و پایداری را در شاخص نخواهیم داشت.

۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۸
کد خبر: 16010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha