اصلاح بورس تمام شده، بازار منتظر محرک قوی برای رشد/ خرید زیرپوستی برخی فعالان حرفه‌ای بازار سرمایه

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نامزدهای ریاست جمهوری هیچ برنامه‌ای برای بورس ندارند، گفت: بازار با بی‌تفاوتی نسبت به مسائل سیاسی به کار خود ادامه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ دیروز،  بازار سرمایه به گونه‌ای به کار خود پایان داد با ۳ هزار و ۶۶۵ واحد منفی، به یک میلیون و ۱۴۱ هزار واحد رسید و با ۰.۳۲ درصد افت نسبت به روز گذشته، باز هم در محدوده قرمز ماند. این در حالی است که شاخص کل هم‌وزن نیز با افت ۰.۳۲ درصدی مانند نماگر اصلی بورس، امروز یک‌هزار و ۲۲۰ واحد پایین‌تر از روز گذشته یعنی روی ۳۷۷ هزار و ۲۳۳ واحد قرار گرفت.

این نتیجه در حالی رقم خورد که در معاملات روز گذشته اغلب سهم‌های بزرگ بازار مانند «کگل»، «خودرو»، «خپارس» و «شپنا» که اکثریت آن‌ها در گروه خودرویی بودند، باعث نشد که شاخص کل سبز شود و رشد کند. در این میان، امروز هم صنایع بزرگی از جمله خودرو، بانک‌ها، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی بیشترین ارزش را در معاملات داشتند، ولی این خودرویی‌ها بودند که وضعیت بهتری نسبت به نمادهای فلزات اساسی و دیگر نمادها در سایر گروه‌ها داشتند و مثبت معامله شدند.

البته، دیروز هم مانند دیگر روزها بازار تحت تأثیر انتخابات بود. فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی به برخی اظهارات بورسی نامزدهای ریاست جمهوری اعتراض کرد و توضیحاتی را درمورد آنچه در دو سال گذشته بر بازار سرمایه گذشت را ارائه کرد. وی بر این عقیده بود که نامزدها اطلاعاتی اشتباه نسبت به بورس داده‌اند.

علی رضوانفر، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با معاملات دیروز بورس اظهار کرد: معاملات مانند روزهای گذشته چندان جاندار نبوده و  فشار عرضه‌ها در بازار بیشتر از میزان تقاضا بود و با توجه به معاملات هفته گذشته در صنعت خودرو و گران شدن دوباره خودرو، سرمایه‌ به این سمت حرکت می‌کند.

وی در ادامه افزود: بازار همچنان دست به عصا حرکت می‌کند، ولی برخی از سرمایه‌گذاران هم هستند که نسبت به خریداری سهام جدید و تغییر وضعیت پرتفوی خود اقدام کرده‌اند چون می‌دانند که قیمت بسیاری از سهم‌ها در پایه بسته شده است و می‌توانند از ان طریق سود به دست آورند، اما باید به این نکته هم توجه داشت که ممکن است نرخ سهام تا مدت زیادی از شش ماه تا یک سال در همین میزان پایه باقی بماند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه انتخابات می‌تواند نقطه عطفی برای بورس باشد، تصریح کرد: با توجه به اینکه برنامه‌های اعلام شده از سوی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری چندان عملی به نظر نمی‌رسد و اگر هم عملی باشد، به یک دوره چهار ساله نخواهد رسید، باید گفت که بازار بی‌تفاوت نسبت به صحبت‌های نامزدها در مناظرات و یا شعارهای انتخاباتی حرکت می‌کند.

رضوانفر درباره روز آینده بازار گفت: در بین گروه‌های مختلف در بازار سرمایه بسیاری از آن‌ها مانند سرمایه گذاری‌ها، فلزات اساسی، معدنی‌ها و بانکی‌ها در حالت تعادلی به سر می‌برند و شاهد افزایش تقاضا در این گروه‌ها نیستیم، اما دو گروه خودرویی و سیمانی به دلیل آزادسازی قیمت‌ها و احتمال ورود خودرو به بورس کالا و آزاد سازی قیمت آن از تقاضای بیشتری برخوردارند، احتمال اینکه این گروه‌ها در چند روز آینده نیز مورد استقبال بازار قرار بگیرند نیز وجود دارد.

وی در ادامه مطرح کرد: حجم معاملات نشان می‌دهد که خریداران در بازار سرمایه عقب‌نشینی کرده‌اند و بسیاری از افراد تا مشخص شدن نتیجه انتخابات و رویکرد دولت جدید به بازار سرمایه کمی صبر می‌کنند، هرچند که تفاوت چندانی رخ نمی‌دهد و انتخابات تغییردهنده متغیرهای اقتصادی نیست؛ بلکه تغییردهنده دیدگاه‌های سیاسی است که می‌تواند در بلند مدت متغیرهای اقتصادی را تغییر دهد نه در کوتاه مدت، به هر حال طبیعی است سرمایه گذاران بزرگ و نهادهای مختلف اقدام به سرمایه گذاری در چنین شرایط ناپایدار سیاسی نکنند، اما به جرأت می‌توان گفت که اصلاح بازار تمام شده است، بازار منتظر یک محرک قوی برای رشد است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از سهم‌های بازار سرمایه از نظر ارزندگی در بالاترین نقطه خود قرار دارند. در این میان، سهم‌های فولادی، فلزی، سنگ‌های معدنی و پالایشی به صورت بلندمدت و سهام شرکت‌های خودرویی و بانکی به صورت کوتاه‌مدت در بازار نقش تأثیرگذاری دارند؛ بنابراین، سرمایه‌گذاران باید با تنوع دادن به پرتفوهایشان از این موقعیت بهترین استفاده را داشته باشند.

۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 15976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha