اثر لحظه‌ای انتخابات بر بازار سرمایه؛ روند ثابت و نزولی بورس تا پایان سال ادامه دارد 

حیدری، کارشناس بازار سرمایه گفت: تحولات سیاسی داخلی و خارجی اثرات لحظه‌ای بر بازار سرمایه دارند و روند را به سمت نامشخصی می‌برند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ علی حیدری اظهار داشت: تب و تاب انتخابات بر روند کلی اقتصاد و بازار سرمایه، اثر چشمگیری ندارد؛ در واقع  اثر آن انتظاری است یعنی بازار منتظر است تا این بازه زمانی به پایان برسد و بعد به همان روال خود ادامه دهد.

وی افزود: بعد از انتخابات بازار دو الگو را برای خود مشخص می‌کند، نخست تحولات سیاسی داخلی و دوم ادامه مذاکرات، بین مقامات جمهوری اسلامی و تیم «بایدن» است که این موارد اثرات لحظه‌ای بر بازار دارند و روند را به سمت نامشخصی می‌برند.

کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: می‌توان انتظار داشت تا بهمن ماه، روند بازار سرمایه، نزولی و بر یک محور خنثی در حرکت باشد و از بهمن ماه به بعد هم احتمال صعود در برخی سهام‌های خاص و ورود نقدینگی به صورت سفته‌بازی در برخی از سهام‌های صادرات محور مشهود است.

وی خاطرنشان کرد: دیدن شاخص ۹۲۰ هزار واحد به صورت میانگین برای نیمه دوم سال دور از انتظار نیست البته این به معنای ریزش همه سهام‌ها نیست چون بازار در حال رفتن به سمت سفته‌بازی است؛ یعنی به یکباره یک سهمی رشد و یک سهم نزول پیدا می‌کند و به مسائل تکنیکال هم مرتبط نیست.

حیدری تصریح کرد: اخیراً بازار روند ثابتی که رو به نزولی است را طی می‌کند چون بازار در حال انتظار است تا هر چه زودتر این زمان به پایان برسد؛ در این مدت ترس و نگرانی بر سهامداران به ویژه سهامداران حقیقی که با تبلیغات یکطرفه دولت و صداوسیما وارد بازار شدند غالب بوده است.

وی بیان کرد: البته این سهامداران چاره دیگری نداشتند چون بازار دیگری که بتوانند پولشان را در برابر تورم بیمه کنند و یا هم اندازه با تورم سود کنند نبود پس ناچارا وارد بازار سهام شدند؛ در این مدت چون ترس و تردید سهامداران زیاد شده بود، تمایل سهامداران برای فروش هم بیشتر شد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: پیشنهاد من این است که اصلاً افراد، وارد بازار سهام نشوند مگر اینکه به واسطه شرکت‌های سرمایه‌گذار، بانک‌ها، موسسات و نهادهای پولی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری باشد؛ اصولاً ورود به صورت شخصی و حقیقی در بازار بیشتر مواقع با ضرر همراه بوده است و اگر هم افراد خودخواهانه تمایل داشتند وارد این بازار شوند حتماً از منابع اطلاعاتی قوی برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه بازار سهام، میدان نخبگان، پول‌ها و فکرها است و بازار یک‌شبه پولدار شدن نیست، عنوان کرد: برای داشتن بازار سهام شفاف و اقتصادی سالم، یک راه بیشتر وجود ندارد و آن داشتن رسانه آزاد و پیگیر است در غیر این صورت ما از سال ۱۳۵۰ تکرار مکررات را انجام می‌دهیم.

۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۰
کد خبر: 15974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha